به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۰۶، ۱۳۹۸

فروش میلیاردها دلار جنگ‌‌افزار به عربستان به‌رغم مخالفت کنگره

دولت آمریکا تصمیم گرفته است بیش از هشت میلیارد دلار جنگ‌افزار در اختیار کشورهای عربستان، امارات و اردن قرار دهد. نمایندگان وابسته به حزب دموکرات در کنگره آمریکا نگران افزایش تنش در خاورمیانه هستند.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه سوم خرداد (۲۴ مه) رسما خبر از فروش هشت میلیارد و یکصد میلیون دلار جنگ‌افزار به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و همچنین اردن داد.

خبر فروش این میزان جنگ‌افزار در شرایطی منتشر می‌شود که کنگره آمریکا به علت نقش عربستان در جنگ یمن و همچنین در ارتباط با پرونده قتل جمال خاشقچی، خواستار توقف صدور تسلیحاتی به این کشور شده بود.

خبرگزاری آلمان (dpa) در گزارشی که روز شنبه چهارم خرداد (۲۵ مه) از واشنگتن منتشر کرده، خبر از تصمیم دولت آمریکا در زمینه صدور تسلیحاتی به کشورهای یاد شده داده است.

این خبرگزاری، فروش تسلیحاتی به کشورهای خاورمیانه و همچنین افزایش حضور نظامی آمریکا در این منطقه را موجب افزایش تنش بین دو کشور ایران و آمریکا ارزیابی کرده است.

افزایش توان دفاعی

مایک پمپئو اعلام کرده است که هدف از فروش این میزان سلاح به کشورهای یاد شده بالا بردن توان و ظرفیت دفاعی آن‌ها در مقابله با تهدیدهای ایران است.

ارتش آمریکا مسئولیت حمله اخیر به نفتکش‌ها در بندر فجیره را برعهده ایران و سپاه پاسداران می‌داند.

این در حالی است که نمایندگان وابسته به حزب دموکرات در کنگره آمریکا نگران افزایش تنش در خاورمیانه هستند. افزون بر آن، کنگره آمریکا تصمیم‌گیری درباره وقوع جنگ و عملیات نظامی را در گستره‌ی حقوق خود می‌داند.

فروش تسلیحات به عربستان به‌رغم مخالفت کنگره و همچنین افزایش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه عملا حکایت از آن دارد که دولت آمریکا مستقل از نظر مجلس نمایندگان اقدام می‌کند.

دویچه وله