به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۰۸، ۱۳۹۸

تارا شریفی نابغه ۱۱ ساله ایرانی که رکورد اینشتین و هاوکینگ را شکست!

تارا شریفی (دانش‌آموز ایرانی مقیم انگلیس) توانست نمره ۱۶۲ را در تست هوش منسا کسب کند؛ این بدان معنی است که ضریب هوشی وی از معیار‌ها درباره ضریب هوشی افراد نابغه که ۱۴۰ است، نیز فراتر رفته است.
رسانه‌های انگلیسی از شکسته شدن رکورد ضریب هوشی اینشتین از سوی «تارا شریفی» دختر ۱۱ ساله ایرانی خبر دادند.


به گزارش پایگاه انگلیسی باکس هرالد، تارا شریفی دانش آموز ۱۱ ساله ایرانی مقیم انگلیس موفق شد رکورد ضریب هوشی اینشتین، فیزیکدان معروف را بشکند.

«باکس هرالد» گزارش داد: یک دانش آموز در دبیرستانی در شهر آیلزبری انگلیس گفته است پس از آنکه موفق شده نمره ۱۶۲ – بالاترین نمره ممکن- را در آزمون تست هوش مِنسا (انجمن بین‌المللی تیزهوشان) بدست بیاورد، شوکه شده است.

از سمت راست: تارا شریفی، آلبرت اینشتین، استیون هاوکینگ 
طبق گزارش این پایگاه انگلیسی، تارا شریفی (دانش‌آموز ایرانی مقیم انگلیس) توانست نمره ۱۶۲ را در تست هوش منسا کسب کند؛ این بدان معنی است که ضریب هوشی وی از معیار‌ها درباره ضریب هوشی افراد نابغه که ۱۴۰ است، نیز فراتر رفته است.

پایگاه باکس هرالد همچنین نوشت: نمره این دختر دو عدد بالاتر از ضریب هوشی تخمین زده شده برای آلبرت اینشتین، فیزیکدان معروف و استیون هاوکینگ (فیزیکدان برجسته انگلیسی) است.

تارا شریفی، نابغه ایرانی در این خصوص گفت: من زمانی که این نتیجه را بدست آوردم، شوکه شدم. من هرگز انتظار نداشتم به چنین نتیجه خوبی برسم.

طبق اعلام باکس هرالد، تارا شریفی این آزمون را در دانشگاه آکسفورد داده و مجبور بوده در مدت زمانی مشخص به پرسش‌ها پاسخ دهد. همچنین این آزمون، آزمونی غیرکلامی بود که بر توانایی تارا در درک معانی کلمات متمرکز شده بود.

تارا شریفی می‌گوید شرکت در این آزمون، تصمیم مشترک او و خانواده‌اش بوده تا فرصتی شگرف را برای ملاقات افراد دیگر در سامانه منسا به دست آورد.

تارا شریفی همچنین اظهار داشت: من این مسئله را به برخی دوستانم در مدرسه گفته‌ام و آن‌ها بسیار تحت تأثیر قرار گرفتند. من دوست دارم زمانی که بزرگتر شدم، در زمینه ریاضیات فعالیت کنم.

پدر تارا شریفی نیز در این خصوص گفت: من بسیار احساس غرور می‌کنم؛ اما بسیار نیز شگفت‌زده شدم که چطور تارا این نمره را کسب کرد. من می‌دانستم که او بسیار باهوش است؛ اما فکر نمی‌کردم او دارای چنین ضریب هوشی است.

به نوشته باکس هرالد، تارا هم اکنون واجد شرایط عضویت در منسا است؛ همچنان که وی به عنوان عضو جمعیت تیزهوشان (High IQ society) نیز شناخته می‌شود.




خانواده این نابغه کوچک که اکنون ساکن انگلستان هستند، از روستای خون در بخش بوشکان از توابع شهرستان دشتستان که در ۷۲۰ کیلومتری جنوب شرقی برازجان مرکز استان بوشهر قرار دارد، آمده‌اند. پدر او می‌گوید: «من می‌دانستم تارا بسیار باهوش است، اما نه تا این اندازه و از موفقیت کم‌نظیر دخترم به خودم می‌بالم، اما پیروزی بزرگ او برای من هم، غیر‌منتظره بود».

این نابغه کوچک می‌گوید: «دوست دارد وقتی بزرگتر شدم به نوعی با ریاضیات سر و کار داشته باشم. شرکت در آزمون تصمیم مشترک پدر و مادرم بود که ضمن موفقیت، یک فرصت عالی برای آشنا شدن با دیگر شرکت‌کنندگان در این مسابقه نیز می‌باشد».

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان