به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۰۶، ۱۳۹۰

خروج «پناهجویان» از اشرف کلید خورد
تلاش اتحادیه اروپا برای هموار کردن راه پناهندگی ساکنان اشرف 
رئیس دستگاه دیپلماسی در اتحادیه اروپا قرار است هفته آینده در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو این نهاد از آنها بخواهد قبول مسئولیت کرده و به آن دسته از ساکنان واجد شرایط اردوگاه اشرف در عراق پناهندگی اعطا کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد در اتحادیه اروپا می‌گوید حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ مجاهد خلق ساکن اردوگاه اشرف شرایط لازم برای پناهندگی و سکونت در کشوری غیر از ایران و عراق را دارند.
به گفته این مقام ارشد، بسیاری از ساکنان اردوگاه اشرف می‌گویند در دو کشور آلمان و فرانسه «ارتباطاتی دارند»، اما این دو کشور علاقه‌ای به پذیرش آنها نشان نداده‌اند.

در حالی که یک مقام سازمان ملل پیشتر وعده داده است که این سازمان به تلاش‌های خود برای جلوگیری از اخراج ساکنان اردوگاه اشرف از عراق ادامه دهد، عراق قرار است به حکم کابینه این کشور تمام اعضای سازمان مجاهدین خلق را در پایان سال جاری میلادی از این کشور اخراج کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل مدتی است که تلاش می‌کند با بیش از سه هزار ساکن اردوگاه اشرف مصاحبه کند تا تعیین شود که کدام یک از آنها واجد شرایط پناهندگی به کشور ثالث است.
اما تلاش‌های این مقام عالی در سازمان ملل تاکنون به نتیجه نرسیده است، چرا که دولت عراق اجازه مصاحبه با ساکنان اردوگاه در داخل این اردوگاه را نمی‌دهد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که مقامات عراقی پیشنهاد کرده‌اند مصاحبه با ساکنان اردوگاه اشرف در هتلی در شهر بغداد انجام شود.
در همین حال گفت‌وگوهایی هم در جریان است تا شاید آن دسته از اعضای سازمان مجاهدین که نمی‌توانند به کشور ثالث پناهنده شوند «تا شش ماه» در یک قرارگاه سابق ارتش آمریکا در نزدیکی بغداد اسکان داده شوند.
به گفته مقام ارشد اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با رویترز، غیر از ۸۰۰ تا ۹۰۰ عضو سازمان مجاهدین که واجد شرایط پناهندگی هستند، «به نظر می‌رسد حدود هزار ساکن اردوگاه اشرف تمایل دارند به ایران بازگردند».

اردوگاه اشرف که محل اسکان حدود سه هزار و ۴۰۰ عضو سازمان مجاهدین خلق است، روز ۱۹ فروردین سال جاری مورد حمله نیروهای عراقی قرار گرفت که به گفته سازمان ملل در اثر درگیری‌های شدید میان ساکنان این اردوگاه و نیروهای عراقی، ۳۴ تن جان خود را از دست دادند.
از آن زمان تاکنون وضعیت ساکنان این اردوگاه باعث نگرانی‌هایی در میان گروه‌های حقوق بشری شده است.