به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۳۰، ۱۳۹۰

علی اکبر جوانفکر:
 نیروهای دادستانی در ساختمان روزنامه ایران گاز اشک‌آور زدند؛
احمدی نژاد دخالت کرد 
همزمان با حضور نیروهای دادستانی برای بازداشت علی اکبر جوانفکر مدیر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی و مشاور محمود احمدی نژاد، که به تشنج در دفتر روزنامه ایران انجامیده است، دادستان کل در ایران بازداشت آقای جوانفکر، را رد کرده است.

آقای جوانفکر ساعاتی پس از تنش در دفتر روزنامه ایران به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است که "نیروهای دادستانی در ساختمان (دفتر روزنامه ایران) گاز اشک آور انداختند و سعی در وارد شدن (به داخل دفتر روزنامه) کردند."

مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد در توضیح وقایع امروز گفته است که نیروهای دادستانی "تعدادی از خبرنگاران روزنامه ایران را بازداشت کردند و با خود بردند و یکی از همکاران من را با شوک الکترونیکی زدند و اکنون وضعیت خوبی ندارد."

همزمان با خبر ورود نیروهای دادستانی به دفتر روزنامه ایران، برخی از گزارش ها از وساطت آقای احمدی نژاد برای جلوگیری از بازداشت آقای جوانفکر حکایت داشت.
اکنون آقای جوانفکر می گوید "آقای رئیس جمهور تلاش می کردند که این مساله به خوبی حل شود ولی آن‌ها می‌گفتند ما کاری به رئیس قوه قضاییه و همچنین رئیس‌جمهور نداریم، ما دستور داریم."

امروز دوشنبه سی ام آبان و دو روز پس از انتشار گفت و گویی از علی اکبر جوانفکر در روزنامه اعتماد که محور اصلی آن هواداری از مواضع محمود احمدی نژاد و انتقاد از مخالفان رئیس جمهوری ایران بود، گزارش شد که ماموران دادستانی تهران با حضور در محل کار آقای جوانفکر "با زدن دستبند تصمیم به بازداشت او دارند."

گزارش ها درباره بازداشت آقای جوانفکر از زمانی آغاز شد که چند خبرگزاری ایرانی صبح روز دوشنبه، اندکی پس از برگزاری نشست مطبوعاتی او در محل روزنامه ایران، خبر از دستگیری و بازداشتش توسط ماموران دادستانی دادند. خبرگزاری مهر حتی اشاره کرد که به آقای جوانفکر دستبند زده شده و "اقدامات لازم" برای "انتقال" او در حال انجام است اما ساعاتی بعد خبر داد که او مدتی "با دست بند در دفتر خود تحت نظر نیروهای انتظامی و امنیتی و ضابط قوه قضائیه بود که پس از رایزنی های صورت گرفته آزاد شد."

گفته های جنجالی؛ توقیف روزنامه اعتماد

دادستانی تهران روز شنبه ساعاتی پس از انتشار گفت و گوی آقای جوانفکر در روزنامه غیر دولتی اعتماد، این روزنامه را توقیف کرد. یک روز پس از این هم دادگاه حکم آقای جوانفکر به جرم انتشار ویژه نامه ای به نام خاتون که تابستان امسال با موضوع حجاب منتشر شده بود را صادر کرد.

دادگاه کیفری استان تهران آقای جوانفکر را به یک سال حبس و سه سال محرومیت از هرگونه فعالیت مطبوعاتی محکوم کرده است.
مطابق قوانین دادرسی در ایران، آقای جوانفکر طی مدت سه هفته فرصت دارد به حکم صادر شده اعتراض و نسبت به آن فرجام خواهی کند.
آقای جوانفکر دقایقی پیش از انتشار اخبار ضد و نقیض مربوط به بازداشتش، ارتباط حکم دادگاه و انتشار گفت و گو با روزنامه اعتماد را رد کرده بود.

تکرار مصاحبه روزنامه اعتماد در کنفرانس خبری

علی اکبر جوانفکر مدیر موسسه مطبوعاتی ایران هم محسوب می شود که ناشر مجموعه ای نشریات از جمله روزنامه دولتی ایران است.
او امروز دوشنبه سی ام آبان در محل روزنامه ایران در اعتراض به حکم دادگاه و در دفاع از انتشار ویژه نامه خاتون کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرده بود.
مشاور آقای احمدی نژاد در جریان این کنفرانس خبری، برخی از موضوعاتی را که در گفت و گو با روزنامه اعتماد مطرح کرده بود، دوباره تکرار و انتقاداتی علیه قوه قضائیه ایران کرده است.

آقای جوانفکر در این کنفرانس خبری، قوه قضائیه را متهم به برخورد دوگانه با رسانه ها کرده و گفته است که این قوه آبروی برخی از چهره های دولت را برده و از جمله به او هم "تهمت" زده است.

حضور ماموران دادستانی و تنش در دفتر روزنامه ایران

گزارش ها از ایران حاکی است در جریان حضور ماموران دادستانی در دفتر روزنامه ایران برای بازداشت آقای جوانفکر، برخی از کارکنان روزنامه ایران با تجمع در دفتر او تلاش داشتند تا از بازداشت او جلوگیری کنند.

سایت تابناک از منابع خبری نزدیک به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، می گوید که در پی کشمکش‌ها و برخوردهای ایجاد شده بین ماموران دادستانی و کارکنانی از روزنامه ایران، بازداشت کنندگان مجبور به استفاده از گاز اشک آور شده اند.

ایرنا هم با تایید درگیری ها در محل این روزنامه می گوید همزمان با حضور نیروهای دادستانی و ماموران پلیس در روزنامه ایران،كاركنان این روزنامه سرود 'كجایید ای شهیدان خدایی' را سر می دادند و مانع از بازداشت آقای جوانفكر شدند.

خبرگزاری رسمی جمهور اسلامی می گوید که در جریان این حادثه برخی از كاركنان این روزنامه، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و مصیب نعیمی، مدیر مسئول روزنامه هم بازداشت شده است.

منبع: بی بی سی فارسی

و این هم بخشی از سرمقاله ی کیهان شریعتمداری در این مورد 

و بالاخره، چرا جوانفكر؟ و چرا روزنامه اعتماد؟ پاسخ اين پرسش دشوار نيست. آقاي جوانفكر اگرچه يك شخصيت معمولي و كم اهميت است ولي تابلوي دولت را- به حق يا به ناحق- با خود حمل مي كند، از اين روي اقدام «ريز» وي مي تواند از سوي دشمن بيروني در قد و قواره - با عرض پوزش- «دولت» درشت نمايي شود. و اما، فحاشي و ناسزاگويي جوانفكر به برخي از مسئولان شناخته شده نظام از آنجا براي دشمنان حائز اهميت بوده است كه مسئولان ياد شده «نمايه» وفاداري به انقلاب اسلامي و دشمني با استكبار جهاني هستند. بنابراين ناسزاگويي وي در قالب- باز هم با عرض پوزش از بيان اين واقعيت تلخ- درگيري دولت با تماميت نظام تبليغ مي شود.



و اما، چرا روزنامه اعتماد؟! در اين باره اگرچه گفتني هاي فراواني هست ولي به همين اندازه بسنده مي كنيم كه اين روزنامه وابسته بي چون و چرا و شناخته شده به فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 است. بنابراين مصاحبه جوانفكر با روزنامه اعتماد مخصوصا آن كه قبلا با صراحت آن را غيرقابل اعتماد معرفي كرده بود، نشانه حركت مشترك حلقه انحرافي و جريان فتنه است و به زعم دشمنان بيروني كه شاهد مرگ فتنه 88 بوده اند، اين پيوند مي تواند دادن تنفس مصنوعي به فتنه 88 با هدف تظاهر به زنده بودن آن، قلمداد شود.


حسين شريعتمداري