به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۲۲، ۱۳۹۰

یوکیا آمانو:
دلایل نظامی بودن برنامه اتمی ایران را ارائه می‌کنم


گشایش نیروگاه بوشهر و نگرانی غرب
یوکیا آمانو سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در تازه‌ترین موضع گیری خود نسبت به اهداف نظامی برنامه اتمی ایران به شدت ابراز نگرانی کرد. وی گفت که به زودی دلایل کامل خود را برای تشدید این نگرانی اعلام خواهد کرد.

سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه (۱۲ سپتامبر، ۲۱ شهریور) در وین اعلام کرد که نگرانی‌های وی نسبت به ابعاد نظامی برنامه‌هسته‌ای جمهوری اسلامی بیشتر از گذشته شده است. آمانو در آخرین گزارش خود تصریح کرد که «ما اطلاعات تازه‌ای در این زمینه به دست آورده‌ایم.»

نامه جلیلی به کاترین اشتون

گزارش تازه یوکیا آمانو یک روز پس از آن منتشر شد که علی‌اکبر صالحی وزیرخارجه جمهوری اسلامی از ارسال نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی به کاترین آشتون مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا خبر داده بود. صالحی روز یکشنبه در یک نشست خبری مشترک با سرگئی آشماتکو وزیر انرژی روسیه گفته بود:«چند روز پیش نامه‌ای از سوی آقای جلیلی برای خانم اشتون ارسال شد. در آن نامه آقای جلیلی اعلام کرده که همواره مثل گذشته آماده گفت‌وگو برای ایجاد تفاهم بین دوطرف است.»

مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ از حدود هشت ماه پیش متوقف شده است. به گزارش خبرگزاری‌های غربی، دیپلمات‌های نزدیک به اتحادیه اروپا در واکنش به تازه‌ترین تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای شروع دور جدیدی از مذاکرات، این تلاش‌ها را «فاقد هرگونه مضمون‌ تازه‌ای» توصیف کرده‌اند که «هدف آن چیزی نیست جز به دست آوردن وقت بیشتر.»

بسیاری از کشورهای غربی دارای این بدگمانی هستند که جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای تلاش می‌کند. تهران این اتهام را همواره رد کرده، اما از دید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، برای اعتماد سازی به اندازه کافی با بازرسان این آژانس همکاری نمی‌کند.

گشایش نیروگاه بوشهر و نگرانی غرب

اظهارات تازه سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همزمان با گشایش نیروگاه هسته‌ای بوشهر بیان شده است. غربی‌ها، در برابر بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر نیز موضعی انتقادی دارند. آن‌ها معتقدند با گشایش این نیروگاه جمهوری اسلامی‌می‌تواند تجارب بیشتری در زمینه فن‌آوری هسته‌ای کسب کند.


نیروگاه بوشهر همزمان با انفجار یکی از کوره‌های تاسیسات هسته‌ای مارکول در جنوب فرانسه گشایش یافته که یک‌نفر در آن کشته شده است. به‌گزارش سازمان انرژی اتمی فرانسه، در این انفجار آزاد شدن رادیواکتیو ضعیف تا بسیار ضعیف همچنین چند نفر را مجروح کرده است.

افکار عمومی علیه انرژی هسته‌ای

از زمان انفجار نیروگاه‌های هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن، افکار عمومی جهان بیش از گذشته نسبت به خطرات نیروگاه‌های اتمی حساس شده است. آلمان، دارای مطمئن‌ترین نیروگاه‌های اتمی است. با این همه، دولت آلمان تصمیم گرفته باقی‌مانده نیروگاه‌های اتمی خود را نیز به تدریج از مدار خارج کند.

نیروگاه اتمی بوشهر، به وسیله روسیه تکمیل شده است. یک مرکز علمی اروپائی که ضریب ایمنی نیروگاه‌های اتمی ساخت کشورهای مختلف را ارزیابی می کند، ضریب ایمنی نیروگاه‌های ساخت روسیه را حداکثر ۴۰ درصد تعیین کرده است، در حالی که نیروگاه‌های ساخت نروژ تا ۹۰ درصد و نیروگاه‌های ساخت آلمان تا ۸۰ درصد ایمن هستند. به عبارت دیگر، خطر نیروگاه‌های ساخت روسیه تا ۶۰ درصد برآورد شده است.

با توجه به این واقعیات، تردید کارشناسان انرژی اتمی غرب نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی جمهوری اسلامی همواره بیشتر می‌شود. این کارشناسان به ویژه تاکید می‌کنند که ایران با توجه به امکانات فوق العاده‌ای که برای بهره برداری از انرژی‌آبی، بادی و خوشیدی دارد، نیازمند سرمایه‌گذاری روی انرژی هسته‌ای پرهزینه و خطرناک نیست و به این دلیل می‌خواهد با دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای به برتری نظامی در منطقه برسد.

منبع: رادیو آلمان