به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۲۶، ۱۳۹۰

مخالفان بشار اسد شورای ملی تشکيل دادند

حدود ۱۴۰ نفر از فعالان و شخصيت های سياسی سوريه، پنجشنبه، در نشست خود در استانبول تشکيل «شورای ملی سوريه» را اعلام کردند.
مخالفان اسد می گویند دهها نفر از اعضای اين شورا داخل سوريه فعال هستند و به دلايل امنيتی نام فقط ۷۲ نفر از اعضای اين شورا اعلام شده است.
به گزارش الجزيره، مخالفان رژیم سوریه هدف اين شورا را کمک به سرنگونی حکومت بشار اسد در شش ماه آينده و تشکيل يک دولت موقت اعلام کردند.
به گزارش ديلی تلگراف، احمد رمضان، يکی از اعضای اين شورا گفت بزودی کانال تلويزيون برای مردم سوريه راه اندازی می شود.
اين شورا هنوز رئيس برای خود انتخاب نکرده است. اعضای این شورا گفتند که بزودی با نمایندگان کشورهای غربی، عربی،ترکیه و سازمان های بین المللی دیدار خواهند کرد.
جلسات گروه بزرگی از مخالفان بشار اسد برای تشکيل يک ائتلاف فراگير دو ماه پيش در استانبول آغاز شد.
يکی از برگزار کنندگان اين نشست ها در استانبول به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است تمام کسانی که به دموکراسی اعتقاد دارند می توانند در اين شورا شرکت کنند.

برخی از گروه ها و شخصيت های مخالف بشار اسد از شرکت در اين جلسات و عضويت در شورا خودداری کرده اند.
در همین حال بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از بشار اسد خواست به سرکوب پايان دهد.

بان گی مون از آغاز اعتراضات به حکومت سوريه، در ۱۵ مارس، بارها با رئيس جمهور اين کشور گفتگوی تلفنی داشته است. بشار اسد بارها قول داده که سرکوب معترضان را پايان داده و دست به اصلاحات سياسی زند.
دبير کل سازمان ملل گفت بشار اسد به وعده هايش پايبند نبوده و شورای امنيت و اعضای سازمان ملل بايد در مورد وضعيت سوريه تصميم بگيرند.

به گزارش رويترز،در روز چهارشنبه نيروهای امنيتی و نظامی سوريه راهی ادلب شده و در شهر حمص به سرکوب گسترده مردم پرداختند. به گفته شاهدان عينی، تانک های نظامی با همراهی نيروهای نظامی به ميان معترضان می رفت و مردم را هدف قرار می داد.

به گفته فعالان حقوق بشر سوريه، روز چهارشنبه يک تن در حمص ودو تن ديگر در حماه به دست نيروهای نظامی سوريه کشته شده اند.

سازمان ملل تخمين می زند که حدود ۲۶۰۰ غيرنظامی در اعتراضات شش ماه گذشته در سوريه کشته شده اند.