به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۱۰، ۱۳۹۸

جولین آسانژ به دلیل وضعیت وخیم جسمی به بیمارستان منتقل شد

وکیل جولین آسانژ، بنیانگذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، گفته است وضعیت جسمی موکل او وخیم است و به همین دلیل قادر به حضور در جلسه دادگاه از طریق ویدئو کنفرانس درباره استرداد او به آمریکا نبود. 
به گزارش رویترز، گرت پیرس وکیل آسانژ، گفته است که موکلش «بسیار از وضعیت مناسب جسمی به دور» است.

هم‌زمان وب‌سایت ویکی‌لیکس هم در بیانیه‌ای نوشت که وضعیت جسمی آسانژ در هفت هفته گذشته در زندان بلمارش بریتانیا بدتر شده، به شدت وزن کم کرده و مقام‌های زندان او را به بیمارستان منتقل کرده‌اند.

قرار است که جلسه بعدی دادگاه آسانژ برای بررسی استرداد او به ایالات متحده روز دوازدهم ژوئن (۲۲ خرداد) برگزار شود.

وزارت دادگستری ایالات متحده پیشتر در ۱۸ مورد علیه آسانژ ۴۷ ساله اعلام جرم کرده بود. این بدان معنا است که در صورت محکومیت آسانژ در دادگاه، او برای سال‌ها به زندان خواهد رفت.

پیشتر سردبیر سایت ویکی‌لیکس گفته بود که دادگاه استرداد آسانژ به ایالات متحده برای او حکم «مرگ و زندگی» را دارد.

دولت آمریکا، آسانژ را به خاطر هک اطلاعات حساس دولتی تحت تعقیب قرار داده و خواهان انتقال او از بریتانیا به ایالات متحده است.

ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ بیش از ۷۰۰ هزار سند، ویدئو، مکاتبات دیپلماتیک، و گزارش‌های میدان نبرد در عراق و افغانستان را که از چلسی منینگ، سرباز پیشین نیروی زمینی آمریکا، دریافت کرده بود، منتشر کرد. منینگ، پیش از تغییر جنسیت، با اسم بردلی منینگ شناخته می‌شد. این گزارش ها شامل جزئیاتی از تلفات غیرنظامیان و مظنونین تروریستی بود که در بازداشتگاه گوانتانامو نگهداری می شدند.

منینگ بر مبنای «قانون جاسوسی» تحت پیگرد قرار گرفت و در سال ۲۰۱۰ زندانی شد. او در سال ۲۰۱۷ آزاد شد، اما دوباره در مارس ۲۰۱۹ به زندان بازگردانده شد تا در برابر یک هیئت منصفه عالی درباره ویکی‌لیکس شهادت بدهد.

ایالات متحده آسانژ را متهم کرده است که با تبانی با منینگ به اطلاعات محرمانه کامپیوترهای وزارت دفاع دسترسی پیدا کرده و از بریتانیا خواستار استرداد او شده است.

برخی مقام‌های بریتانیایی گفته‌اند که اگر آسانژ در ایالات متحده با خطر اعدام مواجه باشند، او را به آمریکا تحویل نخواهند داد.

پیشتر دادگاهی در بریتانیا آسانژ را به ۵۰ هفته زندان محکوم کرد. او متهم است که پس از آزادی به قید وثیقه، از حضور در دادگاه خودداری کرده و به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است.

موسس وب‌سایت ویکی‌لیکس حدود دو ماه و پس از آن‌که پناهندگی سیاسی او از سوی اکوادور لغو شد، با حضور پلیس بریتانیا در ساختمان سفارت بازداشت شد.