به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۰۷، ۱۳۹۰

محمد البرادعى، دوروز قبل از انتخابات در مصر:

آماده ام در رقابت آينده شركت نكنم اما حالا رئيس جمهور شوم

روز شنبه  دكتر محمد البرادعى برنده جايزه صلح نوبل، رئيس پيشين سازمان انرژى اتمى و نامزد احتمالى رياست جمهورى آينده مصر اعلام كرد كه حاضر است از كانديداتورى براى رقابت آتى براى رياست جمهورى بگذرد، اما رياست كشور را در مرحله ى انتقالى برعهده گيرد.

البرادعى كه با تعدادى از نمايندگان جنبش 6 آوريل، رهبران گروهى از احزاب و بعضى از ائتلافهاى جوانان انقلابى مصر ديدار كرده و با آنان به بررسى اوضاع جارى حساس مصر پرداخته بود به "العربيه.نت" گفت: براى خروج از تنگنايى كه اكنون صحنه ى سياست مصر با آن دست به گريبان شده است، صحبت هاى زيادى مى شود كه يكى از آنها پيشنهاد به اينجانب جهت برعهده گيرى رياست موقت كشور مى باشد.

اين چهره سرشناس مصرى اظهار داشت: اگر براى نجات وطن در شرايط فعلى لازم است، من آماده ام از حق نامزدى خود در انتخابات آينده چشم پوشى كنم و رياست مرحله ى گذار را بر عهده گيرم. زيرا لازمه ى رياست در مرحله ى گذار و جلب اعتماد ساير نيروها، بى طرف بودن و چشم نداشتن به مقام در مرحله ى بعدى است.

اين در حالى است كه هزاران نفر رو به سوى ميدان تحرير (آزادى) قاهره دارند تا يكشنبه ى اعتراضى ديگرى را برگزار كنند و اوضاع مشابهى نيز در نيمى از شهرهاى بزرگ مصر برقرار است.

در حالى كه نخستين مرحله از مراحل چهارگانه ى انتخابات مصر قرار است روز دوشنبه 28/11/2011 برگزار شود و در اين مرحله انتخابات در چند منطقه ى تعيين شده به اجرا درآيد انبوهى از مردم مصر تحت عنوان "مشروعيت انقلاب" در ميادين مهم شهرها و بويژه در ميدان "تحرير" قاهره حضور دارند.

دكتر محمود عماره، كه يك سرمايه گذار معروف مصرى است با كمك شوراى نظامى حاكم بر مصر پس از مبارك و بعضى از انقلابيون حاضر در ميدان تحرير و خود البرادعى و هوادارانش سعى مى كنند راهى براى خروج از بحران كنونى پيدا كنند.

يكى از اين راهها موافقت البرادعى با تصدى رياست جمهورى و با حضور الجنزورى به عنوان نخست وزير موقت است. پيشنهاد ديگر ادامه نخست وزيرى الجنزورى بدون تصدى رياست جمهورى ولى با حضور نامزدهاى مقام رياست جمهورى به عنوان مشاوران نخست وزير مى باشد.
دكتر محمود عماره به نشريه "بوابه الاهرام" گفته است: اكنون بايد هر يك از كانديداها و انقلابيون و مسئولين از بخشى از خواسته هاى خود چشم پوشى كنند تا بتوان از اين مرحله ى بحرانى گذر كرد.

اكنون صحبت اصلى در محافل سياسى مصر اين است كه بايد "دولت توافقى نجات ملى" با اختيارات وسيع تشكيل شود. ليكن بحث بر سر تركيب كابينه و نحوه ى تشكيل آن است كه هم التهاب را بخواباند و هم چشم انداز آينده را روشن سازد.