به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۰۱، ۱۳۹۸

مردم از گرانی بیشتر از جنگ می‌ترسند

خبرگزاری آسوشیتدپرس با تهیه گزارشی میدانی از پایتخت ایران، نظر افراد مختلفی را در مورد اوضاع اقتصادی و وضعیت زندگی مردم جویا شده است. بسیاری گفته‌اند که نگران بدتر شدن روز به روز اوضاع هستند و امیدوارند که دولت ایران با آمریکا مذاکره کند.

از زمان بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اقتصاد این کشور دچار بحران است. جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران با افزایش نرخ تورم دست و پنجه نرم می‌کنند و تهیه مایحتاج روزانه  از روغن و نان گرفته تا گوشت هر روز سخت‌تر می‌شود.

حال اعزام ناوگروه لینکلن ارتش آمریکا به خلیج‌فارس و تهدید نظامی ایران هم به این وضعیت افزوده شده است. خبرنگار آسوشیتد‌پرس که با افراد مختلفی در تهران صحبت کرده، در گزارش خود نوشته است اغلب کسانی که در خیابان‌های تهران با او صحبت کرده‌اند -از پیر گرفته تا جوان و مرد و زن چادری یا روسری بر سر- معتقد بوده‌اند که جنگی میان ایران و آمریکا درنخواهد گرفت، اما اگر جنگ شود آنها از کشور خود دفاع خواهند کرد.

بیشتر آنها به آسوشیتدپرس گفته‌اند که فکر می‌کنند ایران باید وارد مذاکره با آمریکا شود، هرچند که بسیاری از آنها رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ را غیرقابل اطمینان خواندند.

دانشجوی ۲۰ ساله‌‌ای به نام افرا گفته است که ترامپ قابل پیش‌بینی نیست و هیچ‌کس هم نمی‌داند که واکنش مناسب مقابل رفتار او چیست اما “از آنجا که آمریکا اقتصاد جهانی را کنترل می‌کند، ما گزینه‌ها زیادی نداریم.”

زهره، زن خانه‌دار ۵۱ ساله و محجبه‌ای که از مراسم نماز جمعه برمی‌گشته گفته است: «آمریکا اگر می‌توانست کاری بکند، تا به حال کرده بود. آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»

معصومه زن ۳۵ ساله‌ای که خود را کارمند معرفی کرده، گفته است: «وقتی کسی تلاش می‌کند شما را بترساند، یعنی اینکه فکر می‌کند هنوز آماده جنگ نیست. کسی که واقعأ جنگ می‌خواهد، بی‌مقدمه شروع می‌کند. مثل وقتی‌ که عراق به ما حمله کرد.»

او معتقد است آمریکا با اعزام یک ناوهواپیمابر به خلیج‌فارس می‌خواهد ایران را بترساند.

محمدعلی مقدم ساکن جوادیه، منطقه‌ای در جنوب تهران که جانباز جنگ ایران و عراق است، به آسوشیتدپرس گفته است که اگر جنگ شود‌، دوباره آماده اعزام به جنگ است. او گفته است: «من سه پسر و نوه‌هایم را به دفاع از ایران تشویق می‌‌کنم.»

خبرنگار این خبرگزاری نوشته است آرزو زن ۳۷ ساله‌ای که دو فرزند دارد، بیشتر نگران است. او گفته است: «من فکر می‌کنم دولت باید برای جلوگیری از جنگ کاری بکند.» او گفته است: «اگر جنگ خوب بود، وضعیت افغانستان و عراق اینطور نبود.»

راننده تاکسی ۳۴ ساله‌ای به نام جعفر هم با او هم‌نظر بوده است. جعفر گفته است: «اگر جنگ شود هر دو طرف بازنده هستند. مردم عاقل در ایران و در آمریکا خواهان صلح هستند نه جنگ.»

بسیاری از کسانی که با آسوشیتدپرس صحبت کردند به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کردند و بیشتر از احتمال جنگ میان ایران و آمریکا نگران گرانی بودند.

زن‌خانه‌دار به نام صادقی گفته است: «وضعیت اقتصادی خیلی بد است، خیلی. خیلی‌ها بیکار هستند و خیلی‌ها هم در این شرایط کار خود را از دست دادند.» او گفته است که بسیاری از جوانان شغل مناسبی پیدا نمی‌کنند و نمی‌توانند ازدواج کنند یا مستقل شوند.

زهره مالکی حسابدار بازنشسته‌ هم گفته است که ایران باید با آمریکا مذاکره کند. او گفته است: «ما باید با شجاعت و قدرت با آمریکا مذاکره کنیم. همانطور که دیگران مذاکره کردند.» این زن ۶۲ ساله گفته است که فکر می‌کندایران هیچ‌ گزینه دیگری ندارد. اما رضا مرد ۵۱ ساله‌ای که خود را کارمند دولت معرفی کرده گفته است آمریکا باید به برجام برگردد و پای امضاء خود در این توافق بایستد و گرنه ایران هم باید از برجام خارج شود.

او گفته است: «وقتی کسی به وعده‌ها و تعهدات خود عمل نمی‌کند شما یک‌بار دوبار تحمل می‌کنید اما تا قیامت که نمی‌توانید این وضعیت را تحمل کنید و واکنش نشان می‌دهید. من فکر می‌کنم که ما باید از برجام خارج شویم.»

بسیاری از جوانانی که سال ۲۰۱۵ میلادی در خیابا‌ن‌های تهران توافق برجام را جشن گرفتند حال می‌گویند این توافق را باید تشییع کرد. بسیاری در فکر ترک کشور هستند. یکی از آنها، جوان ۲۰ ساله‌ای است به آسوشیتدپرس گفته  از آینده نامعلوم خود نگران است و نمی‌تواند برای آینده برنامه‌ریزی کند. او گفته: «تنها کاری که می‌توان کرد این است که یک جوری از ایران خارج شد و جای دیگری زندگی  را ساخت.»

دویچه وله فارسی