به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۰۸، ۱۳۹۸

خطر بیکاری در کمین شش هزار کارگر استان قزوین

اعتراض کارگران کارخانه متالورژی قزوین پس از تعطیلی آن، ٢٢ فروردین ٩٧ ــ عکس: آرشیو
بحران اقتصادی، کاهش شدید ارزش پول ملی و فشار تحریم‌ها سبب شده است بسیاری از کارخانه‌ها با مشکل تولید مواجه شوند. کارفرمایان در اولین اقدام کارگران را که گاه ماه‌ها مزد عقب‌افتاده دارند بطور گروهی اخراج می‌کنند. حدود ۶۰ واحد تولیدی و خدماتی استان قزوین با بحران روبرویند. وضعیت این واحدها کار و زندگی پنج هزار و ۶۹۵ کارگر شاغل را تحت تاثیر قرار داده است. این کارگران که ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند با خطر بیکاری نیز مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران («ایلنا)،‌ مسعود بابایی معاون اداره کار قزوین در میزگردی درباره مشکلات کارگران و واحدهای تولیدی استان قزوین گفت که تعداد واحدهای «مشکل‌دار» این استان در سال جاری به ۵۸ واحد رسیده است.

به گفته او، ۳۱ واحد از این واحد‌های بحران‌زده در حوزه فولاد و ساختمان فعال‌اند و قریب به هزار ۵۰۰ کارگر دارند. دیگر واحدها نیز از این قرارند: ۱۰ واحد در حوزه قطعات خودرو با ۷۳۱ کارگر، ۹ واحد در نساجی و فرش با یک هزار و ۶۱ کارگر، ۲۱ واحد در حوزه‌های «متفرقه»، و بقیه نیز واحدهای تولید منسوجات چینی و بلورجات و کاغذ هستند.

تنها یکصد و ۱۴ کارگر این واحدها رسمی و پنج هزار و ۵۸۱ نفر دیگر قرار دادی هستند.

سال گذشته نیز بحران تولید در قزوین به تعطیلی و نیمه‌تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و موج بیکاری گسترده کارگران انجامید.

بابایی گفته است سال گذشته تعداد واحدهای تولیدی «مشکل‌دار» ۶۷ واحد بوده اما تعداد کارگران آن‌ها کم‌تر بوده است.

بنا بر اظهار عیدعلی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر، نزدیک به پنج هزار کارگر موسسات تولیدی استان قزوین در شش ماهه نخست سال ۹۷ بیکار شدند.

او وضعیت واحدهای تولیدی استان را چنین توصیف کرده بود: «۶۰، ۷۰ درصد واحدهای تولیدی استان قزوین در کُما هستند و ۳۰ درصد باقیمانده هم فقط چراغ‌شان روشن است … مردم حقوق‌بگیر دارند فوج فوج بیکار می‌شوند».

کریمی افزوده بود آمار بیکاری ارائه شده فقط مربوط به واحدهایی است که اخراج کارگران و تعطیلی واحد تولیدی را به اداره کار خبر می‌دهند. «خیلی واحدهای کوچک هستند که درش را می‌بندند و می‌روند و هیچ کس هم خبردار نمی‌شود.»

از جمله واحدهایی که سال گذشته در قزوین تعطیل شدند می‌توان به دو کارخانه مواد شوینده تولی‌پرس و کارخانه بسته‌بندی البرز اشاره کرد که در مجاورت یکدیگر در شهرک صنعتی قزوین قرار دارند و مالک و مدیر آنها مشترک است. کارفرمای کارخانه ۱۵۰ تن از کارگران را اخراج و ۴۵۰ تن را بارها به مرخصی اجباری فرستاد. کارگران بیکارشده تولی‌پرس ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه کار داشتند.

اما اخراج گروهی کارگران در نیمه دوم سال نیز ادامه یافت. در دی ۹۷، کارفرمای کارخانه کاوش است که کارفرمای که به بهانه رکود و عدم وصول مطالبات از شرکت‌های خودروسازی کارگران را اخراج کرد ۸۰ تن از کارگران قرار دادی را بیکار کرد. این کارگران که برخی از آنان ۱۴ سال سابقه کار داشتند، با طرح شکایت در اداره کار پیگیر مطالبات خود شدند.

قزوین اما وضعیت منحصربه‌فردی در بحران اقتصادی فراگیر ایران ندارد. نگاهی به تازه‌ترین برآورد شاخص فلاکت که از حاصل جمع نرخ بیکاری و نرخ تورم برای سال ۱۳۹۷ منتشر شده، نشان می‌دهد که شاخص فلاکت در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، کردستان، لرستان و سیستان و بلوچستان بیشتر از ۴۵ درصد است. در پنج استان دیگر، تهران، خوزستان، کهیگیلویه و بویراحمد، ایلام و آذربایجان غربی نیز این شاخص میان ۳۵ تا ۴۰ قرار دارد.

رادیو زمانه