به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۲۳، ۱۳۹۶

وزارت اطلاعات ایران از 'اقدامات جدید' علیه معترضان خبر داد

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از "اقدامات جدید" در واکنش به حرکت اعتراضی اخیر در ایران و بازداشت‌هایی در این ارتباط خبر داده است.
در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است که "این وزارتخانه توانست با رصد اطلاعاتی و بهره‌گیری از گزارش‌های مردمی، برخی عوامل آشوب، اغتشاش، قتل وضرب و شتم مردم و ماموران ناجا با سلاح سرد و گرم، تخریب و سرقت اموال عمومی و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی جامعه را دستگیر کند." مقامات و رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی از تظاهرات اعتراضی اخیر با عنوان "اغتشاش" نام می‌برند و کشورهای دیگر را به سازماندهی این اعتراضات در شهرهای مختلف ایران متهم می‌کنند.

در این تظاهرات، دست کم بیست و یک نفر از تظاهرکنندگان کشته شده‌اند اما مقامات دولتی خود تظاهرکنندگان را به قتل این افراد متهم کرده‌اند.
اطلاعیه وزارت اطلاعات شامل "شناسایی و بازداشت" شماری از افراد به طور فردی یا جمعی در شهرهای مختلف است که به گفته این وزارتخانه، در راه‌اندازی این اعتراضات دست داشته، عامل اقدامات تخریبی بوده و با کشورها و نهادهای خارجی ارتباط داشته‌اند.
در این اطلاعیه از جمله از "شناسایی و انهدام تیم تروریستی در سردشت" و کشف اسلحه و تجهیزات نظامی از آنان سخن گفته شده است. به گفته وزارت اطلاعات، این افراد از مرزهای غربی و با "هدف اقدامات تروریستی" وارد ایران شده بودند هر چند در مورد زمان کشف این تیم و ارتباط آن با تظاهرات اعتراضی جزئیاتی داده نشده است. همچنین در ورامین فردی به اتهام فروش مقادیری چاشنی انفجاری و تعدادی مواد منفجره بازداشت شده اما نوع این مواد نیز مشخص نیست.
بازداشت افراد مرتبط با "یکی از گروه‌های ضد انقلاب مستقر در اروپا"، بازداشت "شرور سابقه‌دار از عوامل اصلی اغتشاش"، "عاملان آسیب به مراکز مذهبی، اموال عمومی و شخصی"، و "تهییج و تحریک‌کنندگان مردم برای حضور در اغتشاشات در فضای مجازی" از دیگر اقدامات ذکر شده توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در برخورد با معترضان است.
وزارت اطلاعات در توضیح دیگر اقدامات جدید خود از "دستگیری هسته عملیاتی آشوبگران شهرستان ایذه و بازداشت متهم م - ص که قصد به آتش کشاند منزل یکی از مسئولان این شهرستان را داشته"، شناسایی و بازداشت سه نفر در استان فارس و "کشف و ضبط مقادیر زیادی تجهیزات ساخت کوکتل مولوتف و بیانه‌های شدید اللحن" و "دستگیری ارسال‌کنندگان تصاویر آشوب و اغتشاش به رسانه‌های ضد انقلاب خارج‌نشین از طریق فضای مجازی" هم سخن گفته است.
در روزهای اخیر، گزارش هایی از بازداشت چند هزار تن از معترضان و مرگ تعدادی از آنان در بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی باعث ابراز نگرانی و هشدار شخصیت‌ها و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و برخی کشورهای خارجی شده است.
روز پنجشنبه، محمد جواد منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی، در مورد کسانی که در بازداشت جان داده‌اند گفت که این دو نفر خودکشی کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، آقای منتظری گفته است که "فردی که خودکشی کرده معتاد بوده است و فیلمش هم موجود است و در عین حال در حال ادامه تحقیقات در این زمینه هستیم و فردی که در اراک خودکشی کرده در زندان نیروی انتظامی بوده و پزشکی قانونی در حال تحقیق در این زمینه است و بنابر گزارش‌ها وی هم خودکشی کرده است."
او گفت که خبر یک خودکشی دیگر در دزفول درست نیست.

بی بی سی  فارسی