به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۲۵، ۱۳۹۶

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری جدید فرانسه، رسماً کار خود را آغاز کرد

 مروری بر مراسم انتقال قدرت
امانوئل ماکرون راه میان اِلیزه و میدان شارل دوگل را سوار بر یک خودروی نظامی سرباز طی کرد که کاملاً تازگی داشت.

امانوئل ماکرون یک هفته پس از پیروزیِ گستردۀ خود در انتخابات، امروز یکشنبه ١٤ مه/ ٢٤ اردیبهشت، رسماً به عنوان رئیس جمهوری فرانسه کار خود را آغاز کرد. او پیش از این در مقامِ رئیس جمهوری منتخَب به دعوتِ فرانسوا هولاند در مراسمِ رسمی سالگردِ جنگ جهانی دوّم و مراسمِ تشریفاتی روز لغو برده داری و گرامیداشتِ یادِ قربانیانِ آن شرکت کرده بود. رئیس جمهوری جدید بعد ازظهر امروز در مراسم دیگری در شهرداری پاریس شرکت می کند.

امانوئل ماکرون در ساعت ١٠ صبح در حیاطِ تشریفاتِ کاخ الیزه مورد استقبالِ گرمِ فرانسوا هولاند قرار گرفت و دو رئیس جمهوری، آنکه تا دقایقی دیگر قدرت را ترک می کرد و دیگری که آنرا بدست می گرفت، پس از مراسم سنتی عکسبرداری وارد کاخ الیزه شده و در دفتر ریاست جمهوری در بارۀ امور جاری پر اهمیّت و بویژه اسرار دولتی به گفتگو پرداختند. در همین دیدار است که دو نفر به مقرّ فرماندهی نظامیِ رئیس جمهوری موسوم به «ستادِ فرماندهی ژوپیتر» در پناهگاۀ زیرزمینی کاخ الیزه رفته و رمز تسلیحاتِ اتمی توسط رئیس جمهوری به جانشین او تسلیم می شود. گفتگو میان فرانسوا هولاند و امانوئل ماکرون یک ساعت و ٧ دقیقه طول کشید.

در پایان این دیدار دوجانبه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری پیشین را تا پائین پلکانِ کاخ در حیاط تشریفات بدرقه کرد و خود به «سالن سفرا» در کاخ بازگشت تا رسماً نشان «صلیب بزرگ لژیون دونور» را که عالی ترین نشان دولتی فرانسه است و به همۀ روسای جمهوری در آغاز کار آنان اعطاء می شود، دریافت دارد. فرمان اعطای این نشان همواره توسط رئیس جمهوری پیشین امضاء می شود.
امانوئل ماکرون پس از آن به «سالن جشن ها»ی الیزه که میهمانان وی در آن در انتظار بودند آمد تا اعلام آغاز دورۀ ریاست جمهوری خود را از زبان رئیس شورای قانون اساسی بشنود.

لوران فابیوس، رئیس این شورا، با اعلام دقیق نتایج انتخابات و گزینش امانوئل ماکرون به ریاست جمهوری، جمله‌‌ای از شاتوبریان را نقل کرد که بر اساس آن «برای آنکه مردِ نمونه یک کشور بود، باید مردِ زمانِ خود بود» و افزود «آقای رئیس جمهوری، شما مرد زمان خود هستید».
پس از آن رئیس ستاد ویژۀ ریاست جمهوری با ارائۀ گردن بندِ «صلیب بزرگ لژیون دونور» جملۀ معروفِ اعلام ریاستِ رئیس جمهوری جدید را بر «نظام لژیون دونور» اعلام داشت: «آقای رئیس جمهوری، ما شما را به عنوان فرماندۀ بزرگ لژیون دونور می شناسیم». امانوئل ماکرون آنگاه برگ قبول این فرماندهی را امضاء کرد و نخستین سخنرانی خود را به عنوان رئیس جمهوری فرانسه ایراد نمود.
امانوئل ماکرون در سخنان خود وعده کرد برای «بازسازی و تحکیم» اروپا تلاش کند. او گفت «ما به یک اروپای کارآتر، دموکراتیک‌تر و سیاسی‌تر نیاز داریم». رئیس جمهوری جدید فرانسه گفت «هرگز تعهدات خود را در برابر فرانسویان به فراموشی نخواهد سپرد» و برای پاسخ درست به «اعتماد آنان به خود» تلاش خواهد کرد.

امانوئل ماکرون آنگاه در حالیکه ٢١ تیر توپ به مناسبت آغاز ریاست جمهوری او در میدان تشریفات انولید در مرکز پاریس شلیک می شد در حیاط جنوبی کاخ الیزه از چند گردان «گارد جمهوری» و دیگر واحدهای ارتش سان دید.
رئیس جمهوری جدید فرانسه، بر اساس سنت جمهوری پنجم از کاخ الیزه به میدان شارل دوگل رفت و با نثار تاج گلی بر مرقد سرباز گمنام و روشن کردن مشعل کنار آن نسبت به قربانیان جنگ‌های تاریخ فرانسه ادای احترام کرد. امانوئل ماکرون راه میان اِلیزه و میدان شارل دوگل را سوار بر یک خودروی نظامی سرباز طی کرد که کاملاً تازگی داشت. از نظر بسیاری از ناظران، با توجه به جوان بودن رئیس جمهوری جدید فرانسه، انتخاب این خودرو و هدایت آن توسط نظامیان از آن رو صورت گرفته تا همان ابتدا فرماندهی او بر نیروهای نظامی کشور آشکارا به نمایش گذاشته شود.

امانوئل ماکرون سپس با شماری از مردم که گرداگرد میدان شارل دوگل اجتماع کرده بود گفتگو کرد و با یک اتوموبیل «دِ.اس.٧» ساخت فرانسه که هنوز برای عموم به بازار نیامده است راه بازگشت به کاخ الیزه را طی کرد.

امانوئل ماکرون بعدازظهر امروز در کاخ شهرداری پاریس با شهردار پایتخت دیدار می‌کند و سپس هر یک در برابر جمع بزرگی از مقامات و شهروندان پاریس سخن خواهند گفت.

رادیو بین المللی فرانسه