به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۳۱، ۱۳۹۸

ترامپ: هرگاه ایران آماده باشد مذاکره خواهیم کرد

دونالد ترامپ گفته است که اگر ایران اقدامی علیه منافع آمریکا در خاورمیانه انجام دهد با "واکنشی نیرومند" روبرو خواهد شد و گفت که رفتار ایران با آمریکا بسیار خصمانه بوده است.

رئیس جمهور آمریکا عصر دوشنبه هنگام عزیمت به سوی پنسیلوانیا گفت مایل است "هرگاه ایران آماده باشد" با این کشور وارد گفت و گو شود اما درحال حاضر بحثی میان دو کشور در جریان نیست.

او در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: "در مورد ایران باید ببینیم چه می شود. اما آنها خیلی خصمانه رفتار کرده اند. آنها حقیقتا عامل شماره یک تحریک تروریسم بوده اند."

او گفت: "فکر می کنم اشتباه خیلی بزرگی خواهد بود اگر ایران دست به کاری بزند. اگر کاری کند با واکنشی نیرومند مواجه خواهد شد اما نشانه ای نیست که قصد چنین کاری را دارند."

او گفت رهبران ایران نباید با او تماس بگیرند مگر آنکه آماده مذاکره باشند.

او ساعاتی پیشتر رسانه ها را به انتشار اطلاعات نادرست درباره گام های دولتش مقابل ایران متهم کرد و گفت که آمریکا برای شروع مذاکره با ایران تلاش نکرده است.

او در توییتر نوشت که "رسانه های اخبار جعلی، طبق معمول و بی آنکه خبر داشته باشند، یک بیانیه غلط منتشر کرده اند که ایالات متحده برای شروع مذاکره با ایران تلاش می کند. این گزارش کذب است."

با این حال او نگفت دقیقا به کدام گزارش ها در این زمینه اشاره دارد.

او در توییت دیگری افزود: "... ایران هر گاه و اگر هرگز آماده باشد با ما تماس خواهد گرفت. در همین حال فروپاشی اقتصاد آنها ادامه دارد که برای مردم ایران غم انگیز است!".

روز ۱۰ مه شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده بود کاخ سفید شماره تماس با آقای ترامپ را در اختیار سفارت سوییس گذاشته تا ایران در صورت تمایل بتواند با او تماس بگیرد. مقام‌های کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفتند که رییس جمهوری آمریکا این اقدام را صادقانه انجام داده است.

آقای ترامپ روز ۹ مه در کاخ سفید در برابر خبرنگاران گفته بود "دوست دارم ایرانیها با من تماس بگیرند." ایران در پاسخ گفت که قصد تماس با او را ندارد.

سخنان تازه آقای ترامپ درحالی است که او به تازگی شعله جنگ لفظی با ایران را بالا کشیده است. او یکشنبه در توییتر نوشت: "اگر ایران جنگ می خواهد، این رسما پایان کارش خواهد بود. دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکنید".

او همچنین در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه خبری فاکس نیوز که یکشنبه پخش شد گفت که به دنبال جنگ نیست، اما اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

آقای ترامپ در این مصاحبه گفت: "جنگ به اقتصاد ضربه می‌زند و مهم‌تر باعث کشته شدن انسان‌ها می‎شود."

در همین حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، دوشنبه اعلام کرد که ایران میزان تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص پایین را چهار برابر کرده است.

صدای آمریکا