به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۲۲، ۱۳۹۰

امکان حمله‌ آمریکا و اسرائیل به ایران
 از نگاه کارشناسان روس  
دویچه وله: رسانه‌های روسیه پیرامون احتمال حمله‌ی آمریکا و اسرائیل به ایران هشدار می‌دهند. تحلیلگران نظامی روسیه پیش بینی می‌کنند در صورت چنین حمله‌ای، روسیه مواضع بی‌طرفانه‌ای اتخاذ خواهد کرد و دولت ایران سقوط می‌کند.

ایران از طریق دریای خزر با روسیه همجواراست و تحلیلگران نظامی روسیه درباره‌ی پیامدهای اقدام نظامی آمریکا و اسرائیل علیه ایران برای روسیه نیز هشدار می‌دهند.

سایت خبری "راس بالت" با استناد به یک نظرسنجی در سال ۲۰۰۹ خبر می‌دهد ۴۷ درصد از اهالی مسکو مخالف حمله‌ی نظامی به ایران هستند. به نظرتحلیلگران نظامی روسیه یک حمله‌ی برق آسا و پیش بینی نشده به ایران می‌تواند جان هزاران شهروند روسیه را که در ایران اشتغال دارند نیز به خطر بیندازد.

"بخشی از رهبران ایران محرک جنگ هستند"

پاول فلگن‌هاور Pavel Felgenhauer یکی از مشهورترین تحلیلگران نظامی روسیه است که مقالاتش تا به حال در "نزاویسیمایا گازیتا"، "سگودنیا" و همچنین در "نوایا گازیتا" انتشار می‌یابد.

این تحلیلگر نظامی روس درباره احتمال حمله‌ی نظامی به ایران چنین توضیح می‌دهد: «علاقه به جنگ دراسرائیل، کشورهای خاورمیانه و عربی و حتی در میان بخشی از رهبران جمهوری اسلامی ‌ایران وجود دارد. بویژه در ایران آن عده که بر طبل جنگ می‌کوبند، فکر می‌کنند این جنگ قابل کنترل است و موقت خواهد بود. یک جنگ آسان به وقوع می‌پیوندد و سرآخر به یک جنگ تمام عیار تبدیل می‌شود».
در نیروگاه اتمی بوشهر حدود ۲ هزار کارمند شرکت روسی"اتم اکسپورت" مشغول به کار هستند. کارشناسان نظامی روسیه می‌گویند، این نیروگاه جزو اهداف احتمالی اقدام نظامی اسرائیل یا آمریکا علیه ایران خواهد بود. اگرآمریکا واسرائیل به این نیروگاه حمله کند، روسیه چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد؟

پاول فلگن‌هاور، تحلیلگر نظامی روسیه، به این پرسش دویچه وله چنین پاسخ می‌دهد: «اگر جنگی علیه ایران انجام بگیرد، روسیه بی‌طرف خواهد بود و از کسی جانبداری نخواهد کرد. در حال حاضر روسیه با ایران مناسبات خوبی ندارد، بالعکس با اسرائیل رابطه خوبی برقرار کرده. به نظر من روسیه در مناقشاتی که در خاورمیانه وجود دارد مواضع بی طرفانه‌ی خود را حفظ خواهد کرد».

کارشناسان روسیه: فقط جنگ هوائی امکانپذیراست

از میان گزینه‌های مختلف احتمال حمله‌ی نظامی علیه ایران، اکثر کارشناسان نظامی روسیه موثرترین گزینه را وارد ساختن ضربات گسترده به تاسیسات هسته‌ای و نظامی می‌دانند. ولادیمیر یفسییف، کارشناس امنیت بین‌المللی روسیه آن را "سناریوی یوگسلاوی" می‌نامد و در روزنامه‌ی نزاویسیمایا گازیتا می‌نویسد: «اسرائیل در سال ۱۹۸۱ توانست با ۱۴ فروند جنگنده راکتور هسته‌ای عراق را نابود کند. حال ایران دارای ۳۵ مرکز هسته‌ای است که بوسیله پدافندهای هوایی محافظت می‌شود.»

از نظر این کارشناس مسائل امنیت بین‌الملل، هدف نهایی این عملیات نابودسازی توان نظامی و دفاعی ایران خواهد بود و ایران همزمان محاصره می‌شود. مولف این مقاله نتیجه می‌گیرد که پیمان نظامی ناتو چنین راهبردی را در حین عملیات نظامی در یوگسلاوی در بهار سال ۱۹۹۹ به کار گرفته است.

مذاکرات ایران، بزرگترین مانع بروز جنگ

به نظر ولادیمیر یفسییف کارشناس روس، حمله‌ی نظامی علیه ایران نیازی به توافق با هسایگان ایران ندارد. نیروهای نظامی آمریکا در منطقه‌ی خلیج فارس و سایرمناطق برای وارد ساختن ضربات خلع سلاح کننده بدون اعزام و انتقال سایر نیروها کافی است و حتی اجازه می‌دهد عملیات را بطور ناگهانی انجام دهد.

ولی یفسییف در پایان مقاله‌ی خود این نتیجه را می‌گیرد، «تازمانی‌ که ایران گفتگوها را ادامه می‌دهد و امکان حل سیاسی برنامه‌ی هسته‌ای وجود دارد، خطر حمله وجود ندارد و صحبت درباره‌ی زمان مشخص پدیدار شدن سلاح هسته‌ای در "نظام ولایت فقیه" موضوعی جدی نیست».

امکان جنگ هوائی در یکسال و نیم آینده

پاول فلگن‌هاور هم در گفتگو با بخش فارسی دویچه وله امکان وقوع جنگ هوائی را محتمل می‌داند. وی خاطرنشان می‌کند: «در میان گزینه‌های مختلفی که علیه ایران وجود دارد امکان وقوع یک جنگ تمام عیار هوائی در طول یکسال و نیم آینده وجود دارد، به دلیل اینکه ایرانی‌ها امکان دفاعی جدی ندارند. آمریکا و اسرائیل ایران را محاصره دریایی خواهند کرد و دولت کنونی ایران سقوط خواهد کرد».

این کارشناس هم نتیجه می‌گیرد، دولت ایران به سرنوشت یوگسلاوی و عراق دچار خواهد شد. ساختارهای اقتصادی چون تونل، راه آهن ، پل‌ها ویران خواهند شد. این عملیات نظامی ثبات سیاسی را نیز در ایران به خطر خواهد انداخت.

موشک‌های روسی هم تاثیری نخواهند داشت

به نظر پاول فلگن‌هاور تحلیلگرنظامی روس، ایرانی‌ها در حال حاضر موشک‌های کوتاه‌برد و مدرنی دارند. موشک‌های اس -۳۰۰ که قرار بود روسیه تحویل ایران دهد بخشی از پدافند ایران را استحکام خواهد بخشید و این سیستم پدافندی زمین به هوا خلاء هوایی ایران را پر خواهد کرد.

ولی حتی این موشک‌ها نیز قادر نخواهند بود فضای ایران را در مقابل حمله‌های هوائی کاملا محافظت کنند. فلگن‌هاور تاکید می‌کند، ایران بدون موشک‌های اس -۳۰۰ در موقعیت بسیار ناامید کننده‌ای قرارمی‌گیرد.

اکثر تحلیلگران نظامی روسیه تنها عامل بازدارنده‌ی جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران را ادامه‌ی مذاکرات سیاسی بر سر مناقشه‌ی هسته‌ای ایران می‌دانند.

دویچه وله:
طاهر شیرمحمدی
تحریریه: بهمن مهرداد