به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۰۶، ۱۳۹۰

فتواي سجده بر تصوير بشار اسد

محمد رمضان سعيد البوطي از مفتي‌هاي برجسته سوري است كه معمولا در مساجد دمشق براي نمازجمعه سخنراني مي‌كند. او كه متولد تركيه است از چهار سالگي به همراه خانواده به دمشق آمد. محمد در حال حاضر يكي از برجسته‌ترين دانشمندان سوري است كه از كتاب‌هايش در مدارس اسلامي دمشق استفاده مي‌شود. البوطي در بيوگرافي خود كه از خود ارايه داده به رابطه تيره و تار نخستش با حافظ اسد و در مقابل حمايت از فرزند او بشار اسد، رييس‌جمهور كنوني سوريه اشاره كرده است. او در حال حاضر استاد رشته عقايد و اديان در دانشكده شريعت اسلامي دانشگاه دمشق است.
 مخالفان كتاب او را زير پا له كرده و آن را با خشم پاره پاره مي‌كنند. صحنه‌اي كه در جريان درگيري‌هاي داخلي سوريه نادر به نظر مي‌رسد. جمعه‌ها معمولا صحنه تظاهرات مخالفان دولت و درگيري ميان نيروهاي امنيتي با معترضان سوري است و صداي گلوله به گوش مي‌رسد و تنها صحنه شعار و زدوخورد و زخمي و كشته به چشم‌ها آشناست. اما اين بار خشم سوري‌ها به خاطر فتواي محمد رمضان سعيد البوطي از مفتي‌هاي برجسته سوري، به حدي شدت يافته است كه كتاب او را حتي به آتش مي‌كشند. او اخيرا در پاسخ به استفتايي سجده بر عكس بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه را جايز دانسته است و يك چنين فتوايي براي سوري‌هاي مخالف رييس‌جمهوري سنگين تمام شده است.

اخباري اينچنيني جرقه‌اي است براي شدت گرفتن درگيري‌ها در سوريه. منابع خبري مي‌گويند كه نيروهاي امنيتي سوريه روز گذشته حتي براي جلوگيري از شركت دانش‌آموزان در تظاهرات در نزديك مدارس مستقر شده‌اند. شوراي انقلاب سوريه هم اعلام كرده است كه روز شنبه 18 نفر از معترضان در شهرهاي مختلف اين كشور توسط نيروهاي امنيتي كشته شدند.

بشار اسد علاوه بر مواجهه با اعتراضات داخلي، در سياست خارجي خود هم با مشكل مواجه است. برخورد نيروهاي او با معترضان مدت‌هاست كه صداي كشورهاي خارجي را هم درآورده است.

روز گذشته نخست‌وزير تركيه بار ديگر در واكنش به برخوردهاي تند نيروهاي امنيتي سوريه با مخالفان دولتي از ضعف حكومت بشار اسد سخن به ميان آورد و مدعي شد كه مردم سوريه دير يا زود بشار اسد را سرنگون خواهند كرد زيرا كه دوره حكمراني ديكتاتورها در سراسر جهان در حال نابودي است. رجب طيب اردوغان خطاب به اسد گفت: به هيچ‌وجه نمي‌تواني از طريق ظلم، بر سرقدرت باقي بماني. به هيچ‌وجه نمي‌تواني در برابر اراده مردم، ايستادگي كني. به گزارش سي‌.ان.ان، اردوغان مدعي شد: ملت سوريه مانند مصر، تونس و ليبي خواستار آزادي است.

سرعت پيشرفت دموكراسي از حكومت‌هاي استبدادي پيشي گرفته است. حكومت‌هاي ديكتاتوري در حال از بين رفتن هستند. سخنان تند اردوغان خطاب به دولت سوريه در حالي مطرح مي‌شود كه وليد المعلم، وزير خارجه سوريه همچنان بر تصميم كشورش مبني بر دنبال كردن مساله مذاكرات ملي تاكيد دارد. المعلم كه در نيويورك به سر مي‌برد، در ديدار با وزراي خارجه آرژانتين، قزاقستان و لبنان در حاشيه نشست‌هاي مجمع عمومي سازمان ملل تاكيد كرد: سوريه با قدرت هر چه تمام‌تر از بحران خارج خواهد شد. المعلم افزود: دخالت‌هاي خارجي و تبليغات رسانه‌اي عليه سوريه در واقع تلاشي براي بي‌ثبات‌سازي امنيت كشور است و هدف از آن اعمال فشار بر تصميم سياسي مستقل سوريه است كه مانع از تحقق طرح و برنامه‌هاي خارجي مي‌شود. المعلم قرار است تا سه‌شنبه جاري در سازمان ملل سخنراني كند و در عين حال جزييات وقايع و اوضاع سوريه را طي گزارشي به بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل ارايه دهد.