به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۲۲، ۱۳۹۰

نخست وزیر سابق بریتانیا و توصیه تغییر رژیم در ایران

در مصاحبه با تایمز لندن، تونی بلر از جمله می‌گوید: "تغییر رژیم در تهران برای من، بلافاصله احساس امید به آینده منطقه را به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می‌دهد"... به طور کلی می‌توان گفت که موضوع ضرورت تغییر رژیم جمهوری اسلامی، خبرساز ترین بخش از مصاحبه او بشمار می‌رود.

تونی بلر نخست وزیر سابق بریتانیا و نماینده سازمان ملل در مذاکرات صلح خاورمیانه، طی تازه ترین اظهار نظر پیرامون وضعیت امنیت منطقه ای، ایران را بزرگترین عامل نا آرامی های خاورمیانه معرفی کرد و با صراحت خواستار تغییر رژیم سیاسی ایران شد.
اظهارات تونی بلر تنها چند روز پس از پیش‌بینی لئون پانه تا، رییس سابق سازمان سیا و وزیر دفاع تازه آمریکا دایر بر "غیر قابل اجتناب بودن تغییرات در ایران " صورت می‌گیرد.

وزیر دفاع آمریکا پیشتر، طی یک گفتگوی تلویزیونی، یاد آور شده بود : "بهار عرب حتما به ایران خواهد رسید. زمان رسیدن این جنبش سرنوشت ساز را به ایران، مردم تعیین میکنند و ما از تمام امکانات خود برای یاری دادن به آنها استفاده خواهیم کرد، تا جایی که این کمکها به زیان آنها تمام نشود."

اظهارات تازه تونی بلر دایر بر ضرورت تغییر نظام سیاسی ایران، بی تردید با واکنش تند تهران مواجه و اقدامی در جهت مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی معرفی خواهد شد.

تلاش برای قرار گرفتن در کنار موج

در عین حال ادامه تلاش تبلیغاتی تهران برای مصون جلوه دادن خود در قبال تغییرات سیاسی شش ماه اخیر کشور های خاورمیانه، چالشی است که گذشتن از کنار آن بدون آسیب پذیری آسان نخواهد بود.

جمهوری اسلامی از راه قرار گرفتن نیم بند در کنار جنبشهای آزادی خواهی که تاکنون به تغییر رژیم در تونس و مصر و کنار نهادن قذافی در لیبی انجامیده، تاکنون سعی داشته که موج موسوم به "بهار عرب" را اسلامی و نتیجه انقلاب سال 1979 ایران معرفی و در نهایت، خود را متولی آن معرفی کند و نه هدف بعدی تغییرات ناشی از ادامه آن.

رد طبیعت اسلامی این جنبشها از سوی رهبران و رهروان آنها در کشورهای تونس و مصر و لیبی، اگر چه پیشتر پای چوبی استدلال جمهوری اسلامی را آشکار ساخته بود، ولی تا پیش از رسیدن بهار عرب به سوریه، جمهوری اسلامی همچنان به تکرار آن اصرار داشت.

با رسیدن موج تغییر به سوریه و متزلزل شدن حکومت بشار اسد و حزب بعث در دمشق، تهران که خود به دشواری های داخلی خود بخوبی واقف است، به دلیل محتمل شمردن برکناری اسد از قدرت، و با هدف عبور کردن از کنار موج تغییرات در منطقه، از دو هفته قبل ضمن پذیرفتن تدریجی نا آرامی های داخلی سوریه در رسانه های داخلی، و انتقاد محتاطانه از برخورد خشن با مردم ناراضی، و در عین حال متهم ساختن غرب به تحریک آنها، خواستار دادن فرصت برای انجام اصلاحات در آن کشور شد.
در جریان تمامی این رویدادها، جمهوری اسلامی همچنان متظاهر به برخورداری از آرامش در داخل و مدعی حمایت از موج تازه آزادی خواهی در دیگر کشور های مسلمان منطقه بود.
تنها واکنش قابل تامل در توجیه طبیعت غیردمکراتیک حاکمیت سیاسی جمهوری اسلامی، یک روز پیش از طرح نقطه نظرهای با اهمیت تونی بلر، از سوی علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفت، که طی آن ایشان مدعی شد که حکومت مطلقه او (ولایت مطلقه فقیه) ، عادلانه است چرا که او عادل است و در نتیجه نمی تواند به میل شخصی خود عمل کند و آیت الله خمینی نیز چنین بوده.

طرح صریح و روشن امکان رسیدن موج تغییرات در کشورهای مسلمان خاورمیانه به ایران، از سوی دو مقام شناخته شده بین المللی، و توصیه تغییر نظام سیاسی جمهوری اسلامی توسط لئون پانه تا و تونی بلر، بی شک مبتنی بر جمع‌بندی‌های تازه در غرب از وضعیت موجود و ناشی از ارزیابی تصویر آینده در منطقه و به نوبه خود، دارای نیروی بالقوه ای است که در صورت آزاد شدن می‌تواند به حرکتی مشخص و عملی منجر شود.

اظهارات تونی بلر

رئوس اظهارات تازه تونی بلر در مورد ایران را که به مناسبت واقعه 11 سپتامبر و طی گفتگویی مفصل با روزنامه با نفوذ تایمز لندن عنوان شده، تمامی روزنامه‌های بریتانیا انتشار داده و شبکه های تلویزیونی و رادیویی آن کشور نیز چند بار در بخش‌های خبری روز جمعه 9 سپتامبر خود پخش کرده اند.
تونی بلر طی مصاحبه یاد شده هشدار میدهد که "در صورت دست یافتن ایران به بمب اتمی، خاورمیانه بگونه ای بسیار- بسیار بد، متزلزل خواهد شد."
بلر ضمن خواستار شدن تغییر رژیم در سوریه و ایران، تهران را مسئول طولانی شدن جنگ و ادامه نا آرامی ها در عراق از سال 2003 به این سو معرفی می‌کند.

حمله نظامی علیه عراق و برکناری صدام در زمان نخست وزیری بلر، و با مشارکت نیروهای مسلح بریتانیا و آمریکا صورت گرفت و از این لحاظ، وی دارای اطلاعات دست اول از وضعیت داخلی در عراق است.

تغییر رژیم ایران

در پاسخ به تایمز، بلر همچنین می‌گوید: "تغییر رژیم در تهران برای من، بلافاصله احساس امید به آینده منطقه را به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می‌دهد. آنها (رژیم ایران) به صورت مستمر از گروه‌های ارتجاعی و دست درکار اقدامات تروریستی، حمایت می‌کنند. در عراق، مانند افغانستان، یکی از مشکلات اصلی ادامه مداخلات ایران است."
نکته قابل ملاحظه دیگر در اظهارات تازه نخست وزیر سابق بریتانیا، صراحت لهجه او در مورد استفاده از ظرفیت نظامی علیه جمهوری اسلامی در صورت نزدیک شدن تهران به تولید بمب هسته ای و تجهیز موشک اتمی است.
بلر در مقایسه ایران و سوریه، کشور اخیر را کم خطر تر دانسته و تنها کنار رفتن اسد از قدرت را شرط کافی برای آغاز تغییرات در دمشق می‌داند.

اگر چه نخست وزیر سابق بریتانیا طی گفتگوی مفصل خود با روزنامه تایمز لندن به موضوعات متنوعی مانند شکست سیاست "ملت سازی" بعد از حمله نظامی علیه عراق و افغانستان، تفاوت‌های تغییر رژیم در کشور های خاورمیانه با کشورهای اروپای شرقی و همچنین ضرورت جدا نگاه داشتن تفسیرهای افراطی از باورهای اسلامی نیز پرداخته است، با این وجود اظهارات او پیرامون ایران، و ضرورت تغییر رژیم جمهوری اسلامی، خبر ساز ترین بخش از مصاحبه او بشمار میرود.

طی یک سال اخیر و بعد از خاموش ساختن جنبش اعتراضی که پیامد انتخابات دو سال پیش رییس جمهوری در ایران شکل گرفت، موضوع ضرورت تغییر رژیم ایران، دست کم از سوی مقامات رسمی کشورهای غربی، کمتر مورد اشاره قرار می‌گرفت. با طرح نقطه نظرهای اخیر لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا و تونی بلر نخست وزیر سابق بریتانیا، اینک بنظر میرسد که ضرورت تغییر رژیم سیاسی ایران بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفته است.

منبع: رادیو فرانسه