به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۹۰

در گذشت وحید بنانی از دروایش گنابادی

 و وخامت حال سه درویش دیگر

وحید بنانی یکی از دراویش سلسله نعمت اللهی که در تاریخ سیزدهم شهریورماه نود (عصر روز یکشنبه) توسط مامورین امنیتی و انتظامی مورد اصابت گلوله قرار گرفت ؛ پس از سه روز در بیمارستان درگذشت.
تارنمای مجذوبان نور گزارش داده است که بنایی در پی درگیری‌های روز جمعه در شهر کوار شیراز، مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست داده است.نیروهای بسیجی و لباس شخصی‌ها ظهر روز جمعه ۱۱ شهریور با شعار «مرگ بر درویش آمریکایی» به دراویش نعمت اللهی گنابادی در شهرستان کوار از توابع استان شیراز حمله کرده و با شلیک گازاشک‌آور و گلوله تعدادی از دراویش را
 دستگیر و زخمی کردند.
از آن تاریخ تاکنون بسیاری از دراویش گنابادی در نقاط مختلف کشور بازداشت شده‌اند.
تارنمای مجذوبان نور گزارش داده است که «سه تن از دراویش گنابادی به نام‌های ابراهیم فضلی، اصغر کریمی، محمد علی سعدی که به علت اصابت گلوله‌ی نیروهای انتظامی و امنیتی مجروح شده‌اند در وضعیت وخیمی در بیمارستان به سر می‌برند.»

این گزارش می‌افزاید: «در حال حاضر بر اثر فشارهای نیروهای امنیتی در روند بهبود و رسیدگی به وضعیت جسمانی مجروحین اخلال ایجاد شده به نحوی که به آن‌ها دستبند زده و به خانواده‌های آن‌ها اجازه داده نمی‌شود از فرزندان خویش عیادت نموده یا به بیمارستان دیگر منتقل نمایند. ضمن آن‌که مجروحین از عدم رسیدگی به شکایتشان از مأمورین مبنی بر ایراد جرح عمدی و عدم رعایت موازین قانونی معترض‌اند.»

در ادامه این گزارش آمده است خانواده‌های ایشان از احتمال انتقال مجروحین به زندان با این وضعیت وخیم جسمانی ابراز نگرانی کرده‌اند.
همچنین علیرضا روشن شاعر و نویسنده و مسئول صفحه کتاب روزنامه‌ی شرق شب گذشته توسط ماموران امنیتی در منزل خود بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است.
به گزارش خانه حقوق بشر ایران علیرضا روشن، شاعر، مجموعه‌ی شعری به نام «کتاب نیست» منتشر کرده و همچنین مجموعه‌ای از شعرهای وی نیز به زبان فرانسه منتشر شده است.

تارنمای مجذوبان نور گزارش داده است که تعدادی از مسئولان و همکارانش بازداشت شده‌اند. این تارنما از بازداشت حمید مرادی سروستانی، رضا انتصاری، علیرضا روشن، علی کرمی، مهدی اسنالو، مهدی حسینی، علی آسترکی، مصطفی عبدی و مهران رهبر خبر داده است.
بر پایه این گزارش از محل نگهداری بازداشت شدگان مدیران سایت مجذوبان نور هیچ اطلاعی به دست نیامده است و با توجه به بازداشت آنها توسط لباس شخصی ها، پیگیری بستگان بازداشت شدگان از مراجع قضایی هیچ نتیجه ای در بر نداشته است.

این تارنما در ادامه گزارش خود آورده است که «تعداد بازداشت شدگان شب قبل همکارانش در تهران به ۱۱ نفر افزایش یافته است که غیر از ۹ نفری که به آنان اشاره شده است، دو تن دیگر از دراویش نیز بازداشت شدهاند که عبارتند از آقایان نصرت طبسی و علی معظمی.»

نصرت طبسی از دراویش بازداشت شده است که شب ۱۳ شهریور ماه مامورین امنیتی به منزل وی در تهران مراجعه کرده و اقدام به تفتیش و بازرسی منزل ایشان نکردند. تا کنون از محل نگهداری ایشان هیچ اطلاعی بدست نیامده است.

پیش‌تر در پی حمله نیروهای بسیجی و لباس شخصی در روز جمعه ۱۱ شهریور با شعار به دراویش نعمت اللهی گنابادی در شهرستان کوار از توابع استان شیراز که به شلیک گازاشک‌آور و تیراندازی انجامید تعدادی از دراویش بازداشت و زخمی شده بودند.
در پی این درگیری‌ها تعدادی زیادی از دراویش در شهر کوار بازداشت شده بودند. در تاریخ ۱۲ شهریور ماه ماموران لباس شخصی بدون داشتن حکم بازداشت به منازل دو تن از دراویش با نام‌های شهباز زارع و امان‌الله چراغی وارد شده، اما به خاطر عدم حضور این دو درویش در منزل، پدران آنها با نام‌های منوچهر زارع و حسن‌قلی چراغی را بازداشت کرد‌ند.

تارنمای مجذوبان نور گزارش داده است که ظهر یکشنبه ۱۳ شهریور ماه نیز جمعی از دراویش سیرجان و شهر کرد که به سوی کوار در حرکت بودند، توسط نیروهای لباس شخصی و انتظامی به نام های احمد رضا حسینی، اکبر احمدی، مهدی عزیزی، محمد موسوی، جمال حسینی، خسرو دری، حسن ویس قلی، حسین اسدی، مجید متقیان و حمید پوررضا قلی بازداشت شده‌اند.

همچنین مقارن بامداد روز ۱۳ شهریور ماه نیز ۱۳ نفر لباس شخصی به همراه دو سرباز، به خانه‌ی عبدالرضا آرایش از دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی حمله‌ور شده و او را دستگیر و به محلی نامعلوم منتقل کرده‌اند. ماموران لباس شخصی در جریان این دستگیری ها مدارک شخصی و اقلام فرهنگی موجود در خانه های این دراویش را نیز با خود برده‌اند.

حمید پوررضا قلی، خسرو دری، مجید متقیان، حسین اسدی فریدونی، حسن ویثقلی، حمید پرهیزگار و حکمت نادری نیز دیگر بازداشت شدگان دراویش گنابدی در شهر کوار هستند که از همراهان و بستگان مجروحان حادثه ی کوار در بیمارستان رجایی شیراز بودند.

تمامی دراویش گنابادی دستگیر شده در واقعه‌ی کوار به اداره پلیس امنیت شیراز منتقل شده‌اند.