به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۱۶، ۱۳۹۴

"آنگ سان سوچی" در یک قدمی پیروزی پس از پایان حبس خانگی

"آنگ سان سوچی"
پس از دهه های حکمرانی نظامیان بر میانمار فردا اولین فرصت به دست آمده برای مردم آن کشور برای تعیین سرنوشت است. تفاوت اصلی این انتخابات با رویدادهای سیاسی قبلی در آن کشور حضور “آنگ سان سوچی” رهبر مخالفان است که پس از سال ها حبس خانگی اجازه حضور در رقابت انتخاباتی است.
به گزارش خرداد، در سال ۲۰۱۱ میلادی، نظامیان که تقریبا پنج دهه بر میانمار حکومت کرده بودند سرانجام با تفویض قدرت به یک دولت غیر نظامی موافقت کردند اقدامی که زمینه بازگشت تدریجی دموکراسی به آن کشور را فراهم آورد. تا پیش از آن زمان، نهادهای حقوق بشری حکومت میانمار را به نقض حقوق بشر متهم کرده بودند و برای آن کشور گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین شده بود.


رییس جمهوری کنونی میانمار وعده داده که دولت و ارتش آن کشور نتیجه انتخابات یکشنبه را خواهند پذیرفت. روزنامه “گاردین” با انتشار گزارشی از شانس بالای پیروزی خانم “آنگ سان سوچی” رهبر مخالفان و حزب او “اتحاد ملی برای دموکراسی” خبر داده است. در صورتی که این گمانه زنی به تحقق بپیوندد شکست سنگینی در انتظار حزب حام “اتحاد برای همبستگی و توسعه” خواهد بود.

گاردین در گزارش خود اشاره کرده که این بانوی میانماری که اکنون هفتاد ساله است و سال ها در بازداشت خانگی به سر برده بود و در برخی مواقع برای نشان دادن اعتراض خود به اعتصاب غذا مبادرت ورزیده بود روز پنجشنبه در جریان برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی در خانه اش شرکت کرد. گاردین با اشاره به جو عمومی در “یانگون” برمه می نویسد:”پرچم های حزب اتحاد ملی برای دموکراسی به رنگ قرمز با یک ستاره طلایی و طاووس دیده می شوند. یک هوادار “سوچی” فریاد می زند و در حمایت از حزب سوچی شعار می دهد. او می گوید:”تا امروز که تغییری ایجاد نشده است. پلیس ها هم چنان بدرفتاری می کنند”.

گاردین اما اشاره می کند که هنوز هم موانعی در مسیر رسیدن میانمار به دموکراسی وجود دارد و می نویسد:”طبق اصول مندرج در قانون اساسی هنوز هم یک چهارم از کرسی های مجلس برای نمایندگان ارتش و نظامیان محفوظ باقی مانده است. مهم تر از همه آن که آنگ سان سوچی به دلیل قید یک ماده در قانون اساسی که پیش نویس آن توسط ارتش تنظیم شده از کسب کرسی ریاست جمهوری منع شده است چرا که طبق قانون کسانی که فرزندان شان تابعیت خارجی دارند نمی توانند به این مقام برسند. دو پسر خانم سوچی نیز شهروند بریتانیا هستند. با این حال، او در کنفرانس مطبوعاتی اشاره کرد که می خواهد جایگاهی بالاتر از رییس جمهوری داشته باشد.

در پی چندین دهه جنگ بین برمه و نیروهای بریتانیایی مستقر در شبه قاره هندوستان، تمامی خاک برمه در سال ۱۸۸۶ توسط بریتانیا تصرف شد و برمه تحت استعمار بریتانیا قرار گرفت. این سرزمین در سال ۱۹۴۸ با نام جمهوری متحده برمه استقلال یافت و تا سال ۱۹۶۲ از حکومت دموکراتیک کثرت‌گرا همراه با فعالیت احزاب متعدد و انتخابات آزاد برخوردار بود. در آن سال، ارتش با کودتای نظامی قدرت را در دست گرفت و تا سال ۲۰۱۱، نظامیان به طور مستقیم یا از طریق اعمال نفوذ در روندهای سیاسی و دولت‌های دست نشانده خود، بر این کشور حکومت می‌کردند