به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۹، ۱۳۹۸

«بوریس جانسون» به خاطر وعده دروغ درباره برگزیت دادگاهی می‌شود

به گزارش «پارسینه» به نقل از بی‌بی‌سی، روز چهارشنبه، ۸ خرداد (۲۹ مه)، قاضی دادگاهی در لندن حکم کرد که بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق بریتانیا و از سیاستمداران سرشناس طرفدار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) باید برای پاسخگویی در ارتباط با شکایت خصوصی در مورد اظهارات کذب در جریان تبلیغات برای همه‌پرسی برگزیت در دادگاه حاضر شود.

به گفته شاکی خصوصی، بوریس جانسون گفته بود که خروج از اتحادیه اروپا هفته ای ۳۵۰ میلیون پوند به نفع بریتانیا تمام خواهد شد و این مبلغ می‌تواند برای بهبود خدمات پزشکی به کار رود. به گفته شاکی، آقای جانسون در این مورد عمدا دروغ گفته است.

در هفته‌های منتهی به همه پرسی برگزیت سال ۲۰۱۶، این عدد با ارقام درشت روی بدنه اتوبوسی نقش بسته بود که آقای جانسون و چند تن دیگر از شخصیت های مخالفت ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا از آن برای سفر به نقاط مختلف و تبلیغ نظر خود استفاده می‌کردند. مخالفان برگزیت گفته‌اند که آقای جانسون در موقعیتی قرار داشت که بداند این وعده دروغ است و نمی‌تواند تحقق یابد.

در همه‌پرسی برگزیت، حدود ۵۲ درصد از رای دهندگان به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و حدد ۴۸ درصد به ادامه عضویت رای دادند.

مارگوت کولمن، قاضی دادگاه بدوی ناحیه وستمینستر در لندن پس از بررسی شکایت علیه آقای جانسون، نظر داد که براساس اطلاعات ارائه شده توسط شاکیان قادر به تعیین صحت یا سقم اتهام نیست و لازم است روند قضایی رسیدگی به این پرونده به جریان افتد.
خانم کولمن افزود که آقای جانسون باید برای پاسخگویی به سوالاتی در این زمینه در برابر دادگاه حضور یابد. پس از این مرحله، پرونده تکمیل و جهت رسیدگی به دادگاه بالاتر ارسال خواهد شد.

سخنگوی آقای جانسون هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده اما پیشتر، وکلای او گفته بودند که این شکایت صرفا «ابزاری سیاسی» است که مخالفان برگزیت آن را برای بی‌اعتبار کردن موکلشان به کار گرفته‌اند.

هفته گذشته، ترزا می، نخست وزیر که سه سال پیش و در پی اعلام نتیجه همه‌پرسی و استعفای دیوید کامرون، به نخست وزیری رسیده بود اعلام کرد که از این سمت کناره‌گیری می‌کند. دلیل کناره‌گیری خانم می ناکامی در به تصویب رساندن توافقنامه با اتحادیه اروپا شامل شرایط خروج بریتانیا و روابط آتی دو طرف در پارلمان بریتانیا بود.

خانم می روز ۷ ژوئن رسما از سمت رهبری حزب حاکم محافظه‌کار کنار خواهد رفت و پس از آن روند انتخاب رهبر تازه رسما به جریان خواهد افتاد.

با اعلام تصمیم ترزا می به کناره‌گیری، تا کنون ده تن از نمایندگان ارشد حزب حاکم محافظه‌کار در مجلس عوام اعلام کردند که در رقابت بر سر رهبری حزب و تصدی سمت نخست وزیری شرکت خواهند کرد.

طبق نظرسنجی‌های انجام شده، آقای جانسون در حال حاضر از سایر داوطلبان این سمت جلوتر است.