به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۰۷، ۱۳۹۸

اهواز - مردم خشمگين غيزانيه جاده اصلى را قطع كردند ۵خرداد۹۸

مردم غیزانیه اھواز در اعتراض به محرومیت از آب آشامیدنی و امکانات کافی برای گذران یک زندگی ساده تجمع کردند و جاده اصلی را بستند. کانال اصلی آبرسانی شکسته و به دلیل تأمین آب مقابله با ریزگردها، آبرسانی به برخی روستاها و شهرهای 
استان خوزستان مختل شده است. آبرسانی با تانکر و بطری هم به طور کافی انجام نمی‌شود.

در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از اعتراضات مردم غیزانیه اھواز منتشر شده است. مردم با آتش کشیدن لاستیک‌ها جاده اصلی را مسدود کرده‌اند. در یکی از این فیلم‌ها،  مردی در جمعیت، خطاب به مسئولان فریاد می‌زد:
«دو ماهه تشنگی مردم را نمی‌فهمید؟»

بخش غیزانیه یکی از بخش‌های شهرستان اهواز در استان خوزستان ایران است. در منطقه غیزانیه شرکت‌های نفت و گاز و شرکت ملی حفاری ایران واقع است. حدود ۳۰۰ چاه نفت در این منطقه وجود دارد اما مردم از آب آشامیدنی و گاز خانگی بی‌بهره‌اند. ۸۰ روستا در این بخش واقع شده و بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت در این روستاها سکونت دارند. روستائیان از طریق کشاورزی و دامپروری گذران می‌کنند.

روز گذشته، پیش از آغاز اعتراضات ساکنان غیزانیه اھواز، کیامرث حاجی‌زاده در جلسه کارگروه استانی مقابله با ریزگردها که در استانداری خوزستان برگذار شد، از شکستگی کانال اصلی آبرسان خبر داد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت:
«با توجه به شکسته شدن کانال اصلی آبرسانی به کانون‌ها، محل فعلی تامین آب طرح‌های مقابله با ریزگرد، کانال آبرسانی «کوت امیر» است که منبع آب شرب شهرهای جنوب شرق است. بنابراین در صورت ادامه این شرایط، شهرهای پایین‌دست با مشکل تامین آب شرب روبه‌رو می‌شوند، همان‌گونه که در تابستان گذشته مجبور شدیم در قبال تامین آب کانون‌های ریزگرد، آب این شهرستان را از طریق تانکر و بطری تامین کنیم.»

حاجی‌زاده شهرداری اهواز را متهم کرد که به تعهداتش در زمینه تأمین آب آشامیدنی برای مردم پایین‌دست عمل نکرده است. به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، هواشناسی خوزستان اعتبار خرید دستگاه‌های مورد نیاز برای پیش‌بینی را دریافت کرده بود اما به دلیل چند برابر شدن قیمت این دستگاه‌ها امکان خریداری آنها را ندارد.

رادیو زمانه