به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۰۱، ۱۳۹۸

کنگرۀ آمریکا دربارۀ ایران نشست غیرعلنی تشکیل می‌دهد

امروز رؤسای وزارت دفاع و ستاد مشترک ارتش آمریکا بیش از پانصد نمایندۀ کنگرۀ آمریکا را از تنش های جاری میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران مطلع می سازند. قرار است این نشست پشت درهای بسته برگزار شود.

خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر به نقل از منابع آگاه تصریح کرده است که وزیر دفاع آمریکا، پاتریک شاناهان، و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ژنرال جوزف دانفورد، در این نشست شرکت دارند. جراید آمریکایی اضافه کرده‌اند که مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، نیز در همین نشست سخنانی خطاب به نمایندگان کنگره ایراد خواهد کرد.

پنجشنبۀ گذشته یک گروه هشت نفره از نمایندگان آمریکا در جلسه ای مشابه شرکت جسته بودند، اما، نمایندگان حزب دموکرات آمریکا خواستار آن شدند که همه اعضای کنگره در جریان اخبار و اطلاعات مربوط به تنش‌های جاری میان آمریکا و ایران قرار بگیرند.

رئیس جمهوری آمریکا دایماً اظهارات ضد و نقیضی در خصوص احتمال وقوع جنگ میان دو کشور ایراد می‌کند و این  اظهارات نگرانی های عمومی را در آمریکا و خارج از آمریکا افزایش داده است. دیروز دوشنبه بیستم ماه مه دونالد ترامپ در اظهاراتی تهدیدآمیز گفته بود : پایان رسمی موجودیت ایران به وقوع خواهد پیوست، اگر جمهوری اسلامی ایران قصد جنگ داشته باشد.

همزمان لیندسی گراهام، نمایندۀ جمهوری خواه آمریکا و از نزدیکان دونالد ترامپ، با استناد به اظهارات جان بولتون، مشاور امور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، حکومت ایران را مسئول اقدام های خصمانۀ اخیر در خاورمیانه معرفی کرده و گفته بود که رژیم اسلامی ایران پاسخ نظامی سنگینی دریافت خواهد کرد، اگر بخواهد به منافع آمریکا آسیب برساند.

با این حال، برخی نمایندگان دموکرات کنگرۀ آمریکا با استناد به گزارش های سرویس های امنیتی این کشور سخنان لیندسی گراهام را تکذیب کرده اند.

با این حال، خود رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه بیستم ماه مه با تعدیل مواضع اش در خصوص واقعیت تهدید امنیتی جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد مشروط به این که برای رسیدن به این مقصود حکومت تهران اولین گام را به جلو بردارد. رئیس جمهوری آمریکا در عین حال برخی اخبار منتشر شده را تکذیب نمود که گویا دولت او می کوشد آغازگر مذاکره با ایران باشد. پیشتر رئیس جمهوری آمریکا ابراز اطمینان کرده بود که عاقبت جمهوری اسلامی ایران ناگزیر از مذاکره با او خواهد شد و وی منتظر است تا مقامات ایرانی با وی تماس بگیرند.

در این حال، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، امروز سه شنبه سی و یک اردیبهشت ماه در جمع روحانیان کشور گفت که خود او طرفدار مذاکره با آمریکا است، "اما انجام آن را در شرایط فعلی به هیچ وجه نمی پذیرد."    

رادیو بین المللی فرانسه