به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۳۰، ۱۳۹۸

ترامپ: جنگ 'پایان کار ایران' خواهد بود

ترامپ: جنگ 'پایان کار ایران' خواهد بود
بی بی سی  فارسی: در تازه ترین نشانه تنش میان آمریکا و ایران، دونالد ترامپ در توییتی به ایران هشدار داده هرگز کشورش را تهدید نکند. رئیس جمهور آمریکا بعد از ظهر یکشنبه به وقت واشنگتن در توییتر نوشت: 
"اگر ایران جنگ می خواهد، این رسما پایان کارش خواهد بود. دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن!".

معلوم نیست آقای ترامپ به سخنان کدام مقام ایرانی اشاره دارد اما پیشتر فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت بود که "دشمنان ایران اراده جنگ ندارند، از جنگ می ترسند."

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، گفت ایران به دنبال جنگ نیست اما در "آمادگی کامل" قرار دارد.

آقای سلامی حدود یک ماه پیش از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران به عنوان فرمانده سپاه منصوب و جایگزین سرلشکر محمدعلی جعفری شد.

پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای پیش‌بینی کرده بود که جنگی رخ نخواهد داد و هم‌زمان امکان هر گونه مذاکره با آمریکا را هم رد کرده بود.

حکومت ایران خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را دلیل بی‌اعتمادی به ایالات متحده و بی‌نتیجه بودن مذاکره با این کشور می‌داند.

دونالد ترامپ که یک سال پیش آمریکا را از برجام خارج کرد می‌گوید به دنبال توافق تازه‌ای با ایران است و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته با او تماس بگیرند.

در روزهای اخیر رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های ارشد دولتی گزارش داده‌اند که آقای ترامپ تاکید کرده که خواهان جنگ با ایران نیست.

جنگ لفظی دو کشور درحالی است که تنش ها در عراق هم در حال افزایش بوده است.

ساعاتی قبل ارتش عراق گفت موشکی به منطقه سبز، منطقه بشدت حفاظت شده مرکز بغداد شلیک شده است. این منطقه محل استقرار ادارات دولتی و سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها است.

به گفته ارتش عراق این موشک به ساختمانی متروکه در نزدیکی سفارت آمریکا اصابت کرده اما به کسی آسیبی نرسید. در بیانیه ارتش عراق نوع موشک کاتیوشا اعلام و گفته شده جزئیات بیشتر بعدا اعلام می‌شود.

آمریکا هفته پیش کارمندان غیرضروری خود را از سفارت بغداد و کنسوگری‌ در اربیل کردستان عراق خارج کرد.

این کشور دو هفته پیش هم اعلام کرد در واکنش به افزایش تحرکات ایران در عراق و سوریه ناوگروه آبراهام لینکلن را به منطقه می‌فرستد.

هشدار عربستان

از سوی دیگر در روز یکشنبه عادل جبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان، گفت که کشورش جنگ نمی خواهد اما در دفاع از خود مقابل ایران مکث نخواهد کرد.

او یک هفته پس از آن اظهار نظر می کرد که چهار نفتکش - شامل دو نفتکش سعودی - در آنچه ادعا می شود حمله ای خرابکارانه بوده در آب های ساحلی امارات متحده عربی هدف قرار گرفتند.

هفته پیش همچنین شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن با هواپیمای بدون سرنشین به یک خط لوله نفت در عربستان حمله کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس آقای جبیر گفت: "پادشاهی عربستان خواهان جنگ در منطقه نیست و در این راستا تلاش می کند... اما در همین حال، اگر طرف مقابل جنگ را برگزیند، پادشاهی عربستان با همه قوا و عزم راسخ خواهد جنگید و از خود، شهروندان و منافعش دفاع خواهد کرد."

همزمان ملک سلمان، پادشاه این کشور، خواستار نشست سران کشورهای عرب در روز ۳۰ مه در مکه برای بحث درباره تحولات اخیر از جمله حمله اخیر به خط لوله نفت عربستان شده است.

عربستان حمله به آن خط لوله را به ایران نسبت داده، اما حوثی ها می گویند حمله ربطی به ایران نداشته است.

این خط لوله ۱۲۰۰ کیلومتری می‌تواند روزانه پنج میلیون بشکه نفت را از مناطق نفت‌خیز در شرق عربستان، به بندری در غرب عربستان و در کرانه دریای سرخ منتقل کند. خط لوله شرق به غرب به عربستان این امکان را می‌دهد که مسیری به جز تنگه هرمز را برای انتقال نفت خود استفاده کند.

آقای جبیر گفت: "ما خواهان صلح و ثبات در منطقه هستیم، اما دست بسته نمی ایستیم تا ایران به حملاتش ادامه دهد. ایران باید این را بفهمد. توپ در زمین ایران است."

یک روزنامه سعودی نزدیک به حکومت ریاض اخیرا در سرمقاله ای خواستار حملات هدفمند آمریکا به ایران در واکنش به "نقش ایران" در حمله به تاسیسات نفتی عربستان شد.

'ترامپ به شدت بر خطر جنگ افزوده'

از سوی دیگر انتقاد دمکرات ها از دولت آقای ترامپ به خاطر افزایش تنش با ایران ادامه دارد.

آدامه شیف، رئیس دمکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، روز یکشنبه به شبکه سی‌بی‌اس گفت که موضع‌گیری های دولت ترامپ مقابل ایران شانس رویارویی با این کشور را بالا برده است.

آقای شیف گفت که شواهد اطلاعاتی نشان دهنده تهدید فزاینده از سوی ایران است، اما به گفته او این نتیجه "قابل پیش بینی" رفتار کاخ سفید در دامن زدن به تنش هاست.

او گفت که تصمیم های دولت "ما را به جایی رسانده که شانس رویارویی خیلی بیشتر شده."

دو سیاستمدار دیگر حزب دمکرات که برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تلاش می کنند هم به سیاست آقای ترامپ در مورد ایران تاخته اند.

تولسی گابارد، عضو مجلس نمایندگان، به شبکه ای‌بی‌سی گفت که آقای ترامپ "ما را در یک مسیر خطرناک جنگ با ایران پیش می برد."

او گفت: "او می گوید جنگ نمی خواهد اما اقدامات او و دولتش، افرادی مثل جان بولتون و مایک پومپئو گویای داستان کاملا متفاوتی است. آنها زمینه را برای جنگ با ایران آماده می کنند، جنگی خیلی پرهزینه تر، خیلی ویرانگرتر و خطرناک تر از جنگی که در عراق دیدیم."

بنابه گزارش ها خانم گابارد بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در گارد ملی ثبت نام کرد و دو بار به منطقه خاورمیانه اعزام شده است.

ست مولتون، دیگر نامزد رقابت های درونی حزب دمکرات، که او هم قبلا افسر سپاه تفنگداران دریایی آمریکا بوده و چهار دوره به عراق اعزام شده در گفتگو با ای‌بی‌سی در مورد خطر جنگ هشدار داد: "اشتباه نکنید، این دقیقا چیزی است که جان بولتون می خواهد اتفاق بیافتد. وقتی یک فرمانده ضعیف کل قوا رئیس جمهور آمریکا باشد، جهان جای خیلی خطرناکی می شود."

گشت امنیتی در خلیج فارس

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین روز یکشنبه گفت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس "گشت‌های امنیتی" خود را از روز شنبه در آب‌های بین‌المللی این خلیج افزایش داده‌اند و "هم ناوگان و هم گارد ساحلی کشورهای شورای همکاری در هماهنگی نزدیک با یکدیگر و نیروی دریایی آمریکا فعالیت خواهند کرد."

ناوگان پنجم آمریکا همچنین از عملیات مشترک "گروه آماده عملیات آبی خاکی کرسارج" و "گروه ضربت ناو آبراهام لینکلن" خبر داد که جمعه و شنبه انجام شده است.

هفته پیش گزارش شد که چهار کشتی باری متعلق عربستان، امارات متحده و نروژ در حاشیه آب‌های بندر فجیره هدف "عملیات خرابکارانه" قرار گرفته‌اند اما به کسی آسیبی نرسید. ایران این اقدام را محکوم کرد و خواستار تحقیق در این باره شد.

آسوشیتدپرس از قول مقام‌های آمریکایی که نامشان فاش نشد گزارش داد که به ظن آنها ایران یا گروه‌های مورد حمایت آن برای ایجاد حفره‌های بزرگ در این چهار کشتی از مواد منفجره استفاده کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز هم روز ۱۷ مه گزارش داد که برآورد یک شرکت بیمه نروژی از حادثه اخیر چهار نفتکش‌ در بندر فجیره امارات این است که "به احتمال زیاد" سپاه پاسداران در آن خرابکاری ادعایی دست داشته است.

هفته پیش با افزایش شدید تنش ها هم آمریکا هم ایران گفتند به دنبال جنگ نیستند. آقای ترامپ گفت قصد درگیری نظامی با ایران را ندارد اما اگر ضرورت ایجاب کند، "قطعا" بیش از ۱۲۰ هزار نیرو به منطقه می‌فرستد.

در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها خبر دادند که سرلشگر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس با نیروهای شبه‌نظامی در بغداد دیدار کرده و از آنها خواسته آماده "جنگ نیابتی" باشند.

این گزارش را منابع رسمی تایید نکرده‌اند اما بریتانیا در همان روز درجه خطر را برای نیروهای خود در عراق افزایش داد.

بی بی سی  فارسی