به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۰۷، ۱۳۹۰

کانادا مهدی هاشمی را به اتهام شکنجه
به پرداخت 3.7 میلیون پوند غرامت ملزم کرد 
صدای آمریکا : «دیوان عالی انتاریو» در کانادا روز چهارشنبه ۲ آذر حکم داد مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی باید به اتهام شکنجه و آزار و اذیت یک مرد ایرانی تبار مقیم این کشور، 3.7 میلیون پوند انگلیس غرامت بپردازد.
هوشنگ بوذری، مرد ایرانی کانادایی که روزنامه گاردین از وی به عنوان رقیب تجاری مهدی هاشمی یاد می کند، ادعا کرده است که مهدی هاشمی در سال های ۱۹۹۰ با هدف متوقف کردن وی از دستیابی به یک قرارداد نفتی چندین میلیون دلاری وی را زندانی و شکنجه کرده است.
مهدی هاشمی رفسنجانی در مقطع دکترا در زمینه قانون اساسی ایران در دانشگاه آکسفورد در بریتانیا تحصیل می کند.
روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد وکلا روز چهارشنبه وارد دانشگاه آکسفورد شدند تا اوراق حقوقی دادگاه کانادا مبنی بر پرداخت غرامت چندین میلیون پوندی به هوشنگ بوذری، یک مرد ایرانی کانادایی را به فرزند رئیس جمهوری پیشین ایران تحویل دهند.

«دیوان عالی انتاریو» به صورت غیابی حکم داد که مهدی هاشمی برای جبران خسارات روحی و جسمی که به هوشنگ بوذری و خانواده او وارد شده است، ملزم به پرداخت ٣̷٧ میلیون پوند غرامت خواهد بود.
آقای بوذری که تابعیت دوگانه ایرانی و کانادایی دارد، ادعا کرده است که در سال ۱۹۹۳ به دیل سرپیچی از پرداخت ۵۰ میلیون دلار به مهدی هاشمی، رئیس وقت شرکت ملی نفت ایران، به مدت هفت ماه زندانی شده بود.
هوشنگ بوذری در گفتگویی با نشریه دانشجویی آکسفورد گفته است «این که آکسفورد نقش هاشمی به عنوان یک هم دست و تبانی برای شکنجه را نادیده بیانگارد، در ورای رستگاری است»
آقای بوذری به نشریه آکسفورد گفته است «من یک قرارداد ١̷٨ میلیارد دلاری و ۲۸ کارمند داشتم و شرکت های بزرگ نفتی حامی من بودند. هدف اصلی آن ها این بود که من را از دستیابی به این قرارداد باز دارند تا مهدی هاشمی بتواند به آن دست بیابد».
بنا به گزارش روزنامه گاردین، «دیوان عالی انتاریو» در ماه اوت حکم داد مهدی هاشمی ٢̷١ میلیون پوند به هوشنگ بوذری غرامت بپردازد.
این روزنامه بریتانیایی گزارش داده است نمایندگان دیوان انتاریو تلاش کردند تا اسناد حقوقی پرداخت غرامت به آقای بوذری را به مهدی هاشمی در دانشگاه آکسفورد تحویل دهند، اما موفق به پیدا کردن وی نشدند و نسخه ای از آن را به معاونت دانشگاه آکسفورد تحویل دادند.
مهدی هاشمی در یادداشتی به روزنامه گاردین گفته است: «من کلیه این اتهامات بی پایه و اساس، و به ویژه اتهام شکنجه را رد می کنم، این اتهامات از سوی فردی مطرح شده است که انگیزه ای به جز حرص ندارد. ادعای توطئه نیز مسخره و نامربوط است.»
وی گفته است «این حکم به صورت غیابی به من ابلاغ و در روند قضایی تصمیم گیری شده است که من فرصت دفاع از خود را نیافته ام ... من متعجبم که پیش از صدور حکم ماه اوت چطور با آدرس فعلی من با من تماس گرفته نشد».

بنا به گزارش گاردین، سخنگوی دانشگاه آکسفورد در یادداشتی به این نشریه اعلام کرده است که به تازگی از حکم دادگاه کانادا مطلع شده و هنوز مشخص نیست که حکم یک دادگاه مدنی کانادا چه توجیه و معنایی در ساختار حقوقی بریتانیا خواهد داشت.