به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۰۸، ۱۳۹۸

نامه اعتراضی فرزند آیت‌الله منتظری به رهبر جمهوری اسلامی

"هجمه تبلیغاتی یکطرفه" 
سعید منتظری در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، خواستار رفع محدودیت‌ها نسبت به بستگان و نزدیکان آیت‌الله منتظری شد. او از کسانی نام برده که "در معرض ظلم و تعرض و تعدی منصوبان و اطرافیان" رهبر جمهوری اسلامی هستند.

سعید منتظری در نامه خود که تاریخ دوشنبه ششم خرداد (۲۷ ماه مه) را بر خود دارد، با اشاره به "تظلم‌خواهی" به عنوان یک "وظیفه شرعی و اخلاقی"، از "کسانی" سخن گفته که "مستقیم و یا غیرمستقیم در معرض ظلم و تعرض و تعدی منصوبان و اطرافیان با واسطه و بدون واسطه" علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هستند.

به گفته فرزند آیت‌الله منتظری: «رفتارهای ناشایست و تندی جاری و ساری است و عجیب اینکه این شیوه سالیان سال است که ادامه دارد و گویا به امری عادی تبدیل شده و پایان و حد یقفی هم بر آن متصور نیست.»

سعید منتظری در نامه سرگشاده خود با اشاره به "هجمه تبلیغاتی یکطرفه" علیه پدرش "پس از حدود ده سال"، خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: «ساختن مستندهای فرمایشی، مغشوش، مغرضانه و یک‌جانبه و نوشتن کتابها و مقالاتی توسط افراد و نشریات معلوم‌الحال علیه ایشان، آن هم در حالی که خاطرات ایشان با گذشت بیست سال هنوز اجازه چاپ و انتشار نداشته و ندارد ولی ردیه‌های آن مکررا توسط اشخاص و ارگانهای رسمی در حال چاپ و انتشار است. همچنین برنامه‌های مختلف تلویزیونی علیه ایشان و بیان مطالبی سخیف و غیرعقلایی و یا نقل قول از دیگران که آخرین مورد در این رابطه توسط شخصی صورت گرفت که اظهارات او حتی غیرمستقیم متعرض شخص جنابعالی نیز می‌شود.»

به نظر می‌رسد که "شخص" مورد نظر سعید منتظری روح‌الله حسینیان، از مقام‌های وزارت اطلاعات در دهه ۶۰ خورشیدی و رئیس کنونی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، باشد که اخیرا حملاتی را متوجه آیت‌الله منتظری کرده بود.

سعید منتظری در ادامه نامه سرگشاده اعتراضی خود خطاب به علی خامنه‌ای، بدون نام بردن از روح‌الله حسینیان نوشته است: «فرد مذکور متأسفانه هنوز عهده‌دار مسئولیتی مهم در یک مرکز تاریخ‌نگاری و اسنادی است و با جرأت و اطلاع کامل ادعا می‌کنم و همۀ توابع آن را به جان می‌خرم که اگر دوستان او در دادگاه ویژه روحانیت پرونده اخلاقی شنیع وی را فرمالیته و مختومه نکرده بودند به حکم شرع و قانون، ادامه حیات وی میسور نبود.»

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

سعید منتظری همچنین با اشاره به فشارها و محدودیت‌ها علیه خانواده خود، از جمله ممنوع‌الخروجی و "ستاره‌دار شدن" اعضای این خانواده و علاقه‌مندان آیت‌الله منتظری، نوشته است که منزل مسکونی و کتابخانه شخصی و دفتر پدرش "نزدیک به ۱۰ سال است بدون هیچ دلیلی و بدون ارائه هیچ حکمی پلمب" شده است.

فرزند کوچک آیت‌الله منتظری خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: «ای کاش فرصت می‌داشتید و فیلم تخریب آن توسط نیروهای شناخته‌شده موسوم به لباس شخصی‌ها و غارت اموال و اجناس آن توسط نیروهای رسمی اداره اطلاعات و دادگاه ویژه روحانیت را مشاهده می‌فرمودید.»

سعید منتظری همچنین درباره خود نیز نوشته است که "حدود یک سال سلول انفرادی ممتد و طاقت‌فرسا در سالهای ۷۹ و ۸۰" را متحمل شده و فیلم "خشونتها و برخوردهای تکان‌دهنده بعضی از بازجویان وزارت اطلاعات" را نیز در اختیار دارد. اما به گفته او: «تا این ساعت هیچ دادگاه و محکمه‌ای برای آن ایام طولانی بازداشت غیرقانونی تشکیل نشده و قاعدتا برحسب قانون، پرونده مختومه شده است؛ اما از عوارض آن ممنوع الخروجی اینجانب است...»

فرزند آیت‌الله منتظری در ادامه با اشاره به اینکه "بسیاری دیگر از افراد خانواده هم با آنکه تابحال هیچ پرونده اتهامی نداشته‌اند سالهاست ممنوع‌الخروج هستند"، می‌نویسد: «البته با توجه به شناختی که حضرتعالی دارید می‌دانید که خانواده ما هیچگاه قصد جلای وطن نداشته و ندارند اما این ظلم و مظالم دیگری چون تضییع حقوق مشروع و قانونی و ستاره‌دار شدن بعض بستگان و علاقه‌مندان در دانشگاهها و مراکز علمی، سوای از خلاف قانون بودن، هیچ توجیه منطقی و عقلایی ندارد.»

روح‌الله حسینیان روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه گذشته در برنامه اینترنتی "رو در رو" از قول روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، گفته بود که «منتظری هم خودش فاسد است و هم شاگردی که تربیت می‌کند فاسد تربیت می‌کند.»

به گفته حسینیان آیت‌الله خمینی این صحبت را پس از آن مطرح کرده بوده که "یک نفر از حاضران در جلسه او خواسته بود به آیت‌الله منتظری اجازه دهد که جلسات درسش را ادامه دهد".

کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ به یکی از محورهای عمده اختلاف حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه در قم، با آیت‌الله خمینی تبدیل شد. این اختلاف در نهایت باعث برکناری او از سمت قائم‌مقامی رهبر جمهوری اسلامی شد. آیت‌الله منتظری که شش سال در حصر خانگی به سر برده بود، در سال ۱۳۸۸ به حمایت از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برخاست و به "رهبر معنوی" این اعتراضات معروف شد. او در ۲۹ آذرماه همان سال نیز درگذشت.

دویچه وله فارسی