به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۰۱، ۱۳۹۸

دانشجویان برزیلی در خیابان

نخستین اعتراض گسترده به دولت راست‌افراطی 
 دهها هزار دانشجو و استاد دانشگاه روز چهارشنبه در اعتراض به سیاست کاهش شدید بودجه آموزشی دولت راست افراطی برزیل به خیابان آمدند ...

دهها هزار دانشجو و استاد دانشگاه روز چهارشنبه در سراسر برزیل در اعتراض به سیاست کاهش شدید بودجه آموزشی که از سوی دولت راست افراطی ژائر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل اتخاذ شده، دست به اعتراض زدند.

این اعتراض، نخستین راهپیمایی گسترده در برزیل علیه دولت، از زمان روی کار آمدن آقای بولسونارو است.

اتحادیه ملی دانشجویان برزیل پس از آن از دانشجویان خواست به خیابان بیایند که وزیر آموزش گفت ۳۰ درصد هزینه‌های صلاحدیدی (یا احتیاطی) آموزش به دلیل تحت فشار بودن بودجه دولت قطع خواهد شد؛ این میزان کاهش بودجه‌ دانشگاههای دولتی را تحث تاثیر قرار می‌دهد.

در ریودو‌ژانیرو اعتراضات دانشجویان پس از آن که پلیس به سمت معترضان گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی شلیک کرد، به خشونت کشیده شد. معترضان نیز در واکنش، یک اتوبوس را به آتش کشیدند.

دانشجویان معترض در این راهپیمایی شعارهایی از جمله «آموزش، کالا نیست» و «کاهش بودجه نخواهیم داشت، مبارزه خواهیم داشت» سر دادند.

دانشجویان همچنین با اشاره به سخنان وزیر آموزش که گفته بود «دانشگاههایی که بجای تلاش برای رسیدن به بهترین سطح آکادمیک فقط بی‌نظمی ایجاد می کنند، شامل کاهش بودجه خواهند شد» شعار دادند که «این دولت است که بی‌نظمی ایجاد می‌کند. دانشگاههای دولتی علم تولید می‌کنند.»

ژائر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل سیاست دولت برای کاهش بودجه ی آموزش را تکذیب کرد و با اشاره به اعتراضات دانشجویان گفت: «ابله‌های مفید و احمق‌هایی هستند که از سوی اقلیت کوچک باهوشی برای مانور دادن مورد استفاده قرار می‌گیرند. اقلیتی که هسته اصلی تعداد زیادی از دانشگاههای فدرال برزیل را تشکیل می‌دهند.»

وزیر آموزش برزیل گفته است که اولویت دولت هزینه کردن برای مدارس پیش‌دبستانی، ابتدایی و مدارس فنی است تا به این شکل راهی برای نجات کشور از رکود اقتصادی ۲۰ ساله یافت شود.

ایزادورا که دانشجوی هنر است با اشاره به کاهش بودجه دانشگاهها می‌گوید: «هدف بیگانه سازی همه است تا هیچ‌کس تفکر انتقادی نداشته باشد.»

باربارا دانشجوی دیگری که فوق لیسانس خود را از یک دانشگاه فدرال گرفته می‌گوید: «آنها آموزش را کاملا برای مردم غیرقابل دسترس خواهند کرد. این عملا یعنی خصوصی سازی.»

بولسونارو از زمان روی کار آمدن در ماه اکتبر ۲۰۱۸ میلادی علیه دانشگاه و بویژه استاتیدی که گرایش چپ دارند اعلام جنگ کرده است.