به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۲۳، ۱۳۹۰

احمدی‌نژاد:

دو آمریکایی تا دو روز دیگر آزاد خواهند شد

در آستانۀ سفر به نیویورک، محمود احمدی‌نژاد به رسانه‌های آمریکایی خبر داد که دو تبعۀ آمریکا که به اتهام جاسوسی در تهران زندانی هستند، تا دو روز دیگر آزاد خواهند شد. این دو آمریکایی قبلاً به هشت سال زندان محکوم شده‌اند. احمدی‌نژاد تصمیم خود را به عنوان یک "حرکت بشردوستانه" توجیه کرد. واشنگتن هنوز از جزییات این موضوع اطلاع نیافته است.

دو آمریکایی که سه هفته پیش در تهران به جرم جاسوسی و ورود غیرقانونی به خاک ایران به هشت سال زندان محکوم شده بودند، تا دو روز دیگر آزاد خواهند شد.

این خبر از مصاحبۀ محمود احمدی‌نژاد با شبکۀ آمریکایی NBC نقل شده است. وی گفته است: "من کمک خواهم کرد تا ترتیب آزادی آنها تا دو روز دیگر داده شود، تا بتوانند به خانه بازگردند". احمدی‌نژاد افزوده است: "این یک حرکت بشردوستانۀ یک‌طرفه است".
قرار است که احمدی‌نژاد بزودی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا برود.
از طرف دیگر، وکیل دو آمریکایی، مسعود شفیعی به خبرگزاری فرانسه گفت که به وی اطلاع داده‌اند "تا معلوم شدن نتیجۀ تقاضای تجدیدنظر، مقامات قضایی تصمیم گرفته‌اند که دو زندانی را با یک وثیقۀ پانصدهزار دلاری -برای هریک- آزاد کنند. شفیعی افزود که هر دو نفر می‌توانند مثل خانم سارا شورد، ایران را ترک کنند.
خبرگزاری فارس نیز از قول شفیعی نقل می‌کند که خبر آزادی دو آمریکایی "امروز به اطلاع خانواده آنها و سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران رسیده و بائر و فتال می‌توانند مانند سارا شورد با تودیع وثیقه پانصد میلیون تومانی از کشور خارج شوند".
سفارت سوییس در تهران به خبرگزاری فرانسه گفت که در تلاش است تا در مورد خبر آزادی اطمینان حاصل کند.
در واشنگتن، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: "ما در جریان خبرهای رسانه‌ها هستیم و با کمک سوییس تلاش می‌کنیم تا جزییات بیشتری از جانب مقامات ایرانی بدست آوریم".

آقایان جاش فاتال و شین باوئر از حدود دو سال پیش در ایران زندانی هستند. آنان همراه با خانم سارا شورد در مرز عراق دستگیر، و به جاسوسی متهم شدند. سارا شورد نزدیک به دو ماه پس از بازداشت، به حکم وثیقه آزاد شد و به آمریکا بازگشت.