به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۰۵، ۱۳۹۸

برگ دیگری از اعتراضات جلیقه‌زردها در آستانه انتخابات اروپا

جنبش ده‌ماهه «جلیقه‌زردها» در آستانه انتخابات پارلمان اروپا به بیست وهشتمین شنبه اعتراضی خود رسید. در پایتخت و شهر آمین، محل تولد رئیس جمهوری، تظاهرکنندگان با پلیس درگیر شدند و پلیس علاوه بر شلیک گاز اشک‌آور تعدادی از آن‌ها را بازداشت کرد. در برخی شهرها نیز راهپیمایی جلیقه‌زردها با راهپیمایی برای تغییرات اقلیمی به هم آمیخت.

گزارش‌ها از کاهش اقبال عمومی به جنبش جلیقه‌زردها خبر می‌دهند. با وجود این، همچنان معترضین جلیقه‌پوش شعله کم‌رمق اعتراضات ضددولتی را در شهرهای فرانسه روشن نگاه داشته‌اند. براساس گزارش وزارت کشور فرانسه در «پرده بیست و هشتم» اعتراضات، تا ساعت ۲ بعدازظهر ۳۲۰۰ نفر شرکت داشته‌اند که حاکی از کاهش دوباره شرکت‌کنندگان است. این تعداد در پاریس ۱۲۰۰ نفر اعلام شده که ۱۰۰ نفر نسبت به هفته گذشته افزایش داشته.

از سوی دیگر، دولت امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای اولین بار از تاریخ شروع جنبش، در کارزار انتخابات اروپا محک خواهد خورد. او با هدف جلوگیری از پیروزی راستگرای «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن، به کارزار انتخاباتی قدم گذاشته. مارین لوپن، با سوارشدن بر موج نارضایتی‌های اخیر از سیاست‌های دولت به پیروزی حزب خود در این انتخابات امید بسته و نتیجۀ آن را «همه پرسی دربارۀ رئیس جمهوری» تلقی و تعبیر می‌کند.

به گزارش وبسایت لوموند، در پاریس تنها یک مسیر راهپیمایی رسمی (از پرلاشز به سمت سکره‌کر) اعلام شد. با این وجود برخی از رهبران این جنبش در شبکه‌های اجتماعی محل‌های دیگری را نیز به عنوان محل تجمع اعلام کرده و گفته بودند که همه به سمت خیابان گراندآرمه خواهند رفت.

رئیس پلیس فرانسه اما پیشتر اعلام کرده بود که اجازه شکل‌گیری تجمعاتی که بدون مجوز اقدام به حرکت اعتراضی کنند را نخواهد داد و با تجمعات غیر قانونی مقابله و آن‌ها را متفرق خواهد کرد. پلیس همچنین همانند هفته‌های گذشته تجمع و تظاهرات در خیابان شانزه‌لیزه و اطراف کلیسای نوتردام را ممنوع اعلام کرده بود. بر اساس گزارش پلیس ۱۰۰۰ نیرو برای «کنترل پیشگیرانه» در ایستگاه‌های قطار، جاده‌ها و کمربندی پاریس و ۳۰۰۰ نیرو نیز برای «حفظ نظم» در پایتخت گماشته شده‌ بودند.

به‌رغم اخطار پلیس در پاریس مطابق همانطور که پیش‌بینی می‌شد چندصدنفر از جلیقه‌زردها تلاش کردند تا از طریق خیابان گراندآرمه وارد شانزلیزه شوند اما با مقاومت و برخورد پلیس روبه‌رو شدند. براساس گزارش‌ وبسایت پاریزین پلیس در ساعت‌های نخستین بعدازظهر ۶۴ نفر را در جریان «کنترل‌ پیشگیرانه» بازداشت کرد و پس از آن دربیانیه‌ای از فراخوان‌ها برای تجمعات غیرقانونی و بدون مجوز در راهپیمایی جلیقه‌زردها اظهار تاسف کرد. خبرگزاری فرانسه نیز از تخریب یک بانک توسط افراد سیاه‌پوش خبر داد که نسبت آن‌ها به جلیقه‌زردها تایید نشده است.

تظاهرات در شهرهای دیگر فرانسه نیز انجام شد. در شهر آمین، در شمال فرانسه نزدیک به ۱۰۰۰ جلیقه زرد برای «پس‌گرفتن شهر از ماکرون» تجمع کردند و پلیس با شلیک گاز اشک‌آور با معترضین برخورد کرد. طبق گزارش وبسایت فرانس‌اینفو، ۱۸ نفر نیز در این تظاهرات بازداشت شده‌اند.

در شهرهای دیگر اما گزارش‌ها حاکی از فضای نسبتا آرام اعتراضات‌اند. در تولوز شنبه اعتراضی به «یک تجمع داغ‌تر از اقلیم» بدل شد. در مون‌پلیه نیز تجمعی با عنوان «انقلاب مردم» در میدان «کمدی» برگزار شد و صدها نفر از تجمع‌کنندگان در این میدان با حرکات تای‌چی اعتراض خود را بیان کردند. در مارسی، لیون و دیژون نیز راهپیمایی جلیقه‌زردها با راهپیمایی تغییرات اقلیمی ادغام شدند.

جلیقه‌زردها به همراه دیگر شهروندان فرانسه فردا ۲۶ مه در رای‌گیری انتخابات اروپا شرکت خواهند کرد. آن‌ها به‌رغم عدم موفقیت در احیای جنبش خیابانی، شاید بتوانند مطالبات خود را از طریق حضور در این انتخابات دنبال کنند.

رادیو زمانه