به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۰۷، ۱۳۹۸

کره شمالی خواستار برکناری جان بولتون شد

کره شمالی پاسخ تُندی به انتقادهای جان بولتون داد، در حالی که رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفرش به ژاپن از "احترام بزرگ" در مناسبات واشنگتن و پیونگ یانگ سخن گفت.  یک سخنگوی وزارت امور خارجۀ کره شمالی جان بولتون را "جنگ طلب" و "اشتباه انسانی" توصیف کرد و خواستار برکناری او شد.

گفتگوهای دونالد ترامپ و رهبر کره شمالی به کاهش تنش در شبه جزیرۀ کره طی یک سال گذشته منجر شده‌اند. با این حال، مذاکرات دو کشور دربارۀ خلع سلاح اتمی کره شمالی پس از دومین دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در فوریه گذشته در ویتنام با بن بست روبرو شده اند.

در این فاصله کره شمالی با پرتاب دو موشک میانبرد کوشیده تا ایالات متحد آمریکا را تحت فشار قرار بدهد.

شنبه گذشته جان بولتون، مشاور امور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، دو آزمایش موشکی پیونگ یانگ را ناقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل خواند.

در پاسخ به این سخن، وزارت امور خارجۀ کره شمالی اظهار داشت که این کشور هرگز قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را در زمینۀ به کارگیری موشک های بالستیکی نپذیرفته، زیرا، آنها را ناقض حاکمیت ملی خود دانسته است.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ کره شمالی سپس سخنان جان بولتون را "ابلهانه" خوانده و افزوده است که از منظر پیونگ یانگ ممنوعیت پرتاب موشک های بالستیکی به منزلۀ انکار حق کره شمالی برای دفاع از خود است. سخنگوی وزارت امور خارجۀ کره شمالی سپس جان بولتون را "معیوب" خوانده که گویا قصد "نابود کردن صلح و امنیت" را دارد و برای این منظور می خواهد رئیس جمهوری آمریکا را به جنگ وادارد.

ساعاتی پیش از این سخنان، رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفرش به ژاپن وعده داد که به زودی اتفاقات مثبتی میان آمریکا و کره شمالی روی خواهد داد. او آخرین آزمایش های موشکی کره شمالی را کم اهمیت خواند و افزود که این آزمایش ها موجب نگرانی او نشده اند.

رادیو بین المللی فرانسه