به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۰۸، ۱۳۹۸

ویدا موحد اولین دختر خیابان انقلاب 'آزاد شد'

ویدا موحد اولین زنی بود که تصویرش روی سکوی میدان انقلاب منتشر شد
پیام درفشان وکیل دادگستری از آزادی ویدا موحد، اولین زنی که در اعتراض به قانون حجاب اجباری در ایران کشف حجاب کرد، خبر داده است. آقای درفشان این خبر را در صفحه اینستاگرام خود تایید کرد.او در این پیام نوشت: 
"ویدا موحد آزاد شد. مورخ یکشنبه ۵ خرداد مقارن ساعت ۲۰ مسئولین زندان اقدام به آزادی خانم ویدا موحد کردند."

او با "سپاس از حسن توجه مسئولین و عنایت به وضعیت خانم ویدا موحد و فرزند خردسال ایشان" افزود که "بدون نیاز به هرگونه دستورات تکمیلی و بدون نیاز به اینکه آزادی ایشان بخواهد مشروط گردد نسبت به تقلیل مجازات موافقت به عمل آمده و همچنین با اعطای مرخصی الباقی مدت حبس نیز مورد بخشش قرار گرفته است."

آقای درفشان همچنین نوشت که وضعیت جسمی و روحی خانم موحد خوب است و توانسته به دختر خردسالش ملحق شود.

خانم موحد دو ماه پیش به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

آقای درفشان روز ۲۵ فروردین (۱۴ آوریل) گفته بود که شعبه ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد خانم موحد را به اتهام تشویق مردم به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

ویدا موحد دی ماه ۱۳۹۶ روی سکویی در تقاطع خیابان انقلاب و وصال در مرکز تهران روسری سفید خود از سر برداشت و با نصب آن روی شاخه‌ای که در دست داشت، اعتراض خود را به حجاب اجباری در ایران نشان داد.

خانم موحد همان زمان بازداشت ولی پس از مدتی آزاد شد.

به گفته آقای درفشان خانم موحد بار دیگر در روز هفتم آبان سال ۹۷، با تعدادی بادکنک رنگی بالای گنبد فیروزه ای میدان انقلاب رفت که منجر به بازداشت و زندانی شدن او شد.

به این حال آقای درفشان خبر داده بود که موکلش مشمول عفو آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به مناسب عید مبعث و آزادی مشروط قرار گرفته است.

بعد از خانم موحد، گروهی از زنان ایرانی در اعتراض به حجاب اجباری، در همان نقطه روسری‌هایشان را از سر برداشتند. این گروه از افراد به "دختران انقلاب" مشهور شدند.

بی بی سی  فارسی