به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۱، ۱۳۹۰

اعتراض عفو بین الملل به اعدام یک نوجوان ۱۷ ساله در ایران


سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه 22-9-2011 با انتقاد شدید از اعدام علیرضا ملا سلطانی ، اعلام کرد اعدام این نوجوان از نظر قوانین بین المللی حقوق بشر غیر قانونی وممنوع است .

عليرضا ملا سلطانی (17 ساله) متهم به قتل روح الله داداشی قوترین مرد ایران بادمداد دیروز چهارشنبه در گلزار کرج ایران در ملاء عام به دار آویخته شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وبه نقل از حسیبا حاجی صحراوی، معاون بخش خاورمیانه وآفریقای شمالی، سازمان عفو بین الملل دربیانه ای اعلام کرد که سلطانی در هنگام ارتکاب جرم و زمان اجرای حکم اعدام کمتر از هجده سال سن داشته است و اجرای چنین حکمی مغایر با تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی ایران و اقدامی غیرقانونی ومخالف حقوق بشر است."

خانواده ملا سلطانی در اعتراض به اعدام فرزندشان گفته اند که علیرضا هنگام اجرای حکم هنوز به سن هجده سالگی نرسیده بود.

براساس کنوانسیون حقوق کودک كه در اوایل دهه 1990 -(1370) به تصویب مجلس شورای اسلامی ایران رسید جمهوری اسلامی متعهد شده بود افراد زیر سن هجده سال را به مجازات اعدام و یا حبس ابد محکوم نکند اما ایران تاکنون درعمل به تعهد خود پایبند نبوده وچنین احکامی را اجرا کرده است.


مسئولان قوه قضاییه جمهوری اسلامی معتقدند کسانی که در سنین زیر هجده سالگی مرتکب جرايمی می شوند حکم اعدام برای آنها صادرمی شود اما جهت رعایت شرایط حقوق کودک و پایبندی به تعهدات بین المللی اجرای حکم را تا رسیدن متهم به سن 18 سالگی به تعویق می اندازند .


مقامات قضایی در توجیه اعدام علیرضا ملا سلطانی اظهار داشتند که او در هنگام اجرای حکم اعدام به سن 18 سال قمری رسیده بود، اما خانواده او ونیز برخی حقوقدانان این استدلال را رد کردند.


کارشناسان در این باره استدلال می کنند تاریخ رسمی كه در قوانین جمهوری اسلامی ایران به آن عمل می شود تاریخ سال شمسی است ونه قمری یا میلادی