به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۱۱، ۱۳۹۶

تلاش بيهوده براي جلوگيري از گاف‌هايي كه تمامي ندارد

دولت مبهم‌گوي ترامپ  
دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا كماكان قصد ندارد خود را از صدر اخبار جهان پايين بياورد. رفتارهاي دونالد ترامپ به گونه‌اي است كه حتي اگر بخواهد هم نمي‌تواند خود را از توجه‌ها به دور كند. او با يك توييت كوتاه هم مي‌تواند در راس توجه‌ها باشد.

رسانه‌هاي داخلي و حتي خارجي جهان چندان مثل گذشته عملكرد رييس‌جمهور ايالات متحده و سخنان او جذابيتي براي‌شان ندارد بلكه اين رفتارهاي رييس‌جمهور كنوني امريكا است كه براي رسانه‌هاي جهان جذاب است و آن را آناليز مي‌كنند. نحوه دست دادن ترامپ با رهبران جهان، شماره تلفن دادن به ديگر سران كشورهاي جهان و حتي توييت‌هاي او بسيار پرحاشيه است و اين نوع رفتارهاي ترامپ از جذابيتي بالاتر از عملكرد او برخوردار شده است.

توييت جنجالي
در بامداد روز چهارشنبه دونالد ترامپ يك جمله كوتاه را با يك كلمه نا مفهوم در صفحه شخصي توييتر خود توييت مي‌كند. او در جمله‌اي نامفهوم از عبارت covfefe استفاده كرد. او حتي جمله‌اي نامفهوم را توييت كرده بود كه اين عبارت جمله را نامفهوم‌تر كرد. بسياري در ابتدا به دنبال معني اين عبارت بودند. اما پس از مدتي مشخص شد كه اصلا اين عبارت معنايي ندارد چرا كه بسياري ابتدا به دنبال معناي آن رفتند. اما به ناگاه اين توييت طي شش ساعت ١٢٧هزار بار لايك خورد و بيش از ١٦٢ هزار بار نيز ريتوييت شد و به ناگاه محبوب‌ترين توييت دونالد ترامپ در ماه شناخته شد و شوخي‌هاي اينترنتي نيز در خصوص اين توييتر افزايش پيدا كرد و عبارت covfefe تبديل به هشتگ برتر توييتر شد.

اما در نزديكي ساعت شش صبح اين توييت حذف شد. اما اين اقدام موجب آن نشد كه بحث در خصوص آن به پايان برسد بلكه هشتگ covfefe دست به دست در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌چرخيد و هركسي از آن به نحوي براي ايجاد يك طنز استفاده مي‌كرد. بسياري از كاربران اينترنتي عبارتي را كه ترامپ توييت كرد جست‌وجو كردند، فرهنگ لغت‌هاي متفاوتي را نيز بررسي كردند اما اين عبارت هيچ معناي مشخصي نداشت. برخي‌ها نيز البته به دنبال توجيه و حتي معني آن برآمدند و آن را كلمه‌اي نروژي خواندند كه در نهايت مشخص شد اين موضوع نيزبي‌‌معني بود. برخي نيز در اين خصوص حدس و گمان‌هايي را به ميان آوردند كه شايد رييس‌جمهور ايالات متحده در هنگام مستي اين توييت را زده و هيچ مفهومي نداشته و در نهايت چند ساعت بعد پاك شده است.


تلاش براي بزرگ كردن دستاوردهاي سفر ترامپ

اكثر ناظران و كارشناسان، دستاورد نخستين سفر خارجي رييس‌جمهور دونالد ترامپ به خاورميانه و اروپا را متوسط ارزيابي مي‌كنند، كه حتي ممكن بود يك فاجعه در روابط ميان ايالات متحده و متحد قديمي خود يعني كشورهاي قاره اروپا ايجاد كند. اما بسياري از مشاوران و نزديكان دونالد ترامپ قصد دارند اين سفر را موفق‌ترين و تاريخي‌ترين سفر خارجي جلوه دهند كه تا به حال يك رييس‌جمهور ايالات متحده آغاز كرده است. شان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد در نشست خبري خود با خبرنگاران گفت: هفته گذشته هفته‌اي فوق‌العاده براي امريكا و مردم ما بود. به گزارش واشنگتن‌پست او در جلسه‌اي اين جملات را گفت كه ٩ دقيقه به طول انجاميد و شش بار در خصوص اين موضوع كلمه «تاريخي» را به كار برد. اسپايسر همچنين مي‌گويد كه سخنراني ترامپ در ميان رهبران بيش از ٥٠ كشور عربي و اسلامي با ستايش جهاني روبه‌رو شد. اين يك نقطه عطف تاريخي است كه مردم در سال‌هاي آينده در خصوص آن صحبت خواهند كرد.

او مدعي شد كه رييس‌جمهور به تنهايي توانسته جلسات خود را در نشست گروه هفت در سيسيل، در خصوص جهان متمدن، مبارزه با تروريسم و افراط گرايي پيش ببرد و جزو موفقيت‌هاي برجسته او به شمار مي‌آيد. وي افزود: ما پيشتر چنين اطمينان گسترده‌اي از يك استراتژي در راستاي حفظ منافع ملي امريكا در تماس با جهان نداشتيم. در صورتي كه شاهد بلايا و خطرات دايمي و استراتژي شكست خورده در سال‌هاي گذشته بوديم. دستياران ترامپ علاقه بسيار زيادي در خصوص بزرگ نمايي و مبالغه در وقايعي كه مربوط به دونالد ترامپ مي‌شود انجام دهند. شان اسپايسر در ژانويه اصرار داشت جمعيت بي‌نظيري در مراسم تحليف رييس‌جمهور آمدند كه در تاريخ بي‌سابقه بود، اما اين سخنان در حالي بود كه تصاوير چيز ديگري را نشان مي‌داد. در موردي ديگر كه دونالد ترامپ در توييتي رهبر كره شمالي را رهبر عزيز خوانده بود، مورد تمسخر بسياري از رسانه‌ها شد و آن را تبليغي براي رهبر كره شمالي ناميدند. اما اسپايسر تنها كارمند كاخ سفيد بود كه در ستايش از ترامپ سخن گفت.

از طرفي به نظر مي‌رسد رييس‌جمهور در حال ايجاد تغييرات در ساختار سخنگويي خود است چرا كه روز سه شنبه مايك دوبك روز سه‌شنبه اعلام كرد كه از سمت خود در بخش ارتباطات كاخ سفيد كناره‌گيري مي‌كند و به نظر مي‌رسد نقش شان اسپايسر در كاخ سفيد نيز كمتر مي‌شود. به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ قصد دارد از چارچوب سخنگويي خود را دور كند و به طور مستقيم و به شيوه كنوني با مردم و رسانه‌ها سخن بگويد. اسپايسر در آخرين جلسه سخنگويي گفت: در نهايت بهترين پيام رسان خود رييس‌جمهور است. او هميشه ثابت كرده كه بهترين پيام‌رسان است. وي مي‌افزايد اين يك موفقيت چشمگير براي مردم امريكاست كه او را به عنوان رييس‌جمهور انتخاب كردند چرا كه او سرخوردگي و نگراني‌ها و ارزش‌هاي مردم امريكا را درك مي‌كند. او بهترين فرد براي برقراري ارتباط است.


سوالي بي‌پاسخ در مورد دموكراسي در عربستان

شايد حتي مقامات ايالات متحده امريكا نيز نمي‌توانند توجيهي براي نوع روابط خود با عربستان سعودي عنوان كنند كه مطابق با ارزش‌هايي كه از آن دم مي‌زنند باشند. اين موضوع را مي‌توان در جلسه پرسش و پاسخ معاون خاورميانه وزير امورخارجه امريكا به خوبي مشاهده كرد. در نشست خبري كه روز سه‌شنبه در وزارت خارجه امريكا برگزار شد ديو كلر از خبرگزار فرانسه در خصوص دموكراسي در عربستان سعودي سوال مي‌پرسد اما در نهايت با اندكي مكس جوابي مبهم را به خبرنگار داد.

كلارك در سوال خود عنوان كرد كه شما چطور اين موضوع را تحليل مي‌كنيد كه وزير امور خارجه امريكا در حالي پس از برگزاري انتخابات در ايران از دموكراسي اين كشور انتقاد مي‌كند كه در كنار مقامات سعودي ايستاده است. شما تعهد عربستان به دموكراسي را چگونه تعريف مي‌كنيد؟ آيا دولت معتقد است كه دموكراسي يك مانع در برابر افراط‌گرايي است؟جونز، معاون خاورميانه وزير خارجه حدود هجده ثانيه مكث مي‌كند و به خبرنگار نگاه مي‌كند پاسخي نامربوط را ارايه مي‌دهد. او مي‌گويند كه آنچه ما در اين نشست مي‌گوييم اين است كه ما قادر به حصول پيشرفت‌هاي قابل قبول با شركاي عربستان و شوراي همكاري خليج فارس در ايجاد يك بيانيه قوي در برابر افراط گرايي به دست آورديم. ما معتقديم از اين مكانيسم با همكاري شوراي همكاري خليج فارس مي‌توانيم با افراط‌گرايي مبارزه كنيم.

او در ادامه مدعي شد كه واضح است يك منبع افراط‌گرايي و تروريسم از ايران است. اين بخشي از دستگاه ايران است كه به همه راي‌دهندگان پاسخگو نيست. اين نخستين بار نبود كه جونز در برابر دوربين قرار مي‌گرفت؛ او يك ديپلمات ارشد امريكا در خاورميانه بوده است. به طور طبيعي شايد او چندان مراحل پاسخگويي به سوالات اينچنيني را نگذرانده است اما با توجه به شرايط اگر مقامات بالا دستي او در وزارت امور خارجه بخواهند اين ويديو را تماشا كنند و واكنش‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي را نيز اريابي كنند شايد جونز ديگر در برابر دوربين‌ها قرار نگيرد. برخي رسانه‌ها معتقدند ١٨ ثانيه‌اي كه جونز مكث كرد يكي از دردناك‌ترين لحظات كنفرانس خبري سخنگوهاي وزارت امور خارجه بوده است كه اين گونه نسبت به پاسخگويي عاجز بودند.

ميثم سليماني  / روزنامه اعتماد