به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۳۰، ۱۳۹۰

نو جوان ۱۷ ساله  اعدام شد
اعتراف نماینده دادستانی به نوجوان بودن علیرضا ملا سلطانی 
خبرگزاری هرانا - قصاص «علیرضا ملا سلطانی» پس از قرائت حکم، در ساعت پنج و نیم صورت گرفت.

به گزارش ایرنا، قصاص قاتل روح الله داداشی براساس حکم شعبه اوّل دادگاه کیفری استان البرز، تأیید و بر اساس حکم صادره در شعبه یازدهم دیوانعالی کشور و تنفیذ حکم از سوی ریاست محترم قوه قضاییه صورت گرفت.

این حکم در محل وقوع جرم در منطقه ۴۵ متری گلشهر کرج - خیابان پونه در مقابل هزاران نفر از جمعیت حاضر اجرا شد.

فعالین حقوق بشری در طی روزهای اخیر نسبت به صدور و قصد اجرای حکم اعدام این نوجوان که در سن ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده‌اند انتقاداتی داشته‌اند.

ایران جزئ معدود کشورهایی است که نوجوانان را اعدام می‌کند و این امر مغایر با کنوانسیون حقوق کوذک است که ایران نیز آن را امضا کرده است.

اعتراف نماینده دادستانی به نوجوان بودن علیرضا ملا سلطانی


خبرگزاری هرانا - نماینده دادستان و مدعی‌العموم در پرونده قتل روح‌الله داداشی گفت: قاتل این ورزشکار از نظر بلوغ شرعی به سن ۱۸ سال رسیده بود.

علی رضوان‌منش دقایقی پس از اجرای حکم اعدام علی‌رضا قاتل روح‌الله داداشی انجام شد، به ابهامات در مورد سن قاتل پاسخ داد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در کرج مبنی بر اینکه قاتل از نظر قانونی آیا دارای سن ۱۸ سال تمام بوده است؟ گفت: ملاک عمل در قانون بلوغ شرعی است که بر اساس ماه‌های قمری محاسبه می‌گردد.

رضوان‌منش خاطرنشان کرد: البته علی‌رضا م از نظر ماه‌های شمسی حدود دو ماه کمتر از ۱۸ سال سن داشت و طبیعی است ملاک عمل در قانون سن شمسی نیست و ما بر اساس بلوغ شرعی عمل می‌کنیم.

عليرضا سلطانی: به هنگام مرگ گريه می کرد و مادرش را فرياد می زد

خبرگزاری فارس: قاتل داداشی در زمان رفتن به روی چهارپايه دو بار پايش لغزيد و با صدای بلند گريه می‌کرد و طلب بخشش داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، مهم‌ترين حاشيه‌های مراسم اعدام روح‌الله داداشی عبارت‌اند از:

از حدود ساعت يک بامداد جمعيت کثيری از مردم استان البرز در محل اجرای حکم واقع در خيابان پونه گلشهر کرج حضور يافته و در نهايت حدود ۱۵ هزار نفر قصاص قاتل را از نزديک مشاهده کردند.

دادگستری استان البرز روز گذشته با صدور اطلاعيه‌ای تاکيد کرده بود که از هرگونه فيلمبرداری و عکاسی جلوگيری خواهد کرد و رسانه‌ها نبايد عکاس و فيلمبردار به مراسم اعزام کنند، اما بيش از ۲۰ تصويربردار در محل مراسم حاضر بوده و جايگاهی ويژه نيز برای تصويربرداری بهتر آنها تدارک ديده شده بود.

يک جرثقيل برای اجرای حکم در محوطه حضور داشت که با داربست‌های متعدد از نزديک شدن مردم به محوطه جلوگيری می‌شد.

صدها مامور نيروی انتظامی وظيفه تامين امنيت و نظم را بر عهده داشتند که در برخی از مواقع به دليل حجم زياد جمعيت مجبور به استفاده از قوه قهريه برای کنترل حاضران شدند.

در ساعت چهار و ۵۵ دقيقه قاتل روح‌الله داداشی به وسيله يک دستگاه ون متعلق به نيروی انتظامی به محل آورده شد که اين خودرو با دو دستگاه ماشين نيروی انتظامی و يک دستگاه پرايد که خانواده اوليای دم در آن بودند، همراهی می‌شد.

محوطه خبرنگاران و عکاسان که به وسيله داربست فراهم شده بود، در اواسط اجرای برنامه به دليل تعداد زياد نمايندگان رسانه‌ها و هجوم جمعيت شکسته شد که خوشبختانه مشکلی برای خبرنگارانی که در بالای آن حضور داشتند،‌ پيش نيامد.

ماموران نيروی انتظامی بارها از طريق بلندگو از مردم می‌خواستند که نظم را رعايت کنند. آنها تاکيد داشتند که در صورت بی‌نظمی اجرای اين مراسم به تعويق خواهد افتاد.

در ساعت پنج و پنج دقيقه صبح تلاوت کلام‌الله مجيد آغاز شد که نشان می‌داد تا دقايقی ديگر حکم قصاص قاتل روح‌الله داداشی اجرا می‌گردد.

در حين تلاوت کلام‌الله مجيد، تجهيزات اعدام از جمله طناب دار آماده شد.

پس از تلاوت کلام‌الله مجيد، نماينده دادستان متن حکم را قرائت کرد که بر اساس آن اجرای قصاص در ملاءعام در راستای اجرای عدالت توصيف شد.

در بخشی از اين حکم آمده است: دستگاه قضايی با اقدامات سريع، دقيق و قانونی در کمترين زمان پرونده را بررسی کرده و بلافاصله مراحل اجرای حکم بر اساس قانون طی شد.

در پايان حکم فوق اظهار اميدواری شده است که اجرای قصاص قاتل درس عبرتی برای تمام مجرمان بوده و از سوی ديگر مردم مطمئن باشند که حق مظلوم از ظالم در کمترين زمان با تلاش قوه قضاييه و نيروی انتظامی ستانده خواهد شد.

"علی‌رضا م " قاتل روح‌الله داداشی در ساعت ۵ و ۱۵ دقيقه از خودروی ون برای اجرای مراسم پياده شد.

وی پيراهن و شلوار يک دست سورمه‌ای رنگ به تن داشت.

با آمدن "علی‌رضا م " حدود ۱۵ هزار جمعيت حاضر شروع به فرياد زدن کردند. عده‌ای به وی فحاشی کرده و عده‌ای سوت و کف می‌زدند که با هدايت برگذارکنندگان مراسم،‌ فريادهای الله اکبر در فضا طنين انداز شد.

در ساعت پنج و ۱۹ دقيقه حکم قصاص قاتل اجرا و وی به دار مجازات آويخته شد.