به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۰۹، ۱۳۹۰

ریزش پست‌های مشایی
اكنون خبر بركناري مشايي از دو سمت ولو نه‌چندان مهم خود در كابينه اگر تلاشي براي كاهش نقش مشايي در دولت باشد نشان مي‌دهد احمدي‌نژاد به دنبال راهكاري براي كاهش تنش داخلي است.
در اين ميان، برخي گمانه‌ها هم حكايت از آن دارد كه باتوجه به نزديك‌شدن زمان انتخابات مجلس و نقش محوري مشايي در سازماندهي حاميان انتخاباتي، كناره‌گيري مشايي از برخي سمت‌ها با هدف آزاد شدن وقت و انرژي‌اش در حوزه شناسايي نامزدهاي مطلوب و منسجم كردن بدنه اجتماعي آن صورت مي‌گيرد. 
شرق:  كليد حل يا حداقل كاهش اختلافات دولت با منتقدانش در جبهه اصولگرا همچنان «اسفنديار رحيم‌مشايي» مشاور ارشد و رييس دفتر احمدي‌نژاد است.
گرچه اين روزها، نقش‌آفريني مشايي نمود خبري و رسانه‌اي ندارد و حتي تصاوير او در برنامه‌هاي دولت نظير جلسات كابينه منتشر نمي‌شود اما به نظر مي‌رسد حل معادلات، در گرو بود و نبود اوست.
ديروز تصاويري از مراسم ختم برادر محمدرضا رحيمي، معاون اول رييس‌جمهوري در سايت‌هاي خبري منتشر شد كه يك‌بار ديگر تاكيد شده بود باوجود حضور اكثر دولتي‌ها باز هم غايب اين مجلس مشايي بوده است، ساعتي بعد خبرگزاري «فارس» گزارش داد كه «سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان رييس كميسيون فرهنگي دولت جايگزين اسفنديار رحيم‌مشايي شد.» در خبر فارس آمده است «محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهوري اسلامي ايران، طي حكمي سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را به عنوان رييس كميسيون فرهنگي دولت منصوب كرد. پيش از اين اسفنديار رحيم‌مشايي اين سمت را عهده‌دار بود.»
اين خبر از آنجا اهميت دارد كه در طول دوران رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد يكي از اعتراضات به رييس دولت اين بوده كه برخلاف عرف و روال معمول در دولت‌هاي گذشته كه وزراي ارشاد به‌عنوان رييس كميسيون فرهنگي دولت منصوب مي‌شدند احمدي‌نژاد، مشايي را متصدي اين پست كرده بود که همواره با انتقاد مواجه بود. در چنين شرايطي ديروز به يك‌بار خبر بركناري مشايي از رياست كميسيون فرهنگي دولت و جايگزيني حسيني، وزير ارشاد منتشر شد. اين اتفاق در حالي رخ داد كه چند روز قبل دولت در مصوبه‌اي اسفنديار رحيم‌مشايي را از كارگروه حمايت از توليد حذف كرد. به اين‌ترتيب در هفته‌اي كه گذشت مشاور ارشد و رييس دفتر احمدي‌نژاد كه از او به‌عنوان مرد پر رمز و راز كابينه ياد مي‌شد، دو سمت از 18 پست خود را از دست داد. شايد اين دو سمت مشايي در ميان ساير مشاغل او از اهميت كمتري برخوردار باشد اما اگر اين انگاره و تحليل كه احمدي‌نژاد براي كاهش تنش‌ها و مخالفت‌ها با دولتش در حال كاهش حضور مشايي در كابينه است، صحيح باشد، خبر قابل تامل است.
اكنون خبر بركناري مشايي از دو سمت ولو نه‌چندان مهم خود در كابينه اگر تلاشي براي كاهش نقش مشايي در دولت باشد نشان مي‌دهد احمدي‌نژاد به دنبال راهكاري براي كاهش تنش داخلي است. در اين ميان، برخي گمانه‌ها هم حكايت از آن دارد كه باتوجه به نزديك‌شدن زمان انتخابات مجلس و نقش محوري مشايي در سازماندهي حاميان انتخاباتي، كناره‌گيري مشايي از برخي سمت‌ها با هدف آزاد شدن وقت و انرژي‌اش در حوزه شناسايي نامزدهاي مطلوب و منسجم كردن بدنه اجتماعي آن صورت مي‌گيرد. گروهي نيز تلفيقي از دو گمانه بالا را محتمل مي‌دانند يعني معتقدند كاستن از مسووليت‌ها، هر دو هدف تنش‌زدايي با منتقدان اصولگرا و استفاده بهينه از توان مشايي براي انتخابات پيش‌رو را در بر مي‌گيرد. اما سواي ميزان صحت و سقم هر يك از اين فرضيات، سوال كليدي اينجاست كه در محدود‌سازي كمي و كيفي پست‌هاي دولتي مشايي به همين دو سمت نه چندان مهم بسنده خواهد شد يا دومينوي كنار رفتن و كنار گذاشتن مشايي استمرار خواهد يافت.