به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۳۱، ۱۳۹۸

درگیری فیلیپین و کانادا بر سر زباله

از احضار سفیر تا تهدید رئیس جمهور 
تاخیر بیشتر طرف کانادایی به معنای پسرفت بیشتر در حل مسئله است.

سی‌ان‌ان نوشت: فیلیپین سفیر خود در کانادا را به دلیل بی‌تفاوتی به بازگردان محموله‌های زباله و نادیده گرفتن مهلت نهایی برای این امر احضار کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از "آژانس خبری فیلیپین"، بین سال‌های 2013- 2014،  بیش از 100 کانتینر زباله کانادایی‌ به بندر مانیل فیلیپین انتقال یافت.

مقامات فلیپینی در ابتدا با باور قابل بازیافت بودن پس‌ماندها اجازه ورود زباله‌ها را صادر کردند اما اندکی بعد ماهیت واقعی زباله‌ها نشان داد که این محموله‌ها حاوی پلاستیک غیرقابل بازیافت، پوشک و ضایعات غذایی است.

براساس آمار موسسه غیرانتفاعی  "مرکز قضا و قانون محیطی" اقیانوس آرامCELL) ، 6) سال پیش 103 کانتینر توسط موسسه خصوصی حمل و نقل "کرونیک"  کانادا به مانیل منتقل شدند.

براساس بیانیه ماه آوریل موسسه CELL، کانادا در آن سال‌ها و با این روند، پیمان "کنواسیون بازل" را نقض کرد؛ پیمانی بین‌المللی که بر کاهش جابه‌جایی زباله‌های خطرناک بین کشورها، تاکید دارد.

محتویات کانتینرها به اشتباه ضایعات پلاستیکی همگن عنوان شد اما فیلیپین با ضایعات زباله‌های خانگی، پلاستیک‌های غیربازیافتی و پس‌ماندهای غیرهمگن مواجه شد.

در سال 2014، روزنامه محلی "تورنتو استار" به نقل از  مقامات موسسه حمل و نقل "کرونیک" نوشت: 95 درصد از محموله‌های باری این موسسه پلاستیک بوده و 5 درصد دیگر پسماندهایی معمولی است که در یک سطل زباله استاندارد خانگی یافت می‌شود.

"جاستین تردو" نخست‌وزیر کانادا در حین سخنرانی روز پنجشنبه‌‌ گذشته در پاریس گفت: ما در چند ماه گذشته با دولت فیلیپین در خصوص این مشکل صحبت کرده‌  و امیدواریم که در زمانی کوتاه به راه‌حلی مناسب برسیم.

 در مقابل ادعای جاستین تردو، خبرگزاری رسمی فیلیپین نیز به نقل از سالوادور پانلو سخنگوی دولت این کشور نوشت: دولت فلیپین خواستار ملاقات با مقامات کانادا در خصوص حل مسئله زباله‌هاست اما آنها تمایلی نشان نمی‌دهند.

پانلو افزود: تاخیر بیشتر طرف کانادایی به معنای پسرفت بیشتر در حل مسئله است.

وی در ادامه تشریح کرد: امتناع از بازگرداندن زباله‌ها، روابط دیپلماتیک دو کشور را مختل خواهد کرد.

تدی لاکسین تئودور وزیر امور خارجه فیلیپین نیز در توئیت اخیر خود اعلام کرد که تا باقی ماندن زباله‌های کانادایی در بندر مانیل، روابط دیپلماتیک دو کشور در کمترین حد خود باقی می‌ماند.

سازمان امور جهانی کانادا که به مدیریت روابط دیپلماتیک این کشور می‌پردازد در بیانیه‌ای از تعهد خود برای خروج زباله‌های کانادایی از مانیل خبر داده است.

رودریگو دوترته، رئیس جمهور فلیپین نیز در روزهای قبل با اعلام اولتیماتومی به دولت کانادا هشدار داد که در صورت عدم خروج زباله از فلیپین، دولتش این انتقال را انجام داده و کانادا، زباله‌هایش را  در ساحل یا دریای خود خواهد دید.

عصر ایران