به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۲، ۱۳۹۸

یک نظرسنجی تازه: ۵۳ درصد آمریکایی‌ها ایران را تهدیدی «جدی یا فوری» می‌دانند

نظرسنجی رویترز می‌گوید ۶۰ درصد آمریکایی‌ها مخالف حمله پیشدستانه ایالات متحده علیه ایران هستند.

یک نظرسنجی جدید که از سوی رویترز/ ایپسوس منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۵۳ درصد آمریکایی‌ها ایران را «تهدیدی جدی یا فوری» برای ایالات متحده می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این رقم در ژوئیه پارسال ۴۷ درصد بود که بیانگر افزایشی شش درصدی است.

نظرسنجی یاد شده در عین حال می‌گوید که ۴۹ درصد افراد مورد پرسش، نحوه برخورد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، با موضوع ایران را رد می‌کنند که ۳۱ درصد آنها شدیدا مخالف روش او هستند. در کل، ۳۹ درصد هم موافق سیاست‌های وی هستند.

دونالد ترامپ از ابتدای دوره ریاست‌جمهوری خود در ژانویه ۲۰۱۷ اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال کرده و تنش‌ها بین دو کشور در این مدت افزایش یافته است.

وی که در زمان مبارزات انتخاباتی منتقد توافق هسته‌ای ایران است در ۱۸ اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و دلیل آن را «نقض روح این توافق»، فعالیت‌های موشکی بالستیک و نقش منفی تهران در خاورمیانه دانست.

به رغم خروج واشینگتن از این توافق، ۶۱ درصد آمریکایی‌ها گفته‌اند که همچنان از برجام حمایت می‌کنند. نکته جالب این است که بیش از نیمی از جمهوریخواهان مورد پرسش نیز از برجام که توسط دولت دمکرات باراک اوباما بدست آمد، پشتیبانی کرده‌اند.

آمریکا در یکسال گذشته همچنین از پیمان مودت (دوستی) که در سال ۱۹۹۵ و دوران پهلوی میان ایران و آمریکا امضا شده بود خارج شد. تحریم بخش فولاد و صنایع معدنی ایران و همچنین قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست «گروه‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه آمریکا از دیگر اقدامات واشینگتن در این مدت بوده است.

در هفته‌های اخیر تنش بین دو کشور شدت گرفته و گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال جنگ مطرح شده است.

در همین رابطه، نظرسنجی رویترز می‌گوید ۶۰ درصد آمریکایی‌ها مخالف حمله پیشدستانه ایالات متحده علیه ایران هستند ولی ۱۲ درصد این رویکرد را تایید می‌کنند.

با این حال، ۷۹ درصد گفته‌اند که اگر ایران حمله کند ایالات متحده باید دست به حمله متقابل بزند. ۴۰ درصد موافق حمله محدود هوایی هستند در حالی که ۳۹ درصد از حمله تمام عیار آمریکا پشتیبانی کرده‌اند.

در عین حال، ۵۱ درصد افراد مورد پرسش گفته‌اند که به اعتقاد آنها ایالات متحده ظرف چند سال آینده با ایران وارد جنگ خواهد شد. این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال، هشت درصد بیشتر است.

رویترز می‌گوید که دمکرات‌ها و جمهوریخواهان مورد پرسش به طور مشترک، ایران را تهدید می‌دانند و احتمال می‌دهند که بین تهران و واشینگتن جنگ رخ دهد.

ایالات متحده اخیرا ناو هواپیمابر آبراهام لینکن و بمب‌افکن‌های بی-۵۲ خود را به منطقه اعزام کرده است تا آن طور که اعلام شده «با تهدیدهای احتمالی از جانب ایران» مقابله کنند، امری که به گمانه‌زنی‌ها درباره وقوع جنگ میان دو کشور شدت بخشیده است.

اگرچه رهبران دو کشور تاکید کرده‌اند که دنبال جنگ نیستند، با این حال واشینگتن می‌گوید که پیام روشنی به ایران داده است.

نظرسنجی رویترز/ایپسوس بین روزهای ۱۷ تا ۲۵ مه در سرتاسر آمریکا انجام شده و جامعه آماری آن هزار و هفت نفر بوده است که ۳۳۷ نفر دمکرات و ۳۱۳ نفر جمهوریخواه بوده‌اند. چهار درصد نیز خطا برای این نظرسنجی در نظر گرفته شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ک.ر-ا.م