به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۲۸، ۱۳۹۰

پايان حبس «سوچی»، آزادي زندانيان و فضاي باز سياسي موجب شد

شركت رهبر آزادی‌خواهان برمه در انتخابات 
جهان: پذیرش شرایط و باز شدن فضاي سياسي در برمه رهبر جنبش دموكراسي‌خواهي اين كشور را بر آن داشته است تا تصميم به شركت در انتخابات پارلماني ميانمار بگيرد.
 اخيرا دولت برمه قانون انتخابات را اصلاح كرد و اعلام داشت برخي محدوديت‌هاي قبلي در زمينه مشاركت احزاب و گروه‌ها در انتخابات مرتفع و راه براي مشاركت گسترده‌تر سياسي در انتخابات هموار شده است.
در واكنش به همين روند اصلاحات، آنگ‌سان سوچي رهبر مخالفان دولت در برمه گفته است كه در انتخابات پارلماني آينده اين كشور رسما شركت خواهد كرد. روز جمعه، حزب اتحاد ملي براي دموكراسي به رهبري آنگ‌سان سوچي هم با صدور بيانيه‌اي با تاييد اين خبر اعلام كرد كه رهبري حزب تصميم گرفته تا براي ثبت مجدد اين حزب به عنوان يك تشكل سياسي رسمي اقدام كند.
حزب اتحاد براي دموكراسي آمادگي خود را براي شركت در فعاليت‌هاي سياسي همزمان با انتشار گزارش‌هايي از بهبود شرايط سياسي در برمه اعلام داشته است. حزب اتحاد ملي براي دموكراسي در انتخابات پارلماني برمه كه در ماه نوامبر سال گذشته برگزار شد، در اعتراض به ممنوعيت شركت رهبر حزب، انتخابات را تحريم كرده بود. انتخابات سال گذشته به تشكيل يك دولت غيرنظامي در برمه منجر شد، هر چند در آن زمان مخالفان گفتند كه اين دولت صرفا مجري دستور «حكام نظامي» اين كشور است و انتظار نمي‌رود تحولي قابل ملاحظه در صحنه سياسي برمه روي دهد.
در ماه‌هاي اخير، دولت غيرنظامي برمه به اقداماتي در جهت ايجاد فضاي باز سياسي در اين كشور دست‌زده و شماري از زندانيان سياسي را آزاد كرده است. اين اقدام دولت برمه با استقبال محتاطانه جامعه جهاني همراه بوده تا جايي كه چند روز پيش، يكي از اعضاي دولت انگلستان براي ملاقات با مقامات دولت برمه به اين كشور سفر كرد و خواستار اقدامات بيشتر دولت در جهت ايجاد فضاي باز سياسي شد.
روز جمعه، باراك اوباما، رييس‌جمهوري ايالات متحده هم اعلام كرد در ماه آينده هيلاري كلينتون، وزير خارجه كشورش را به برمه اعزام مي‌كند، اين در حالي است كه اين نخستين بار در 50 سال گذشته است كه يك مقام ارشد آمريكايي به برمه سفر مي‌كند. اوباما گفته است كه هدف از اين ديدار استفاده از فرصتي تاريخي براي پيشرفت و اعلام اين موضوع به مقامات برمه‌اي است كه ادامه اصلاحات دموكراتيك زمينه‌ساز ايجاد روابطي جديد با آمريكا خواهد شد. پيشتر گزارش شده بود كه رييس‌جمهور ايالات متحده در تماسي تلفني با آنگ سان سوچي، در مورد روند اصلاحات برمه با او گفت‌وگو كرده است. همچنين، در اجلاس اخير اتحاديه كشورهاي جنوب شرق آسيا - آسه آن - رهبران شركت‌كننده تصميم گرفتند رياست دوره‌اي اين سازمان در سال ۲۰۱۴ را به نشانه استقبال از روند اصلاحات در برمه، به اين كشور واگذار كنند.
برمه يا جمهوري اتحاديه ميانمار، در جنوب شرق آسيا و سواحل خليج بنگال واقع شده و با كشورهاي چين، لائوس، تايلند، بنگلادش و هند همسايه است. اين كشور كه زماني بخشي از مستعمرات بريتانيا بود، در سال ۱۹۴۸ استقلال خود را به دست آورد و تا سال ۱۹۶۲ و كودتاي نظاميان، از نظام دموكراسي پارلماني برخوردار بود.
 نظاميان تاكنون به طور مستقيم و غيرمستقيم بر برمه حكومت كرده و در اين مدت موفق شده‌اند تظاهرات و اعتراضات مردمي متعددي را سركوب كنند. با اين‌همه در سال‌هاي اخير، شرايط سياسي برمه و گزارش‌هاي حاكي از نقض گسترده حقوق بشر در اين كشور باعث واردشدن فشار قابل توجه بين‌المللي بر حكومت نظاميان شد.
منبع: شرق