به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۰۲، ۱۳۹۰

بازگشت رسمی فداييان اسلام پس از سه دهه به عرصه سياست كشور
جمعیت فدائیان اسلام با تغییر و تحول در هیات موسس و اعضای شورای مرکزی بار دیگر فعالیت تشکیلاتی خود را آغاز کرده است به همین جهت اولین نشست خبری این جمعیت دوشنبه هفته جاری 30 آبان ماه به منظور تشریح دلایل بازگشت به عرصه سیاسی کشور و اعلام مواضع این تشکل باسابقه در خصوص مهمترین مسائل داخلی و بین المللی برگزار شد.
در این نشست خبری محمد مهدی عبدخدایی و سید مهدی طباطبایی به نمایندگی از اعضای هیات موسس به سوال های خبرنگاران پاسخ دادند.
جمعیت فدائیان اسلام در سال 1320 از سوی نواب صفوی با هدف برقراری حکومت اسلامی تشکیل شد. نواب صفوی پس از ترور ناموفق حسین علاء از مدیران رژیم گذشته دستگیر و به اعدام و حبس محکوم شد.

بيانيه رسمي جمعیت به «گروه‌های انحرافي» هشدار داد
شرق: جمعيت فداييان اسلام پس از سه دهه سكوت مجددا به عرصه سياست كشور بازگشت. اين گروه در شرايطي پس از سال‌هاي طولاني انفعال و انزوا دوباره اعلام موجوديت كرده كه روزشمار انتخابات اسفندماه مجلس نهم آغاز شده اما با اين وجود از سوي اين جمعيت تاكيد شده كه فعاليت مجدد آنها انتخاباتي نيست بلكه قصد دارد درباره «تفكر انحرافي» و «بيداري اسلامي» روشنگري كند و در اين راستا به جرياني كه انحرافي ناميده مي‌شود، پيام داده شده كه زماني به كسروي‌ها هشدار داديم و اكنون به اين جريان هشدار مي‌دهيم.
چنانچه از يك‌سو سيد مهدي طباطبايي، عضو هيات موسس فداييان اسلام درباره علت حضور مجدد اين تشكل سياسي اظهار داشت: «مطالبي كه در اين چند سال درباره امام زمان (عج) مطرح مي‌شود، قابل قبول نيست، بر اين اساس ما براي روشنگري مردم آمده‌ايم تا اين اقدامات را براي مردم تبيين كنيم.» و از سوي ديگر محمدمهدي عبدخدايي، دبيركل و سخنگوي اين جمعيت اصولگرا اعلام كرد: «اين گروه با برنامه مقابله با جريان انحرافي به ميدان آمده است.» جمعيت فداييان اسلام گروهي بودند كه در ارديبهشت 1324 با رد انديشه‌هاي كسروي و با رهبري نواب‌ صفوي شروع به فعاليت كردند و براي رسيدن به هدف خود يعني برپايي حكومت اسلامي و اجراي احكام اسلام به اقداماتي از جمله ترور كسروي، هژير، رزم‌آرا و... دست زدند. نواب‌صفوي پس از ترور ناموفق حسين علاء از مديران رژيم پهلوي دستگير و به اعدام و حبس محكوم شد. بعد از شهادت رهبر فداييان اسلام، آنها مدتي سكوت اختيار كردند و بعد از چند سال در دهه 40 از نهضت امام خميني حمايت و زمينه ظهور هيات موتلفه اسلامي را فراهم كردند و حسنعلي منصور را كه عامل كاپيتولاسيون در ايران و تبعيد امام خميني بود، ترور كردند. طرفداران جمعيت فداييان اسلام پس از پيروزي انقلاب اسلامي مجددا اعلام موجوديت كردند اما بنا بر دلايلي، ديگر فعاليت‌هاي خود را ادامه ندادند. اين انفعال ادامه داشت تا اينكه پس از بروز قتل‌هاي زنجيره‌اي در سال 1377 نام اين تشكل باز هم بر سر زبان‌ها افتاد، چرا كه گروهي به نام فداييان اسلام وقوع اين قتل‌ها را به گردن گرفتند. اما با اين وجود محمدمهدي عبدخدايي، دبيركل اين جمعيت معرفي دخالت اين گروه در اين قتل‌ها را به شدت رد و آن را محكوم كرد. پس از آن ديگر فداييان اسلام نقش فعالي را در عرصه سياسي كشور ايفا نكردند و تنها محمدمهدي عبدخدايي هر از چندي با رسانه‌ها به گفت‌وگو مي‌نشست و به تشريح عملكرد جمعيت فداييان اسلام مي‌پرداخت. چنانچه وي چندي پيش در گفت‌وگويي با «شرق» از گذشته خود دفاع كرد اما باورش اين بود كه الان ديگر خشونت پاسخگو نيست و بايد راه ديگر جست. حالا همزمان با تغيير فضاي سياسي كشور، جمعيت فداييان اسلام اولين نشست خبري خود را به منظور تشريح دلايل بازگشت به عرصه سياسي كشور و اعلام مواضع اين تشكل درخصوص مهم‌ترين مسايل داخلي و بين‌المللي روز گذشته برگزار كرد.
در اين ميان خبرنگاري به دوران اصلاحات اشاره كرد و از طباطبايي پرسيد كه آيا در دوران اصلاحات دغدغه‌اي وجود نداشت و چرا در آن دوران احساس تكليف نكرديد كه او نيز در پاسخ با بيان اينكه ما انتقادات خود را در آن دوران نيز بيان مي‌كرديم، گفت: البته در دوره اصلاحات مطالبي عليه ارزش‌ها بيان مي‌شد و مردم نيز پاسخ آن را مي‌دادند اما در حال حاضر دغدغه ما جدي است. عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز، سپس مردم را مخاطب خود قرار داد و با طرح اين پرسش كه آيا مردم از وضعيت موجود راضي هستند، تصريح كرد: بايد درخصوص وضعيت اقتصادي، مردم اظهار نظر كنند، اگر وضعيت مطلوب است پس مسوولان اقدامات خوبي را انجام داده‌اند و اگر مطلوب نيست، اقدامات قابل قبول نيست.در همين حال، محمدمهدي عبدخدايي دبيركل و سخنگوي جمعيت فداييان اسلام كه چندي پيش نيز اعلام كرده بود كه ديگر خشونت پاسخگو نيست، در اين نشست خبري در خصوص فعاليت مجدد اين جمعيت اظهار داشت: آمديم تا بگوييم زنده هستيم و همچنين رويكرد فرهنگي را در پيش گرفته‌ايم چرا كه بر اين باوريم سياست و فرهنگ بايد در كنار هم قرار گيرد چون اسلام، ديني فرهنگي است به همين دليل رويكرد جمعيت فداييان اسلام در دوره جديد رويكردي فرهنگي است.
"گروه‌هاي انحرافي عامل استكبارند"

 در بخشي از اين بيانيه آمده است: جمعيت فداييان اسلام اعتقاد دارد اكنون گروه‌هاي انحرافي خواسته يا ناخواسته عامل استكبار جهاني و به‌خصوص آمريكا و اسراييل جنايتكار گشته‌اند؛ اعتقاد داريم كه حركت اين گروه‌ها در ادامه جرياني است كه ابتدا در زمان مشروطه به شكل شبه‌روشنفكران ظاهر گشته و سپس در مساله ملي شدن صنعت نفت در قالب ملي‌گراها ظهور كرد؛ همان ملي‌گرايي كه امام (ره) آن را كفر ناميد و فرمود: «اسلام از ملي‌گرايي سيلي خورده است.» اين جريان در ابتداي انقلاب اسلامي در لباس بني‌صدر و دوستانش خود را نشان داد و اينك در اين زمانه با شكلي نو و فكري التقاطي با استفاده از بيت‌المال مسلمين در جهت اشاعه تفكر انحرافي خود ظاهر شده است.در اين بيانيه آمده است: اكنون جمعيت فداييان اسلام همان‌گونه كه زماني به امثال كسروي‌ها هشدار داد، به اين افراد هشدار مي‌دهد اگر اين مسير را كه در آن حركت مي‌كنيد و يكپارچه ملت را با انواع تفكرات التقاطي و ملي‌گرايانه هدف قرار داده‌ايد، ترك نكنيد، فرزندان اسلام آنچنان سيلي به شما مي‌زنند كه تاريخ فراموش نكند و با تمام توان جلو اين انحراف خواهند ايستاد. بايد ديد حالا كه اين جمعيت پس از سال‌ها سكوت به عرصه سياست كشور بازگشته است چه رويكردي را در مواجهه با موضوعات مختلف در پيش خواهد گرفت؛ رويكرد فرهنگي يا رويكردي ديگر. گذشت زمان مشخص خواهد كرد.