به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۶، ۱۳۹۶

ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه شد

ادوارد فیلیپ نخست وزیر فرانسه
امانوئل ماکرون، رییس جمهوری جدید فرانسه، امروز دوشنبه پانزدهم ماه مه پیش از سفر به برلین ادوارد فیلیپ را به عنوان نخست وزیر جدید کشورش معرفی کرد. "ادوارد فیلیپ" ٤٦ سال دارد و شهردار "هور" در شمال فرانسه و عضو حزب راست "جمهوری خواهان" است. ادوارد فیلیپ از نزدیکان آلن ژوپه شخصیت میانۀ راست فرانسه و نخست وزیر این کشور در دورۀ ریاست جمهوری ژاک شیراک به شمار می رود. او مسئولیت تشکیل کابینۀ جدید دولت را در دو روز آینده برعهده خواهد داشت. به این ترتیب رییس جمهوری جوان فرانسه نشان داد که قابلیت ادارۀ کشور را در اسرع وقت دارد.

هدف از انتخاب یک شخصیت عضو حزب راست جمهوری خواهان فرانسه به عنوان نخست وزیر جدید این کشور جلب اعضای بیشتر این حزب به جنبشی است که امانوئل ماکرون بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پایه گذاری کرده و آن را "جمهوری در حرکت" نامیده است.

رییس جمهوری فرانسه قصد دارد با تشکیل یک حکومت مستقل از احزاب سنتی راست و چپ فرانسه بیشترین کرسی ها را در انتخابات ژوئن مجلس قانونگذاری این کشور به دست آورد. قرار است چهارشنبه پس فردا جنبش موسوم به "جمهوری در حرکت" اسامی ٤٢٨ نامزد خود را در انتخابات آیندۀ مجلس اعلام کند.
سفر امانوئل ماکرون به آلمان و ملاقات او با صدر اعظم این کشور، آنگلا مرکل، آنهم ساعاتی پس از قدرت گیری وی نشان می دهد که اتحادیۀ اروپا جایگاه مهمی برای رییس جمهوری جدید فرانسه دارد که از وعده های انتخاباتی اش حل بحران اروپا و بازسازی ساختار آن بوده است.

ماکرون در مراسم تحویل قدرت در کاخ الیزه که دیروز یکشنبه ١٤ مه برگزار شد از جمله گفت که اروپا و جهان بیش از هر زمان به فرانسه احتیاج دارد. او گفت : "ما به یک اروپای کارآمدتر، دموکراتیک تر و سیاسی تر احتیاج داریم، زیرا اروپا ابزار قدرت و حاکمیت ما است و من برای تحقق این هدف خواهم کوشید." در سخنانش رییس جمهوری فرانسه بر نقش بزرگ کشورش برای مهار افراطیگری در جهان و صیانت از آزادی تأکید کرد.

رادیو فرانسه