به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۲، ۱۳۹۸

خودداری رضا خندان و فرهاد میثمی از حضور در جلسه دادگاه تجدیدنظر

خبرگزاری هرانا – محمد مقیمی، وکیل مدافع فرهاد میثمی و رضا خندان روز گذشته از خودداری موکلان خود از حضور در جلسه دادگاه تجدید نظر خبر داد. عدم حضور ایشان در اعتراض به تبصره ماده مربوط به لیست وکلای مورد تایید قوه قضاییه بوده است.  در دادگاه بدوی این دو فعال مدنی هر کدام به ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از خروج از کشور و عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی، فعالیت رسانه‌ای و مجازی محکوم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸، فرهاد میثمی و رضا خندان از حضور در جلسه دادگاه تجدید نظر خودداری کردند.

محمد مقیمی، وکیل مدافع این دو فعال مدنی در یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت: “امروز جلسه رسیدگی به اتهامات موکلانم آقایان رضا خندان و دکتر فرهاد میثمی در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر برگزار شد. ایشان در اعتراض به تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری که حق وکیل انتخابی شهروندان را در مرحله تحقیقات مقدماتی سلب کرده است، از شرکت در دادگاه و استیفای حق دفاع خود، استنکاف ورزیدند و از اینجانب نیز خواستند که از دفاع در جلسه رسیدگی ایشان خودداری کنم”.

در تاریخ ۲۸ آذرماه ۹۷ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه فرهاد میثمی و رضا خندان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده و طی حکم صادره هر یک از این افراد به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱ سال حبس تعزیری و همچنین ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی، فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها، مطبوعات و خروج از کشور محکوم شدند.

مقیمی پیشتر در تاریخ ۱ اسفندماه ۹۷ از ارجاع پرونده موکلانش به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران خبر داده و در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه همان سال نیز از از ثبت درخواست تجدیدنظر خواهی نسبت به حکم صادره توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داده بود.

فرهاد میثمی، عصر روز سه‌شنبه ۹ مرداد ۹۷ توسط نیروهای امنیتی و در منزل شخصی خود بازداشت شده بود.

هرانا روز سه‌شنبه ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۷ نیز در گزارشی از بازداشت رضا خندان در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی خبر داده بود. وی در همان روز پس از تفهیم اتهام در شعبه ۷ بازپرسی دادسرای اوین و صدور قرار وثیقه به زندان اوین منتقل شد.

در حال حاضر رضا خندان با قید وثیقه آزاد و فرهاد میثمی نیز در زندان اوین به سر می‌برد.