به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۲۸، ۱۳۹۰

کلثوم بی‌نظیر عبدالله
نخستين وزنه بردار محجبه

 به ميدان رفت

کلثوم بی‌نظیر عبدالله، وزنه‌بردار پاکستانی الاصل است که در آمریکا به دنیا آمده و در این کشور زندگی می‌کند.

کلثوم  در رقابت‌های جهانی پاریس در وزن ۴۸ کیلوگرم با مجموع ۹۲ کیلوگرم بیست و سوم شد تا به عنوان نخستین وزنه‌بردار محجبه، نامش در تاریخ مسابقات جهانی وزنه‌برداری ثبت شود.
اين مسئله راه را براي حضور تمامي وزنه برداران زن مسلمان در رقابت هاي اين رشته باز کرد.
وزنه برداری هميشه از جمله ورزشهايی بوده که به خاطر قوانين خاصی که دارد، ورزشکاران زن مسلمان اجازه حضور در رقابتها رسمی را نداشتند. مهمترين علت اين مسئله نيز اين بود که بنابر قوانين بايد آرنجها و زانوهای وزنه برداران بدون لباس باشد تا داوران يکی از خطاهای اصلی اين مسابقات را که همان کمک گرفتن از پاها برای بلند کردن وزنه است را تشخيص دهند. برای همين زنان مسلمان در طول تاريخ اين ورزش يا نمی‌توانستند در رقابتها شرکت کنند يا بايد از پوشش استاندارد بين المللی استفاده می‌کردند. اين مسئله ای است که کلثوم بينظير عبدالله يک تنه با آن مبارزه کرده تا نام خود را به عنوان نخستين وزنه بردار زن مسلمانی در کتاب تاريخ اين ورزش ثبت کند که با حجاب کامل در رقابتهای جهانی شرکت کرد.
در اینجا گفت‌وگوی خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به پاريس را با کلثوم بينظير عبدالله خواهيد خواند.
• خانم عبدالله، شما درست است که ريشه‌ای پاکستانی داريد، اما فکر می‌کنم بيشتر آمريکايی هستيد، از خودتان بگوئيد و اينکه چگونه به اين ورزش گرايش پيدا کرديد.
- در ابتدا من تکواندو کار می‌کردم. سپس تصمصم گرفتم ورزشهای قدرتی‌تری کار کنم و در اينترنت دنبال ورزشهای قدرتی گشتم. بعد از اينکه در مقطع دکتری فارغ التحصيل شدم، در يکی از سايتها راجع به وزنه برداری و بازيهای المپيک مطلبی خواندم و به اين رشته علاقه‌مند شدم. در شهری که من زندگی می‌کنم - آتلانتا، يک ورزشگاه مخصوص وزنه برداری وجود دارد و دو نفر از دانشگاه ما هم آنجا ورزش می‌کردند. من هم به آن باشگاه رفتم و تمرين را شروع کردم. بعد از حدود دو سال تمرين، مربی من در آن ورزشگاه به من گفت در شرايطی هستم که می‌توانم در مسابقات شرکت کنم. اما من آن موقع تنها به عنوان يک ورزش برای آماده سازی به آن نگاه می‌کردم، اما در نهايت در يکی از مسابقه‌هايی که همه می‌توانستند شرکت کنم، شرکت کردم که تجربه بسيار خوبی برای من بود. ورزشکاران و مربيان ديگر هم به من اميدواری می‌دادند که بايد اين رشته را ادامه بدهم و در مسابقه‌های بيشتری شرکت کنم. بنابراين در رقابتهای بيشتری در شهرهای اطراف شرکت کردم.
• اين راه را طی کرديد تا وارد مسابقه‌های ملی شويد؟ شما که با حجاب شرکت می‌کرديد، مشکلی برای حضور در مسابقه‌های ملی آمريکا نداشتيد؟
- پس از اين رقابتها توانستم وارد مسابقه‌های ملی شوم، اما با توجه به اينکه هيچ وقت هيچ زن محجبه‌ای در رقابتهای ملی آمريکا شرکت نکرده بود، مسئولان گفتند که در مورد موضوع شما بايد تصميم گيری کنيم. برای همين به من اجازه ندادند در رقابتهای سال ۲۰۱۰ شرکت کنم. يکی از دلايلش نيز اين بود که من از لباسهای استاندارد استفاده نکرده بودم. من چندين بار برايشان نامه نوشتم و شرايط را توضيح دادم و آنها می‌گفتند امکانش نيست و ما پيرو قوانين فدراسيون بين المللی هستيم. بعد، اين موضوع به رسانه‌های محلی کشيده شد و در نهايت با مطبوعاتی شدن ماجرا، کميته ملی المپيک آمريکا گفت که بايد در مورد موضوع لباس شما با iwf مذاکره کنيم. من در طی چندين سال با توضيحات کاملی که دادم و حتی لباسی که پوشيدم و برايشان توضيح دادم، در نهايت قبول کردند و من توانستم در ماه جولای گذشته در رقابتهای ملی شرکت کنم.
• چگونه به رقابتهای جهانی راه يافتيد؟
- من در مسابقات جهانی سال جاری از طرف پاکستان شرکت کردم، چون که آنها هيچ وزنه برداری نداشتند و به من گفتند که اگر بخواهم می‌توانم از پاکستان شرکت کنم و من هم قبول کردم. با اين حال من خودم را چندان ورزشکار حرفه‌ای نمی‌دانم، چرا که بايد در مسابقات بيشتری شرکت کنم تا بتوانم به يک آمادگی نسبی دست پيدا کنم.

• همانطور که می‌دانيد شما نخستين زن مسلمان در تاريخ اين رقابتها هستيد که با پوشش کامل اسلامی در آن شرکت کرديد، در اين مورد چه احساسی داريد؟
- من از اين بابت خيلی خوشحال هستم. هرچند که هيچ وقت فکر نمی‌کردم که در اين موقعيت قرار بگيرم. هميشه برای خودم تمرين می‌کردم و تازه مسابقات رقابتی را شروع کردم. من هيچگاه نقش الگو را نداشتم، اما خوشحالم که امروز من الگو شدم و اولين زن محجبه‌ای بودم که در رقابتهای وزنه برداری شرکت کردم. اميدوارم زنان مسلمان بيشتری بتوانند در رقابتهای جهانی نماينده زنان مسلمان باشند.

• فکر می‌کنيد بتوانيد روزی عضو تيم ملی آمريکا باشيد؟
- من در رقابتهای ملی آمريکا شرکت کردم، اما نتوانستم عضو تيم ملی باشم. برای ورود به تيم ملی بايد نتايج بسيار خوبی در مسابقات ملی کسب کرد که در نهايت بتوان در تيم ملی آمريکا بود. البته دليل عمده ديگری هم که باعث شد من نتوانم عضو تيم ملی شوم، سنم بود. برای من خيلی سخت خواهد بود. اگر جوانتر بودم شايد برايم راه پيشرفت کمی بازتر بود. البته می‌دانم که در بازيهای المپيک پکن يک وزنه بردار با سن بالا از تيم آمريکا شرکت کرده بود. با اين حال من هم تمام تلاش خودم را خواهم کرد و شايد روزی عضو تيم ملی آمريکا شوم.
• در پايان می‌خواهيم بدانيم که چه توصيه‌ای داريد برای زنهای مسلمان. شايد بعضی از آنها فکر می‌کنند با حجاب نمی‌توانند يک ورزشکار شوند؟
- شايد برای برخی رشته‌های سرعتی و رکوردی موضوع حجاب کمی مشکل ساز باشد، اما وزنه برداری از جمله رشته‌هايی است که با حجاب هم می‌شود بدون سختی اين را انجام داد. اکنون پارچه‌های خوبی هم هست که می‌توان لباس مناسب و متناسب با قوانين وزنه برداری را دوخت. حتی اکنون پارچه‌هايی وجود دارد که می‌توان با آن لباسهای مناسب شنا دوخت. به نظر من زنان مسلمان نبايد پوشش را يک محدوديت ببينند بلکه اين يک قدرت است که می‌توان با کمک آن نتايج بهتری گرفت. زنان مسلمان نبايد حجاب را محدوديت بدانند.