به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۱۰، ۱۳۹۸

درخواست برای گذاشتن کلاه یهودی در آستانه تظاهرات روز قدس

کمیسر ویژه دولت آلمان در مبارزه یهودستیزی در آستانه تظاهرات ضداسرائیلی «روز قدس» از شهروندان این کشور درخواست کرده است تا برای نشان دادن همبستگی با یهودیان، کیپا(عرقچین مذهبی) آنان را بر سر بگذارند. 
فلیکس کلین روز دوشنبه ۲۷ مه با بیان این مطلب گفت این حرکت به منظور مقابله با حملات غیرقابل تحمل احتمالی به اسرائیل و یهودیان در روز قدس در آلمان انجام شود.

«روز قدس» که حدود چهل سال پیش به وسیله حکومت ایران پایه گذاری شد، آخرین جمعه ماه رمضان را شامل می‌شود و به تظاهرات ضد اسرائیل اختصاص دارد. این مراسم قرار است روز شنبه در شهر برلین آلمان برگزار شود.

گروه‌های مختلف ضد اسرائیلی از جمله هواداران حماس و حزب‌الله، نئونازی‌ها و طرفداران تئوری‌های توطئه در تظاهرات روز قدس در سال‌های پیش در آلمان شرکت کرده بودند.

درخواست کمیسر ویژه دولت آلمان درحالی صورت می‌گیرد که حملات یهودستیزانه در آلمان در سال گذشته با افزایش ۱۰ درصدی به ۱۶۴۶ حمله رسیده است. وزارت کشور آلمان می‌گوید بخش عمده حملات به وسیله افراد با تفکرات راست افراطی انجام گرفته است.

از سوی دیگر شورای مرکزی یهودیان به پیروان این آئین هشدار داده است از پوشیدن کیپا (عرقچین) در انظار عمومی خودداری کنند. ماه گذشته میلادی ۲ تن از یهودیان که این عرقچین بر سر گذاشته بودند در برلین مورد حمله قرار گرفتند.

کمیسر ویژه دولت آلمان در امور یهودستیزی هفته گذشته درباره استفاده یهودیان از عرقچین در انظار عمومی اظهاراتی متفاوت بیان کرده بود که بحث برانگیز شده بود. آقای کلین در مصاحبه‌ای گفته بود نمی‌تواند به یهودیان توصیه کند «همیشه و همه‌جا در آلمان» عرقچین را بر سر بگذارند. این اظهارات او در پی نگرانی از وضعیت امنیت یهودیان در آلمان ایراد شده بود.

رئیس جمهوری اسرائیل در واکنش این اظهارات را «مبهوت کننده» خوانده و در بیانیه‌ای گفته بود: «نگرانی‌ها درباره امنیت یهودیان آلمان تسلیم به یهودستیزی است و مویدی بر این نکته که بار دیگر خاک آلمان برای یهودیان ناامن شده است.»

عرقچین یهودی، کیپا یا یارمولکا، به کلاه کوچکی گفته می شود که یهودیان به طور سنتی بر سر می‌گذارند.