به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۱۰، ۱۳۹۸

یک زن حقوقدان عالی‌رتبه صدراعظم دولت موقت اتریش می‌شود

"برخوردار از درجه‌ای عالی از شایستگی"
بریگیته بیرلاین و الکساندر فان در بلن
تا برگذاری انتخابات جدید اتریش در ماه سپتامبر خانم بریگیته بیرلاین به عنوان صدراعظم سکان حکومت در این کشور را در دست خواهد گرفت. بیرلاین تا کنون عهده‌دار ریاست دادگاه قانون اساسی اتریش بوده است.

سباستیان کورتس، صدراعظم تاکنونی اتریش، در پی رسوایی معاونش اشتراخه به دلیل انتشار "ویدیوی ایبیزا" از پارلمان این کشور رأی عدم اعتماد گرفت و دولتش سرنگون شد. کورتس اعلام کرده تصمیم دارد در انتخابات ماه سپتامبر به عنوان نامزد اصلی حزب مردم اتریش (ÖVP) شرکت کند.

"برخوردار از درجه‌ای عالی از شایستگی"

الکساندر فان در بلن، رئیس جمهور اتریش، اعلام کرد که بریگیته بیرلاین Brigitte Bierlein تا چند روز دیگر به عنوان صدراعظم موقت اتریش منصوب خواهد شد. خانم بیرلاین نخستین زن اتریشی خواهد بود که به مقام صدراعظمی می‌رسد.

رئیس جمهوری اتریش گفت که از بریگیته بیرلاین خواسته است تا دولتی جدید تشکیل دهد و تا انتخابات جدید در این مقام باقی بماند.

فان در بلن درباره بیرلاین گفت: «من خانم بیرلاین را شخصیتی بابصیرت، دور‌اندیش و برخوردار از درجه‌ای عالی از شایستگی می‌دانم و به او احترام می‌گذارم.»

رئیس جمهور اتریش افزود: «من از خانم بیرلاین می‌خواهم که کابینه‌ای جدید تشکیل دهد.»

انتصاب این حقوقدان عالی‌رتبه به عنوان صدراعظم پس از آن صورت می‌گیرد که حزب سوسیال دموکرات اتریش (SPÖ) و حزب آزادی اتریش (FPÖ) دوشنبه گذشته، ۲۷ مه (ششم خرداد) با رای عدم اعتماد در پارلمان به دولت سباستیان کورتس، موجب سرنگونی کابینه صدراعظم جوان از حزب حزب مردم اتریش شدند.

سرنگونی صدراعظم ۳۲ ساله اوج بحرانی دشوار برای دولت اتریش بود. پس از آن رئیس جمهوری اتریش می‌بایست صدراعظمی را برای دولتی انتقالی تا برگزاری انتخابات جدید در این کشور بیابد.

"اعتماد سازی و برقراری آرامش"

بریگیته بیرلاین در نخستین موضع‌گیری خود به عنوان صدراعظم دولت انتقالی گفت که مهم‌ترین اهداف کابینه جدید برقراری آرامش و اعتمادسازی خواهد بود. او تاکید کرد که بدین منظور با نمایندگان احزاب، جامعه مدنی و نیز مجامع مذهبی کشور به گفت‌وگو خواهد نشست.

بحران دولت در اتریش در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا آغاز شد و به سقوط آن انجامید. هفته‌نامه آلمانی "اشپیگل" و روزنامه "زود دویچه" از ویدیویی گزارش دادند که در آن، مذاکره اشتراخه با زنی ضبط شده است که ظاهرا از یک خانواده ثروتمند روس است. در این ویدیو که در جزیره ایبیزا در اسپانیا ضبط شده هاینتس کریستیان اشتراخه، معاون صدراعظم اتریش، دیده می‌شود که به این زن می‌گوید در قبال کمک به پیروزی حزب او در انتخابات به او قرارداد‌های دولتی می‌دهد.

پس از برملا شدن این رسوایی، اشتراخه از مقام دولتی خود و رهبری حزبش استعفا کرد. سباستیان کورتس هم‌چنین هربرت کیکل، وزیر کشور خود را که از اعضای حزب راست افراطی "آزادی" است برکنار کرد. این کار باعث شد که کلیه اعضای این حزب که در کابینه کورتس مقامی داشتند کناره‌گیری کنند.

دویچه وله  فارسی