به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۰۵، ۱۳۹۰

علی عبدالله صالح از قدرت کناره گرفت

چندی قبل، یک فعال اینترنتی خوش‌ذوق بر روی عکس یادگاری معروف چهار دیکتاتور منطقه با شماره‌گذاری  
تاکید کرد که پس از بن علی و مبارک، نوبت قذافی و عبدالله صالح است
احترام آزادی ـ علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن توافق‌نامه‌ای را امضا کرده که طبق آن از قدرت کناره‌گیری می‌کند.
توافق‌نامه ای که امروز با حضور آقای صالح در ریاض عربستان به امضا رسید، حاصل تلاش کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.
طبق این توافق نامه، آقای صالح قدرت را قبل از برگزاری انتخابات پیش از موعد به معاون خود خواهد سپرد و در مقابل آن، از پیگرد قضایی مصون خواهد شد.

صالح اين بار طرح را امضا كرد.آن هم با حضور ملك عبدالله، پادشاه عربستان و برخي از سران گروه‌هاي مخالف. بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل متحد هم گفت علي عبدالله صالح، در يك تماس تلفني روز سه‌شنبه به او گفته كه پس از امضاي توافقنامه انتقال قدرت در يمن براي ادامه معالجات پزشكي به نيويورك خواهد آمد. به گزارش رويترز، بان‌كي‌مون اين خبر را روز چهارشنبه و پيش از سفر صالح به عربستان سعودي اعلام كرد. او در پي سوءقصدي كه در ماه ژوئن عليه او صورت گرفت، مجروح شد و براي درمان به عربستان سعودي انتقال يافت. اين درمان بيش از سه ماه به طول انجاميد و او بار ديگر به كشور بازگشت. در پي اعتراضات گسترده عليه ۳۰ سال حكومت علي عبدالله صالح، او بارها اعلام كرده است اين توافقنامه را امضا خواهد كرد، ولي سپس به تعويق انداخته است.
صالح، رييس‌جمهوري يمن در گفت‌وگوي تلفني با بان‌كي مون، دبيركل سازمان ملل تاكيد كرده بود كه رايزني‌ها درخصوص زمينه‌سازي براي امضاي طرح شوراي همكاري خليج‌فارس و مكانيسم اجرايي آن ميان جمال بن عمر، فرستاده ويژه سازمان ملل در يمن و نمايندگان كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس به‌ويژه عربستان همچنان ادامه دارد.
او افزوده بود : چيزي كه براي ما بعد از امضاي اين طرح مهم است، حضور فعال سازمان ملل و پايبندي آن درخصوص اجراي طرح شوراي خليج (فارس)، مكانيسم اجرايي آن و وفاداري به تمام تعهدات جامعه جهاني درخصوص كمك به يمن براي عبور از بحران كنوني است.
يمن كشوري فقير با ۲۵ ميليون جمعيت است. اين كشور براي آمريكا و متحدان عربي حاشيه‌ خليج‌فارس اهميتي استراتژيك دارد. يمن در نزديكي مهم‌ترين حوزه‌هاي نفتي در خليج‌فارس و خطوط بين‌المللي كشتيراني قرار دارد.
چندی قبل، یک فعال اینترنتی خوش‌ذوق بر روی عکس یادگاری معروف چهار دیکتاتور منطقه شماره‌گذاری کرد. وقتی او سال جاری قمری را بر روی این عکس حک می‌کرد تا تاکید کند که پس از بن علی و مبارک، نوبت قذافی و عبدالله صالح است، هنوز این دو رهبر، کشورهای خود را ترک نکرده بودند؛ قذافی در حال جنگ مسلحانه با مخالفانش بود و صالح در تدارک بازگشت به کشورش. او که زخم‌خورده‌ی شلیک مخالفان بود، مدتی برای درمان در عربستان به سر برد و همین حضور نداشتنش، موجب فروکش کردن اعتراضات شده بود.
اما بازگشت علی عبدالله صالح به یمن، شعله‌ی اعتراضات ضد حکومتی را دوباره برافروخت و وساطت‌های کشورهای عربی هم نتیجه نداد، تا آنکه امروز در نهایت دیکتاتور یمن اعلام کرد در روزهای آینده از قدرت کناره‌گیری می‌کند.
پیشتر جمال بن عمر، مشاور ویژه سازمان ملل در امور یمن گفته بود که آقای صالح با واگذاری قدرت به معاون رئیس جمهوری و تشکیل دولت وحدت ملی موافقت کرده است.
رئیس جمهوری ۶۹ ساله یمن از ابتدای سال جاری تحت فشارهای شدیدی برای کناره‌گیری از قدرت بوده است.
علی عبدالله صالح طی سه دهه گذشته که مقام ریاست جمهوری را در دست داشته، بارها از کناره‌گیری از این سمت سخن گفته اما هرگز به این وعده عمل نکرده است.
سفر آقای صالح به عربستان در حالی صورت گرفته که درگیری هایی در صنعا، پایتخت یمن میان نیروهای وابسته به رئیس جمهوری و نیروهای شیخ صادق احمر، رئیس قبیله حاشد روی داده است.
علی عبدالله صالح که ۳۳ سال قدرت را در یمن در دست داشته، در ماه ژوئن در جریان حمله ای به کاخ ریاست جمهوری، مجروح شد و برای مداوا به عربستان سعودی سفر کرد.
او سپتامبر امسال به طور غیرمنتظره‌ به یمن بازگشت.
معترضان که در میان آنها افسران و نظامیان سابق ارتش یمن هم حضور دارند، در کنار شماری از قبایل، خواهان کناره گیری آقای صالح از قدرت هستند.
حرکت های اعتراضی مخالفان رئیس جمهوری یمن از اوائل سال جاری میلادی برای واداشتن او به کناره گیری از قدرت آغاز شد و تا کنون تلفاتی را برجای گذاشته است.