به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۲، ۱۳۹۸

یک آخر هفته؛ نجات دست‌کم ۵۰ پناه‎جوی اکثرا ایرانی در کانال مانش

 سخن‌گوی وزارت کشور انگلیس گفته است: 
هرکس که با قایق کوچک بخواهد از کانال مانش بگذرد، زندگی خود و فرزندانش را در ریسک و خطری بزرگ قرار داده است

دیروز، نوزدهم ماه می (۲۹ اردیبهشت‌)، رسانه‌ها خبر دادند بیش از ۵۰ پناه‎جو که اکثر آن‌ها خودشان را ایرانی معرفی کرده‌اند، در کانال «مانش»، مسیر دریایی پناه‎جویان از فرانسه به انگلیس، توسط نیروهای مرزی نجات داده شدند.
آن‌ها می‌خواستند با قایق‌ از کانال مانش بگذرند و سرنوشت خود را در انگلیس پی بگیرند.

جزییات این نجات یا بازداشت آن‌ها توسط وزارت کشور بریتانیا اعلام شده است. به گفته سخن‌گوی این وزارت‌خانه، ساعت چهار صبح یک‎شنبه نیروهای مرزی دریایی قایق کوچکی را که به سمت انگلیس رهسپار بود، متوقف کردند که در آن شش مرد، دو زن و پنج کودک بودند.
ساعت ۹ صبح همان روز گارد ساحلی خبر داد که قایق دیگری با ۱۹ سرنشین متوقف شده‌ است و همگی گفته‌اند که ایرانی و عراقی هستند. یک روز قبل از آن، یعنی شنبه، نیروهای گارد ساحلی خبر داده بودند قایق دیگری حامل ۱۱ مرد را که همگی ایرانی بودند، متوقف کرده‌اند.

از اکتبر ۲۰۱۸ تاکنون، قایق‌های بسیاری از شهر مرزی «کاله» در شمال فرانسه به انگلیس رفته‌اند. به گفته مقام‌های انگلیس، از آن زمان بیش از ۵۰۰ پناه‎جو از طریق کانال مانش خود را به این کشور رسانده‌ و همگی ملیت خود را ایرانی معرفی کرده‌اند. این در حالی‌ است که ماه دسامبر سال گذشته فرانسه و انگلیس با هدف مبارزه با قاچاق انسان و کاهش تلفات جانی در این مسیر، طرح مشترکی را امضا کردند که طبق آن، شمار گشت‌های دریایی افزایش پیدا کند تا باندهای قاچاق انسان منهدم شوند. با این وجود، شمار پناه‎جویانی که با در خطر انداختن جان خود به انگلیس می‌رسند، رو به افزایش است.

سخن‌گوی وزارت کشور انگلیس بعد از متوقف شدن قایق‌ها در آخر هفته‌ای که گذشت، بار دیگر گفته است: «هرکس که با قایق کوچک بخواهد از کانال مانش بگذرد، زندگی خود و فرزندانش را در ریسک و خطری بزرگ قرار داده است.»

او هم‎چنین خبر داده است که از ماه ژانویه سال جاری بیش از ۲۵ پناه‎جو که غیرقانونی با همین روش به انگلیس رسیده بودند، به کشورهای دیگر اروپایی دیپورت شده‌اند.

در میان روایت‌های پناه‎جویانی که طی هشت ماه گذشته خود را به انگلیس رسانده‌اند، تجربه‌ای مشابه وجود دارد؛ بیش‏تر آن‌ها گفته‌اند که در میان دریا مرگ را به چشم خود دیده‌اند. برخی از آن‌ها با قایق‌های پارویی تن به دریا سپرده‌اند. بعضی توسط نیروهای مرزی فرانسه متوقف و به این کشور بازگردانده شده و گروهی دیگر که خود را به انگلیس رسانده‌اند، با خطر دیپورت مواجه‌اند. البته عده‌ای از این پناه‎جویان بعد از رسیدن به انگلیس، هنوز برای پناهندگی اقدام نکرده‌اند و غیرقانونی و بدون داشتن مدرک هویتی در این کشور زندگی می‌کنند.

«سهیل» یکی از همین مسافران است که توانسته خود را به انگلیس برساند. او چهار سال در شمال فرانسه، شهر «دانکرک»، نزدیکی کاله در جنگل و میان درختان زندگی می‌کرد. هر هفته چندین بار تلاش ‌کرده بود تا به هر روشی که شده، خود را به انگلیس برساند. درخواست پناهندگی او در فرانسه رد شده بود و حالا می‌خواست شانس خود را در انگلیس امتحان کند. او طی این سال‌ها با قاچاق‎چیان انسان هم همکاری می‌کرد تا بالاخره با پرداخت هفت هزار یورو، با کامیون خود را به انگلیس رساند. به گفته خودش، راننده کامیون از حضور او باخبر بود؛ روشی که به آن «راننده باخبر» می‌گویند.

سهیل ‌کم‌تر از یک سال است که به انگلیس رسیده اما حاضر نیست برای پناهندگی اقدام کند. چون هم توانسته است که بدون داشتن مدارک هویتی، مشغول به کار شود و هم آپارتمان کوچکی برای خود تهیه کند. می‌گوید: «صبر کرده‌ام به این امید که شاید اثر انگشتم در فرانسه محو شود و پلیس من را دیپورت نکند.»

به گفته خودش، حالا که به انگلیس رسیده، دست از قاچاق انسان کشیده است و می‌خواهد زندگی سالمی را پیش بگیرد.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که پناه‎جویان می‌خواهند خود را به انگلیس برسانند، وجود کارهای سیاه است. یعنی غیرقانونی و بدون داشتن مدرک هویتی می‌توانند به کار مشغول شوند.
زبان انگلیسی یکی دیگر از دلایل است؛ زبانی که ایرانی‌ها حداقلی از آن را می‌دانند.
ارزش بالای پوند دلیل دیگری است که در کنار شایعات، باعث گرایش شدید پناه‎جویان به انگلیس است؛ شایعاتی مثل این‌که پناه‎جویان به محض رسیدن به انگلیس، مبالغ چند هزار پوندی دریافت خواهند کرد. برای همین دلایل، آن‌ها جان‌شان را به خطر می‌اندازند تا به این کشور برسند.

البته طبق قوانین انگلیس، پناه‎جویان حق کار ندارند اما به سیستم بهداشتی دسترسی رایگان خواهند داشت. آن‌ها اختیاری برای انتخاب محل زندگی‌ خود هم ندارند و می‌توانند در سرپناهی که دولت این کشور برایشان تعیین می‌کند، ساکن شوند. آن‌ها ماهیانه برای مایحتاج خود ۱۷۰ یورو دریافت می‌کنند. زنانی که کودکان زیر سه سال دارند یا باردار هستند، ۱۳ یورو اضافه بر این مبلغ دریافت می‌کنند. اما شایعاتی که در دنیای پناه‎جویی ایرانی‌ها قوت دارد، مبالغی چند هزار یورویی است.

سال گذشته آماری منتشر شد که طبق آن، انگلیس در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۶هزار و ۳۵۰ فرم درخواست پناهندگی دریافت کرده است و یک چهارم آن‌ها پاسخ مثبت دریافت کرده‌اند؛ یعنی ۱۴هزار و ۵۱۲ پرونده با پاسخ منفی روبه‌رو شده و تنها پنج هزار و ۹۵۷ پرونده پاسخ مثبت گرفته‌اند. در میان این پناه‎جویان، ایرانی‌ها جزو بزرگ‌ترین گروه‌های متقاضی پناهندگی در این کشور هستند.

از سوی دیگر، در سال ۲۰۱۸، کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ۳۳۳هزار و ۴۰۰ نفر پناهندگی داده‌اند. این آمار نسبت به سال قبل ۴۰درصد کاهش نشان می‎دهد. ایرانی‌ها هشتمین ملیتی هستند که در سال گذشته بیش‎ترین پناهندگی را از کشورهای عضو این اتحادیه دریافت کرده‌اند. طبق آمار اتحادیه اروپا، سه درصد از کل این جمعیت ایرانی هستند؛ یعنی بیش از ۱۰هزار نفر.

با وجود این، کشورهای اتحادیه اروپا با هدف مقابله با قاچاق انسان، هر سال قوانین بین‌المللی و ملی خود را تشدید کرده‌اند و حاضر به پذیرفتن پناه‎جویان نیستند. اگرچه ممکن است بسیاری از این پناه‎جویان تنها برای «آینده‌ای بهتر» وطن‌شان را ترک کرده‌ باشند اما در میان آن‌ها بسیاری هم هستند که به دلیل به خطر افتادن امنیت جانی خود در کشورشان، قدم در این مسیر پرخطر گذاشته‌اند. اما با تشدید قوانین علیه پناه‎جویان و روی کار آمدن هرچه بیش‌تر احزاب راست افراطی، خشک و تر با هم می‌سوزند.

حالا چند روز بیش‎تر به انتخابات پارلمان اروپا نمانده است. احزاب مختلف با موضع‌گیری مقابل مهاجران، سعی کرده‌اند آرای بیش‎تری جذب کنند. این انتخابات در ۲۳ و ۲۶ ماه جاری برگزار خواهد شد. پیش‌بینی‌ها می‌گویند که نیروهای راست‌افراطی قدرت بیش‎تری خواهند گرفت و این به معنای سخت‌تر شدن شرایط پناه‎جویان در اروپا و کشورهایی خواهد بود که در مسیر قاچاق انسان هستند. یکی از مهم‌ترین تاکید‌های کشورهای اروپایی در این امر، جدی‌تر گرفتن قوانین دیپورت پناه‎جویان به کشورهای امن است.

طبق «قانون دوبلین»، پناه‎جویان باید درخواست پناهندگی خود را به اولین کشور امنی ارایه دهند که قدم در خاک آن گذاشته‌اند. برای همین پناه‎جویانی که از فرانسه به انگلیس می‌روند، در صورت مشخص شدن مسیر آن‌ها و عبورشان از فرانسه، به این کشور دیپورت خواهند شد.
البته درخواست پناهندگی بسیاری از پناه‎جویان با وجود داشتن اثر انگشت در کشورهای امن، در دیگر کشورها پذیرفته می‌شود؛ سرنوشتی که به باور آن‌ها بیش از همه‌چیز به «شانس» بستگی دارد و نه قانون.

ایران وایر