به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۰۶، ۱۳۹۸

بزرگ‌ترین فرودگاه کشور به خاطر نشست زمین تعطیل می‌شود؟

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با اشاره به اتمام فاز نخست مطالعات فرونشست در فرودگاه امام‌خمینی گفت: فاز دوم این مطالعات با هدف بررسی آثار احتمالی فرونشست در این فرودگاه آغاز شده است.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ فرودگاه در کشور فعال هستند که به دلیل رخداد پدیده فرونشست در کشور، انجام مطالعات آثار فرونشست در آنها ضروری است، گفت: فرودگاه‌ها به دلیل نوع کاربری که دارند الزاماً در دشت‌ها و مناطق هموار و مسطح احداث می‌شوند. همچنین از آنجایی که در دشت‌های کشور، موضوع فرونشست زمین به دلیل مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی بالاست بنابراین می‌توان انتظار داشت که لاجرم فرودگاه‌های کشور تحت‌تأثیر فرونشست زمین قرار بگیرند.

وی با اعلام این مطلب که فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی جز نخستین فرودگاه‌هایی است که مطالعات آثار فرونشست زمین در آن عملیاتی و اجرایی می‌شود، از همکاری مناسب شرکت فرودگاه‌ها و شهر فرودگاهی امام خمینی برای انجام مطالعات مشترک خبر داد و افزود: با شرکت فرودگاه‌ها و شهر فرودگاهی امام خمینی هماهنگی و مذاکرات خوبی داشتیم. قرار شده است تا فرودگاه‌های کشور به ترتیب اولویت مورد مطالعاتی در خصوص آثار فرونشست قرار بگیرند.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: فاز اول مطالعات آثار فرونشست بر فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی که شامل مطالعات شناسایی فرونشست در فرودگاه فوق بود انجام شد. نتایج حاکی از آن بودند که اگرچه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در زون فرونشست قرار دارد، اما اعداد و مقادیر آن اندک است و می‌توان تدابیری پیشگیرانه برای گسترش آن داشت. بر اساس اطلاعات به دست آمده فرودگاه فوق سالانه بین چهار تا شش سانتی متر فرونشست دارد.

بیت‌اللهی با یادآوری این مطلب که در قسمت‌های جنوبی شهر تهران، حدود ۲۵ سانتیمتر فرونشست زمین رخ می‌دهد و فرونشست فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در مقایسه با فرونشست‌های دیگر قابل کنترل است، اعلام کرد: فاز دوم مطالعات فرونشست با هدف ارزیابی‌های چشمی، بررسی اثر احتمالی فرونشست در ساختمان‌ها و غیره هم شروع شده است. مقرر شده است محل‌هایی برای نصب ایستگاه‌های دائمی برای کاهش فرونشست در فرودگاه‌ها به کار گرفته شود که در همین ایام و در روزهای آغازین کار هستیم که نتایج به محض جمع بندی، اطلاع رسانی می‌شود.

وی همکاری و رویکرد مسئولان فنی فرودگاه، شرکت فرودگاه‌ها و شرکت شهرک‌های بین‌المللی امام‌خمینی را رویکرد مناسبی ارزیابی کرد و توضیح داد: به رغم محدودیت‌هایی که وجود دارد، همکاران این بخش، همکاری مناسبی با ما داشته‌اند، به نظر می‌آید بشود کارهای مهمی را در سایه همکاری‌های مشترک به سرانجام رساند.

بیت‌اللهی با اعلام اینکه آثار فرونشست برعکس زلزله چندان پیچیده نیست و می‌توان از گسترش آن جلوگیری بعمل آورد، گفت: در خصوص فرونشست زمین کارهای مهندسی مناسبی می‌توان انجام داد تا خسارت‌ها ناشی از آن به حداقل و حتی به صفر برسد.

وی انجام مطالعات و راهکارهای عملیاتی را در خصوص کاهش آثار فرونشست اقدامی فراوزارتخانه‌ای خواند و پیشنهاد کرد تا وزارتخانه‌های نفت، نیرو و سایر وزارتخانه‌ها در این خصوص، به مطالعه بپردازند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir)