به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۰۴، ۱۳۹۸

نظرات متفاوت دونالد ترامپ با وزارت دفاع و ارتش آمریکا برای اعزام نیروهای بیشتر به خاورمیانه

رئیس جمهوری و وزارت دفاع آمریکا، طی ٢٤ ساعت گذشته نظرات متفاوتی در مورد تقویت حضور نظامی این کشور برای مقابله با آنچه واشنگتن تهدیدات ایران در منطقه توصیف می‌کند، ابراز داشته‌اند. در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته برای مقابله با تهدیدات ایران نیازی به اعزام نیروهای بیشتر به خاورمیانه نیست، "پاتریک شاناهان" سرپرست وزارت دفاع آمریکا ضمن تکذیب خبر رسانه‌های این کشور درباره اعزام ۵ تا ١٠ هزار نیروی تازه نفس به خاورمیانه، به درخواست ژنرال "کنت  مک‌کنزی" سرفرمانده نیروهای آمریکا در خاورمیانه برای تقویت نیروهای آمریکایی در این منطقه برای مقابله با تنش‌های فزاینده با ایران اشاره کرده است.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه ٢ خرداد/ ٢٣ مه در گفتگو با خبرنگاران در مورد گزارش‌های حاکی از خواست وزارت دفاع برای اعزام نیروی اضافی به منطقه خاورمیانه گفت: «فکر نمی‌کنم که به اعزام نیروی بیشتری احتیاج باشد، اگر نیاز باشد حتماً نیروی نظامی می‌فرستیم؛ در صورت لزوم هر تعداد نیروی نظامی که نیاز باشد می‌فرستیم.»

سخنان دونالد ترامپ پس از انتشار گزارش‌ها درباره قصد پنتاگون برای اعزام ۵ تا ١٠ هزار سرباز جدید به خاورمیانه برای مقابله با تهدیدهای نظامی ایران صورت می‌گیرد.
خبرگزاری "آسوشیتدپرس"، پنجشنبه‌  ٢٣ مه با انتشار گزارشی از واشنگتن، خبر از برنامه اعزام ١٠ هزار سرباز جدید از سوی دولت آمریکا به منطقه داد. خبرگزاری "رویترز" نیز در گزارشی تعداد سربازانی که قرار است به منظور تقویت توان نظامی و دفاعی آمریکا به خاورمیانه اعزام شوند را ۵ هزار نفر اعلام کرد.

"پاتریک شاناهان" سرپرست وزارت دفاع آمریکا، دیروز پنجشنبه ٢٣ مه پیش از دیدار با وزیر امور خارجه ویتنام در پنتاگون، در جمع خبرنگاران درباره شمار سربازان اعزامی آمریکا جانب احتیاط را پیش گرفت. آقای شاناهان گفت: «اعزام ١٠ هزار و یا ۵ هزار سرباز واقعیت ندارد؛ آنچه می‌توانم به شما بگویم آنست که در زمینه تقویت نیروهای آمریکا در خاورمیانه، در ارتباط دائم با ژنرال "کنت  مک‌کنزی" فرمانده جدید "سِنتکام" هستم».
او همچنین تصریح کرد که در نظر دارد رئیس جمهوری آمریکا را پیش از عزیمت به توکیو، در جریان درخواست‌های ژنرال مک‌کنزی برای تقویت نیروهای آمریکایی در منطقه بگذارد.

خبرگزاری فرانسه، گزارش می‌دهد که ژنرال کنت  مک‌کنزی، سرفرماندهی نیروهای آمریکا در خاورمیانه موسوم به "سنتکام"، از رویکرد پنتاگون در کاهش نیروهای آمریکایی در خاورمیانه اظهار تأسف کرده است. استراتژی جدید دفاعی آمریکا که توسط وزارت دفاع این کشور تدوین شده، تمرکز نیروهای آمریکا را برای مقابله با تهدیدهای روسیه و چین درنظر گرفته است.

با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و ایران و برای تأمین امنیت منافع آمریکا و متحدانش در منطقه، "سِنتکام" نیازمند نیروهای بیشتری است.
درخواست ژنرال مک‌کنزی درباره تقویت نیروها، با محدودیت‌های پنتاگون و در همان حال رویکرد سیاسی دونالد ترامپ برای کاهش نیروهای آمریکایی در خاورمیانه روبرو شده است.
در این‌باره سرپرست وزارت دفاع آمریکا در اوایل ماه مه، در یک نشست خبری گفت که «ما نیروهای کافی برای حضور در تمام مناطقی که مایلم حضور نظامی خود را تقویت کنیم، نداریم.»

بر اساس پنتاگون، ایالات متحده آمریکا هم اکنون بین ۶٠ تا ٨٠ هزار نیروی نظامی در چهارچوب "سنتکام" در منطقه خاورمیانه دارد. از جمله نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه می‌توان به حضور ١٤ هزار سرباز در افغانستان، ۵ هزار و ٢٠٠ سرباز در عراق و ٢ هزار سرباز آمریکایی در سوریه اشاره کرد.

یک مسؤل نظامی وزارت دفاع آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفته است که «نتایج سیاست‌های تهاجمی دونالد ترامپ نسبت به ایران، بر پنتاگون تحمیل شده؛ خصوصاً تصمیم ٨ آوریل رئیس جمهوری آمریکا در گذاشتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا که مقابله ایران را به همراه داشته است. ایران با تروریستی شناختن آمریکا به عنوان پدرخوانده تروریسم در خاورمیانه و همچنین تروریست خواندن نیروهای نظامی آمریکا در منطقه، وضعیت دفاعی آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدیدی روبرو ساخته است».

رادیو بین المللی فرانسه