به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۲۸، ۱۳۹۰

   آژانس انرژی اتمی، ایران را به دلیل تلاش برای

دستیابی به سلاح هسته ای محکوم کرد       
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در قطعنامه ای که روز جمعه 18-11-2011 منتشر کرد، "تلاش های ایران برای ساخت سلاح اتمی" را محکوم کرد.
گلین دیویس نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در حاشیه نشست شورای حکام آژانس گفت که قطعنامه با تایید 32 کشور عضو تصویب شد، دو کشور به آن اعتراض کردند و یک کشور از دادن رای امتناع کرد.
کشورهای صنعتی بزرگ پنجشنبه بر پیش نویس قطعنامه ای توافق کردند که "از نگرانی های روز به افزایش" درباره برنامه اتمی ایران سخن می گوید. این قطعنامه اما مهلتی برای روشن کردن نقاط مبهم درباره فعالیت های اتمی ایران که در گزارش اخیر آژانس آمده تعیین نکرده است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود که یوکیو آماتو دبیر کل آژانس به شورای حکام ارائه داده است، از وجود نشانه هایی از تلاش ایران برای دستیبای به سلاح اتمی سخن گفته است.
در نخستین واکنش به قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی،علی اکبر سلطانیه نمانیده ایران در آژانس گفت که ایران در نشستی که قرار است هفته آینده با موضوع "نجات جهان از اسلحه اتمی" و با حضور کشورهای خاورمیانه برگزار کند، شرکت نخواهد کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی میزبان این نشست خواهد بود.
این موضع ایران نشانه ای است از تنش در روابط میان این کشور و آژانس انرژی اتمی.
ایران تلاش خود برای دستیابی به سلاح اتمی را رد می کند. غرب اما برنامه اتمی ایران را غیر شفاف می داند.
سلطانیه از یوکیو آمانو انتقاد کرد و او را شخصی غیر حرفه ای خواند. سلطانیه ابراز عقیده کرد که نشستی که آژانس قرار است 21 و 22 نوامبر با حضور کشورهای خاورمیانه برگزار کند بی نتیجه خواهد بود.
انتظار می رود اسرائیل نیز در این نشست شرکت کند.