به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۰۹، ۱۳۹۰

حمله به ساختمان سفارت بریتانیا در تهران
  
مدارک به آتش کشیده شد  
خبرگزاری‌های داخلی ایران گزارش می‌دهند که عده‌ای تظاهرکننده که روز سه‌شنبه بعدازظهر در برابر ساختمان سفارت بریتانیا در تهران تجمع کرده بودند وارد ساختمان شده و پرچم این کشور را پایین کشیده‌اند. این منابع خبری مهاجمان به سفارت بریتانیا را «دانشجو» خوانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، تجمع «دانشجویان دانشگاه تهران» که از ساعت دو بعدازظهر سه‌شنبه در برابر سفارت بریتانیا آغاز شده بود به هجوم این افراد به داخل ساختمان منتهی شده است.

در حالی که این خبرگزاری می‌گوید که نیروهای پلیس حاضر در محل «نتوانسته»اند در مقابل دانشجویان مقاومت کنند، خبری دیگر حاکی از آن است که کارمندان سفارت بریتانیا این محل را ترک کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، ۶ تن از کارمندان انگلیسی باغ قلهک که در محاصره دانشجویان قرار گرفته بودند، توسط پلیس دیپلماتیک آزاد شدند.
این کارمندان انگلیسی تحویل نماینده سفارت انگلستان در تهران شدند.



واکنش‌ شديد کشورهای اروپايی نسبت به حمله به سفارت بريتانيا در تهران
ر پی حمله به سفارت بريتانيا در تهران بريتانيا، فرانسه، آلمان، ايتاليا و اتريش به‌شدت اين اقدام را محکوم کردند و وزارت امور خارجه ايران بيانيه‌ای در اين رابطه منتشر ساخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از حمله عده‌ای به سفارت بريتانيا که گفته می‌شود دانشجو هستند، وزارت امور خارجه بريتانيا در بيانيه‌ای اين اقدام را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه بريتانيا گفته است طی اين حمله املاک سفارت اين کشور در تهران تخريب شده است.
در اين بيانيه حمله به سفارتخانه اين کشور "غيرقابل قبول" خوانده شده است.
اين بيانيه افزوده است: "برپايه قوانين بين‌المللی از جمله کنوانسيون وين، دولت ايران موظف است از ديپلمات‌ها و سفيران ما در اين کشور حفاظت کند. ما انتظار داريم که دولت ايران به سرعت وارد عمل شود، اوضاع را در اختيار گيرد و امنيت کارکنان و املاک ما را تأمين کند."
آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه نيز در بيانيه‌ای به‌شدت اين اقدام را محکوم کرد و آن را "تجاوز آشکار و ننگين" به کنوانسيون وين ناميد.

برپايه کنوانسيون وين دولت‌ها مسئول حفاظت و تأمين امنيت سفارتخانه‌های خارجی و ديپلمات‌ها در کشور خود هستند.

وزير امور خارجه فرانسه ضمن ابراز همبستگی کامل خود با دولت بريتانيا افزود: "اين اقدام يک بار ديگر نشان می‌دهد که حکومت ايران تا چه اندازه قوانين بين‌المللی را ناديده می‌گيرد."

همچنين به گزارش خبرگزاری اتريش، دولت‌های آلمان و ايتاليا نيز حمله به سفارت بريتانيا در تهران را به‌شدت محکوم کردند.

يک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان امروز در برلين گفت: "ايران به‌لحاظ حقوقی موظف است از ديپلمات‌های خارجی حفاظت کند و بايد اين وظيفه را بدون اما و اگر انجام دهد."

ايتاليا اين حمله را "بسيار جدی" و "کاملأ غيرقابل قبول" خواند.
يکی از مسئولان وزارت امور خارجه ايتاليا گفت جوليو ترزی، وزير امور خارجه اين کشور از ايران انتظار دارد که "هر چه سريع‌تر اختيار اوضاع را در دست گيرند."

ميشائيل اشپينده‌لگر، وزير امور خارجه و معاون صدراعظم اتريش در مورد حمله امروز به سفارت بريتانيا در تهران گفت: "اين حمله ايران را به خروج کامل از قوانين بين‌المللی تهديد می‌کند."
وی افزود: "اگر ايران می‌پندارد با چنين اعمالی می‌تواند همبستگی اروپايی را خدشه‌دار سازد در اشتباه است."

از سوی ديگر شامگاه امروز وزارت امور خارجه ايران در رابطه با حمله به سفارت بريتانيا در تهران بيانيه کوتاهی منتشر کرد.
وزارت امور خارجه ايران در بيانيه خود از "برخی رفتارهای غيرقابل قبول معدودی از معترضين" ابراز تأسف کرده است.
در اين بيانيه همچنين به "تلاش نيروی انتظامی و تقويت نيروهای حفاظت‌کننده از سفارت" اشاره شده و از مسئولان امر خواسته شده است تا اقدامات و "بررسی‌های فوری و ضروری" را در اين مورد انجام دهند.
اين بيانيه افزوده است: "وزارت امور خارجه ضمن احترام به قوانين و مقررات بين‌المللی و با تأکيد بر مصونيت اماکن ديپلماتيک، بر تعهد دولت جمهوری اسلامی ايران به حفاظت و صيانت از اماکن و مأموران ديپلماتيک تأکيد می‌نمايد."

وزارت امور خارجه ايران اعلام کرده است که از طريق مجاری قانونی موضوع را مورد پی‌گيری قرار خواهد داد.