به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۰۴، ۱۳۹۸

استعفای ترزا می:

 شکستی تلخ برای سیاستمداری سمج
سرانجام ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا در روند پرمصیبت "برکسیت" گرفتار ماند و به ناچار از ریاست دولت صرف نظر کرد. تعیین جانشین او حداقل چند هفته طول خواهد کشید. فعلاً نام بوریس جانسون به عنوان جانشین احتمالی شنیده می‌شود.

روز جمعه ٢۴ مه/٣ خرداد، ترزا می که نتوانست تا پایان سخنان شش دقیقه‌ای‌اش آرامش خود را نگاه دارد و با بغضی شکسته تریبون را ترک کرد، گفت "من دومین نخست‌وزیر زن کشور بودم اما مطمئناً آخرین نخواهم بود".

ترزا می با اعلام استعفای خود از رهبری حزب محافظه‌کار، طبعاً از نخست‌وزیری هم کنار می‌رود. او از این که نتوانست کشورش را از اتحادیۀ اروپا بیرون ببرد و "برکسیت" را به اجرا بگذارد، عمیقاً ابراز تأسف کرد.

خانم می از روز ٧ ژوئن/١٧ خرداد از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری خواهد کرد. سپس روند انتخاب جانشین وی آغاز خواهد شد که حداقل چند هفته‌ای طول خواهد کشید. نخست‌وزیر بعدی باید ابتدا به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار انتخاب گردد و سپس از سوی ملکه الیزابت رسماً به صدارت منصوب شود. بدین ترتیب، چشم‌انداز سیاسی در بریتانیا همچنان مبهم، بلاتکلیف و برای انگلیسی‌ها بسیار ملال‌آور است. فعلاً از بوریس جانسون به عنوان جانشین احتمالی ترزا می نام برده می‌شود، اما هنوز معلوم نیست که أحزاب سیاسی بریتانیا برای بعد از استعفای پیش‌بینی‌شدۀ خانم می چه برنامه‌هایی دارند.

سه سال صدارت دشوار

دورۀ دشوار و پرعذاب نخست‌وزیری ترزا می که کمتر از سه سال طول کشید، یکی از کوتاه‌ترین دوران صدارت در بریتانیا، از جنگ جهانی دوم به بعد است. این زن ۶٢ ساله که فرزند یک کشیش پروتستان است و قبلاً وزیر کشور بود، طی این دوره پیگیری و سماجتی از خود نشان داد که حتی تحسین مخالفانش را برانگیخت.

با اینحال، ترزا می نتوانست پیشنهادهای خود را برای نحوۀ خروج از اتحادیۀ اروپا به پارلمان بقبولاند. او سه بار تلاش کرد تا نمایندگان را با خود همراه کند اما به نتیجه‌ای نرسید. از طرف دیگر اتحادیۀ اروپا هم مطلقاً خروج بریتانیا را آسان نکرد و حاضر نشد یک قدم از مواضع خود عقب‌نشینی کند.

نزدیک به ۵٢درصد از بریتانیایی‌ها در همه‌پرسی ژوئیۀ ٢٠١۶، به خروج از اتحادیۀ اروپا رأی دادند. این خروج که به "برکسیت" (Brexit : British Exit) معروف شد، مأموریت اصلی دولت ترزا می بود که درست بعد از همه‌پرسی، جانشین دیوید کامرون شد و به نخست‌وزیری رسید. او خیلی زود مذاکرات طولانی و دشواری را با اتحادیۀ اروپا شروع کرد تا "شرایط طلاق" را تعیین کند. اما در پارلمان، گذشته از نمایندگان حزب کارگر، حتی محافظه‌کاران هم حمایت یک‌پارچه‌ای از ترزا می نشان ندادند.

حال، بعد از شکست‌های پیاپی، قرار شده است که خروج بریتانیا تا پایان ماه اکتبر به عقب بیفتد.

استعفای ترزا می یک روز بعد از شرکت بریتانیایی‌ها در انتخابات پارلمان اروپا اعلام می‌شود. برگذاری این انتخابات نیز در دلزده کردن افکار عمومی از اوضاع سیاسی بی‌تأثیر نبوده است:  در حالی که بریتانیا برای خروج از اتحادیۀ اروپا دست و پا می‌زند، شرکت اجباری در انتخابات پارلمان اروپا از نظر بسیاری از انگلیسی‌ها بی‌معنا و حتی مسخره است.

رادیو بین المللی فرانسه