به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۲، ۱۳۹۸

چامسکی: جرم ایران، مقاومت موفق در برابر آمریکا است

نوام چامسکی
یک نظریه‌پرداز و اندیشمند مطرح آمریکایی می‌گوید دلیل فشارهای واشنگتن به ایران این است که این کشور توانسته به نحوی موفقیت‌آمیز در برابر آمریکا مقاومت کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نوام چامسکی» نظریه‌پرداز و اندیشمند مطرح آمریکایی طی یادداشتی در نشریه آمریکایی «INthesetimes» به اقدامات تحریک‌آمیز اخیر واشنگتن علیه ایران اشاره کرد و نوشت که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به رهبری «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای حفظ سلطه آمریکا، به دنبال فشار به ایران است.

واشنگتن به دنبال پایان دادن به «مقاومت موفقیت‌آمیز» در جهان

وی ادامه داد که نمونه‌های زیادی در تایخ نشان می‌دهد که بهانه‌ تراشیدن برای حمله به یک کشور دیگر ساده است و امروز نیز دولت ترامپ به رهبری بولتون، در حال دست به دست کردن داستان‌هایی از سوء رفتارهای ایران است.

بنا به اعتقاد این نظریه‌پرداز آمریکایی آمریکا به دنبال پایان دادن به «مقاومت موفقیت‌آمیز» کشورهای دیگر در مقابل آمریکا بوده است و از نظر وی فشار به ایران یکی از عناصر برنامه‌ بین‌المللی برای به رخ کشیدن قدرت آمریکا برای پایان دادن به «مقاومت موفقیت‌آمیز» در مقابل ارباب جهان می‌باشد و به همین دلیل هم بوده که آمریکا به مدت ۶۰ سال کوبا را مورد تنبیه خود قرار داده است.

جرم ایران مقاومت در مقابل آمریکا است

چامسکی تصریح کرد کرد که از انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون، جرم ایران مقاومت موفقیت‌آمیز در مقابل آمریکا بوده است.

طبق گفته این نظریه‌پرداز آمریکایی، در زمان حکومت آخرین پادشاه ایران و زمانیکه ایران در مقابل آمریکا مقاومت نمی‌کرد، ایران به همراه عربستان و رژیم صهیونیستی به یکی از ستون‌های آمریکا برای کنترل غرب آسیا تبدیل شده بود.

طبق این گزارش، آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم که جایگاه هژمون جهانی را به دست آورد، کنترل راهبردی منطقه مهم غرب آسیا را که دارای ذخایر نفتی گسترده و سهل‌الوصول است، در مرکز سیاست‌های خود قرار داده است.

چامسکی سپس به اظهارات «تام استیونسون» خبرنگار امور غرب آسیا اشاره کرد که تأکید کرده بود که تسلط آمریکا بر خلیج‌فارس تا حدودی اهرمی را برای آمریکا در مقابل دشمنان و همپیمانانش به وجود آورده است و نمی‌توان نقش خلیج‌فارس را در اداره کنونی جهان، نادیده گرفت.

چامسکی سپس ادامه داد که هم‌اکنون قابل فهم می‌شود که به چه دلیل آمریکا تاب مقاومت موفقیت‌آمیز کشورها را در منطقه ندارد.

آمریکا در جنگ ایران-عراق از سلاح‌های شیمیایی صدام چشم‌پوشی کرد

وی تصریح کرد که پس از سقوط شاه، آمریکا مستقیماً از حمله «صدام حسین» رئیس‌جمهور معدوم عراق به ایران حمایت کرد و به طور ضمنی، استفاده وی از سلاح‌های شیمیایی را نادیده گرفت و در نهایت نیز با محافظت از کشتی‌های عراقی در خلیج‌فارس، وارد مداخله مستقیم در جنگ ایران و عراق شد.

چامسکی تصریح کرد که بعد از پایان جنگ، در دوران ریاست‌جمهوری «جرجبوش» پسر، پنتاگون و وزارت انرژی آمریکا، مهندسان عراقی را به آمریکا دعوت کردند تا آنها را تحت آموزش‌های پیشرفته تولید سلاح قرار دهند و از آن زمان، تحریم‌های سخت و حملات سایبری برای مجازات ایران مورد استفاده قرار گرفت.

این نظریه‌پرداز آمریکایی با اشاره به این موارد ادامه داد بر خلاف منشور سازمان ملل که «تهدید یا استفاده از زور» را ممنوع اعلام می‌کند، رهبران سیاسی آمریکا هشدار داده‌اند که تمامی گزینه‌های حمله به ایران، روی میز قرار دارد.

آنطور که چامسکی در گزارش خود بیان کرده است، آمریکا به طور مداوم، ایران را تهدیدی برای صلح جهان تلقی می‌کند و این در حالی است که منابع اطلاعاتی آمریکا گزارش داده‌اند که دکترین نظامی ایران بسیار «تدافعی است و برای کند کردن حمله و پیشبرد یک راه‌حل دیپلماتیک برای دشمنی‌ها طراحی شده است.» به گفته چامسکی، ایران تلاش می‌کند در برابر طرف‌های خارجی متخاصم، بازدارندگی ایجاد کند.

چامسکی سپس ادامه داد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ اعتراف کردند که ایران در حال حاضر یک برنامه تسلیحاتی هسته‌ای ندارد و بنابراین برای آنهایی که می‌خواهند آزادانه در منطقه وحشیگری و اعمال خشونت کنند، «بازدارندگی» یک تهدید غیرقابل تحمل و حتی بدتر از «مقاومت موفقیت‌آمیز» است.

آمریکا بخاطر اسرائیل طرح منطقه عاری از سلاح‌های اتمی را وتو کرد

این نظریه‌پرداز آمریکایی تصریح کرد علیرغم آنکه برجام یک توافق مورد تأیید شورای امنیت بود و پایبندی ایران به تعهداتش تأیید شده بود، دولت ترامپ از آن خارج شد و جنگ‌طلبان مدعی شدند که این توافق کافی نبوده است و با وجود آنکه راه‌های ساده‌ای همچون حرکت به سوی منطقه عاری از سلاح‌های اتمی (NWFZ) در غرب آسیا نیز وجود دارد و کشورهای عربی، ایران و G-77 (کشورهای سابق عدم تعهد) از آن حمایت کرده‌اند، آمریکا این طرح را در کنفرانس ۲۰۱۵ بازبینی «ان‌پی‌تی» (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) وتو کرد و دلیل اصلی آن همانطور که همه می‌دانند، این بود که این طرح، آمریکا را ملزم می‌کند تا رسماً اعتراف کند که اسرائیل سلاح‌های هسته‌ای دارد و حتی بازبینی از زرادخانه‌ها را مجاز می‌کند که این قضیه نیز برای آمریکا غیرقابل تحمل است.

سوء استفاده آمریکا از طرح خاورمیانه عاری از سلاح اتمی برای حمله به عراق

چامسکی ادامه داد، نمی‌توان فراموش کرد که آمریکا به همراه انگلیس، مسئولیت منحصربه فردی در ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای داشتند و آن زمانی بود که می‌خواستند از این امر به عنوان یک پوشش قانونی برای حمله به عراق استفاده کنند. در آن زمان این دو کشور مهاجم مدعی شدند که صدام در تناقض با قطعنامه‌های ۶۸۷ و ۱۹۹۱ شورای امنیت سازمان ملل، در حال توسعه سلاح‌های شیمیایی است ولی بعد از جنگ خلیج‌فارس که صدام را موظف به پایان دادن به چنین برنامه‌هایی کردند، توجه اندکی به ماده ۱۴ شد که خواستار «برداشته شدن گام‌هایی در جهت هدف ایجاد منطقه‌ عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه» می‌شود.

آمریکا در زمان حکومت پادشاهی ایران از برنامه هسته‌ای ایران نگران نبود

چامسکی درباره رویکردهای متناقض آمریکا توضیح داد: «قابل توجه است که در زمان حکومت شاه در ایران، نگرانی اندکی درباره قصد ایران برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای داشت».

وی ادامه داد که شاه ایران به وضوح به خبرنگاران خارجی گفته بود که ایران «قطعاً و زودتر از آنچه که گمان می‌شود»، سلاح‌های هسته‌ای تولید می‌کند و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اطمینان داشت که پادشاه ایران قصد ساخت بمب اتم را دارد.

بنا به گفته چامسکی، «دیک چنی»، «دونالد رامسفلد»، «هنری کیسینجر»، با اعمال فشار به دانشگاه‌های آمریکا، خواستار تسهیل برنامه هسته‌ای ایران شدند و کیسینجر در پاسخ به اینکه به چه دلیل اجازه پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران را داده بود، گفت که همین کافی بود که ایران همپیمان آمریکا بود.

ترامپ دارای مرض خودبزرگ‌بینی است

چامسکی سپس با اشاره به این موارد تأکید کرد که «اشتباه است که بخواهیم به دنبال یک تفکر بزرگ ژئوپولتیکی در پشت عملکردهای ترامپ باشیم. ترامپ دارای مرض خودبزرگ‌بینی است که دکترین وی حفظ قدرت شخصی است.»

این نظریه‌پرداز آمریکایی در پایان با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن علیه ایران نوشت که قطعاً راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توان آنها را دنبال کرد و باید هرچه سریعتر با تهدید حمله به ایران که احتمالاً پیامدهای فاجعه‌باری به دنبال خواهد داشت، به شدت مخالفت شود.